Vegánnak lenni ma már nem nehéz. A boltok polcain sorakoznak a növényi tejek, növényi sajtok, vegán jégkrémek. Egyesek az ízletes húspótlók világát fedezik fel, mások kifejezetten a vegán junk foodért élnek-halnak, megint mások pedig inkább a teljes értékű növényi étrend felé kacsintgatnak.

Bárki megtalálhatja a számára megfelelő irányt, legyen az ízorientált, gyors, olcsó, egészségtudatos – ám minden útban az a közös, hogy mindenképp élhetünk állati eredetű termékek nélkül. Vida Raul írása.

Mi az a veganizmus?

A veganizmus egy olyan filozófiai és életmódbeli irányzat, amely arra törekszik – amennyire lehetséges és megoldható –, hogy kizárja az állatok kizsákmányolásának, kihasználásának minden formáját, illetve a velük szemben elkövetett kegyetlenségeket étkezési, ruházkodási vagy más célokból.

Magyarul, akik vegánként élnek, az életük minden területén arra törekednek, hogy ne vásároljanak vagy használjanak olyan termékeket és szolgáltatásokat, amelyekhez állatokat használtak ki és öltek meg.

A vegán kifejezés 1944-ben kelt életre egy csapat vegetáriánus által, akik korábban a Leicester Vegetarian Society nevű angliai szervezet tagjai voltak, ám úgy döntöttek, kilépnek és megalapítják a Vegan Society szervezetet, amely már több és konkrétabb lépéseket tett annak érdekében, hogy megvédje az állatokat. Ők például már nem ittak tejet és nem ettek tojást, valamint bojkottálták a bőrtermékeket is.

Az évtizedek alatt sokat változott a világ, és időnként ehhez igazodtak az alapelvek is, melyek alapján változott maga a veganizmus filozófiája is.

Ma már nem csupán az étrendünk megváltoztatásával szólalhatunk fel a legális állatkínzás ellen. Ha elkerüljük az állatos cirkuszokat, az állatkerteket vagy épp növényi alapú bőrt vásárolunk állati helyett, máris tettünk valamit egy jobb világért.

Összefoglalva: A veganizmus tehát nem csupán egy étrend, több annál. A vegánok elkerülik például a cirkuszt, állatkertet, tropicariumot, nem vásárolnak állatkísérletes termékeket és nem használnak bőrből, szőrméből, gyapjúból, selyemből, tollból készült termékeket és ruhákat.

Miért lesznek az emberek vegánok?

Ahogy egyre több ember számára volt szimpatikus a filozófia, mellyel kevesebbet árthatunk más élőlényeknek, úgy egyre változatosabb okok miatt vágtak bele az emberek.

Sokan megtapasztalták, hogy ez valójában az egészségünknek is jobb lehet, hiszen az állati eredetű ételek néha több kárt okoznak, mint amennyi hasznot hoznak.

Talán jó fehérjeforrás a hús, de ugyanakkor első számú forrása az egészségre káros koleszterinnek, telített zsíroknak vagy a túlzott antibiotikumnak.

Talán van némi kalcium a tejben, de közben tele van a borjú számára fontos növekedési hormonokkal, ösztrogénnel és gennyel.

Hovatovább, miután elkezdték kutatni a vegánok ökológiai lábnyomát, arra is rájöttek, hogy sokkal kevesebb erőforrást igényel a növényi alapú ételek előállítása, mint az állati eredetűeké.

Így tehát egyre több okuk volt az embereknek elhagyni az állati termékeket. Nézzük meg pontosan a tényeket:

A veganizmus mögötti etikai okok
Nighthawk Shoots / Unsplash

Etikai okok

Az etikai vegánok abban hisznek, hogy az állatok nem tárgyak vagy haszonhozók, így nem kellene őket kizsákmányolnunk, hiszen nekik is joguk van a szabad, boldog élethez.

Az etikai veganizmus talán a legerősebb motiváció, ami a legtöbbeknél általában soha nem múlik el. Ez azért van, mert az illető megértette, hogy nem helyes bántanunk az állatokat, és szerencsére nincs is rá szükségünk, mert élhetünk anélkül is.

Aki etikai okokból lesz vegán, hasonló felismerésre jut, valamint hasonlóan gondol az áldozatokra, mint például azok az emberek, akik elítélik a rasszizmust, a szexizmust, a homofóbiát és minden más kegyetlenséget. Aki eldöntötte, hogy nem támogat egy bizonyos típusú elnyomást, az nagyon ritka esetben változtatja meg a szemléletmódját, hiszen tudja, hogy másokat elnyomni etikátlan és kegyetlen dolog.

Az etikai vegánok nagyobb eséllyel lesznek vegán aktivisták is, azaz önkéntesként eseményeket és programokat szerveznek, hogy felhívják a figyelmet az állatok szenvedésére.

Felemelik a hangjukat például a tojásiparban élve bedarált hím csibékért, a tejiparban az anyja mellől elrabolt borjúkért, a húsiparban ellető kalodákban senyvedő sertésekért.

Ugyanígy, cirkuszokban veréssel idomított tigrisekért, a kis akváriumokban cikázó delfinekért vagy éppen a hangosan síró kísérleti majmokért is hallatják a hagjukat.

Ez tehát nem csupán egy étrend, hanem egy morális döntés, mely az egész életünkre hatással van.

Ha szeretsz filmezni, mindenképp szánj egy kis időt az Uralom című dokumentumfilmre, mely bemutatja az állattenyésztés valódi, kevésbé ismert oldalát. A filmhez magyar szinkron is elérhető:

Egészségügyi okok

A veganizmusnak egy jelentős részét képezi a növényi étrend, de vannak, akik egyelőre nem az állatokért kezdenek életmódváltásba, csupán egészségesebbek akarnak lenni. Lehet, hogy bőrt továbbra is hordani fognak, de étrendjükben nem fog többé szerepelni hús, tej, tojás és méz. Ők tehát még nem vegánok, de étrendet váltanak.

A több, mint 100.000 szakembert számláló Academy of Nutrition and Dietetics állásfoglalása szerint a növényi étrend minden ember számára, minden életkorban és minden élethelyzetben megfelelő, beleértve a terhességet, a szoptatás időszakát, a csecsemőkort, a gyermekkort és az időskort, valamint sportolók számára is alkalmas.

A növényi étrend bizonyítottan csökkentheti a kockázatot a 2-es típusú cukorbetegség, a szívbetegség, bizonyos ráktípusok, a magas koleszterin, a magas vérnyomás, a kóros elhízás és a korai halál előfordulására.

Minél kevesebb állati eredetű ételt fogyasztunk, annál nagyobb eséllyel kerülhetjük el például az Alzheimer-kórt vagy a szív- és érrendszeri betegségeket.

Ha mellőzzük a húst vagy a tejtermékeket, kevesebb antibiotikum és káros hormon jut a szervezetünkbe.

A növényi étrendet követőknek általában jobb testtömeg-indexszel és optimálisabb súllyal rendelkeznek, mint más étrenden élők.

Az állattenyésztés hozzájárul a klímaváltozáshoz

Környezetvédelmi okok

Erősen megfontolandó a növényi étrendre való áttérés azoknak, akik igazi környezetvédők.

Az Egyesült Nemzetek Szervezete által készített 2010-es tanulmány szerint a növényi ételeknek jelentősen alacsonyabb az ökológiai lábnyoma, mint a húsnak, tejtermékeknek és tojásnak.

A legkevésbé fenntartható növények (például rizs, avokádó, stb.) is kevesebb földterülettel vagy vízhasználattal járnak, mint a legfenntarthatóbb húsok, mint például a csirke.

Fél kilogram marhahús előállításához 1.700 – 19.550 liter víz szükséges. Ez 43-szor több víz, mint amennyi ugyanennyi mennyiségű gabonaféle előállításához szükséges.

Évente 70 milliárd szárazföldi állatnak termelünk elegendő ételt, amit megetetünk velük, majd megesszük az állatot, miközben kihagyhatnánk a folyamatból az állatokat, és megehetnénk mi azt a rengeteg növényi ételt. Természetesen nem a takarmányt, hanem a takarmány helyén termelhető, több tízezer féle növényt.

Továbbá az állattenyésztés jelenleg az ember által kibocsátott dinitrogén-oxid 65%-áért, a metán 35-40%-áért és a szén-dioxid 14.5%-áért felelős.

Összehasonlításképpen, a teljes közlekedési szektor (autók, buszok, vonatok, hajók, stb.) a károsanyag-kibocsátás 14%-áért felel, míg az állattenyésztés egy kicsivel több, 14.5%-ban járul hozzá a globális károsanyag-kibocsátásához.

Ezek a gázok járulnak hozzá leginkább az egyre veszélyesebb klímaváltozáshoz.

Az erdőirtások vagy erdőégetések nagy része az állattenyésztésnek tudható be, ugyanis ezekkel a módszerekkel csinálnak helyet újabb és újabb állattartó telepeknek, vagy az állatoknak szánt takarmánynak.

Ezek a drasztikus terjeszkedések több ezer ismert és ismeretlen állat- és növényfajt irtottak már ki az elmúlt évtizedekben.

Összefoglalva: Az emberek több okból is elindulhatnak a veganizmus vagy a növényi étrend elsajátítása felé, mert rengeteg előnye van.

Zöldségek széles választékát eszik a vegánok
Daria Shevtsova / Pexels

Mit nem esznek a vegánok?

Térjünk vissza az etikai okokra, és vizsgáljuk a továbbiakat úgy, hogy az a vegán filozófiának megfeleljen.

Talán a növényi étrenden élők, de még nem vegánok sokkal kevésbé veszik komolyan az ételek bojkottálását, ám a vegánok minden esetben kerülik az alábbiakat:

  • Hús- és húsipari melléktermékek (pl. zselatin)
  • Halak
  • Tej- és tejtermékek (sajt, túró, joghurt, stb)
  • Tojás
  • Méz

Továbbá a vegánok elkerülik a késztermékekben lévő állati eredetű összetevőket, mint például a kazein, kármin, pepszin, sellakk, stb.

Kevésbé ismert tény, hogy a borok, kozmetikai termékek, tusfürdők, műszempillák, gumicukrok, gabonapelyhek és egyéb termékek is tartalmazhatnak állati eredetű összetevőket, amelyre a vegánok próbálnak odafigyelni.

Töltött paprika recept a Veganuár programban / Prove.hu

Mit esznek a vegánok?

A vegánok általában bármilyen ételt fogyasztanak, amihez nem használtak vagy öltek meg állatokat.

Vannak, akik egészségtudatosabban étkeznek, ezért ők elkerülik például a feldolgozott vegán termékeket vagy épp olajmentesen főznek, ám ez nem feltétlen függ össze a veganizmussal, mint ideológiával, hiszen ezek inkább egyéni, egészségügyi döntések.

A vegánok tehát többnyire az alábbi ételcsoportokat fogyasztják:

  • Zöldségek
  • Gyümölcsök
  • Hüvelyesek
  • Gabonafélék
  • Diófélék
  • Olajos magvak
  • Gombák

Fontos azonban, hogy itt nem csupán egy-egy, magában árválkodó zöldségre vagy gyümölcsre kell gondolnunk a tányéron. Nem nyers répáról vagy egy maréknyi magról van szó, hanem ezek együttes ízvilágáról beszélünk.

A több, mint 80.000 növény kombinációja által több millió féle vegán étel készíthető el, ha igazán megértjük a vegán konyhát.

Ráadásul ha szeretnéd utánozni a régi ízeket, ma már könnyen megteheted egy kis kreativitással.

Összefoglalva: A vegánok növényi alapú ételek széles választékát fogyasztják, mint zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek, gabonafélék, olajos magvak és gombák, valamint növényi alapú késztermékeket. Egyesek azonban mellőzik az olajat, feldolgozott termékeket egészségügyi okokból, ám ez már nem a veganizmust érinti.

Beyond Meat hamburger Magyarországon
Vegán hamburger / Beyond Meat

Miért esznek a vegánok műhúst, ha vegánok?

Azok, akik bármilyen okból elkezdték mellőzni az állati termékeket, például mert túlságosan szeretik az állatokat, hogy megegyék őket, de közben a régi ízeket is imádják, jó választás lehet a vegán alternatívák megismerése.

A legtöbbször nem is a vegánok fogyasztják a vegán húsokat, hanem azok, akik még csak átálló fázisban vannak, és nagyon hiányoznak nekik a régi ízek.

Természetesen a vegánok is vásárolhatnak ilyen termékeket, hiszen valaki még több évtized után is megkíván egy jégkrémet, hamburgert, gyrost – amivel semmi gond nincs, hiszen már mindenre van vegán alternatíva.

Annyira sokan lettek vegánok az elmúlt évtizedekben, hogy vállalatok ezrei jelentek meg a piacon széles termékkínálattal.

A tejek kiválthatóak növényi italokkal (pl: mandulatej, kókusztej, szójatej, zabtej, máktej, rizstej, kesudiótej, stb.), a sajtokat a növényi sajtok váltották fel (szeletelt, olvadós, reszelt, cheddar-utánzat, kesusajtok, stb.), a húsok helyett pedig választhatunk a több száz vegán húsmárka közül, mint például a hazánkban is elérhető Beyond Meat vagy Lidl Next Level Meat terméke.

De ha nem akarsz sokat költeni ezekre a termékekre, hasznos konyhatippek is léteznek újdonsült vegánoknak.

A tojásrántotta elkészíthető tofurántottaként is, amihez csak egy fél teáskanálnyi fekete sót kell adnod, és máris kész a vegán rántottád.

A méz helyett választhatsz juharszirupot, melaszt, datolyaszirupot, árpa maláta szirupot, kókusz pálma nektárt, rizsszirupot, melyek nagy része megtalálható a bioboltokban vagy a szupermarketekben.

A tejeket megcsinálhatod otthon, mindössze néhány magra, magvajra és egy turmixgépre van szükséged.

Összefoglalva: A vegánoknak nem az ízzel van a gondjuk, hanem azzal, hogy állatokat ölnek és használnak ki a húsért, tejért, tojásért. Ha utánozni tudjuk az ízeket, miközben megmentünk állatokat, az egy win-win helyzet mindenkinek – a bolygónak és az egészségünknek is.

Teljes értékű növényi étrenddel a gyógyulásért
Sharon Pittaway / Unsplash

A vegán étrend drága, mit tegyek?

Ha szeretnél állatokat menteni, és közben nem akarod elveszíteni a házad sem a túlköltekezésben, akkor egy alapelv mentén kell étkezned.

Gyakori tévhit, sőt, a kezdők hibája, hogy a vegán étrend drágának tűnik.

Ennek egyik oka, hogy az új vegánok bevásárolnak mindenféle vegán logós terméket, mint a fentebb említett márkás növényi tejek, növényi sajtok, nagy adag vegán húsok, ízletes tojáspótlók, tonnányi prémium vegán jégkrém. De valójában ezekre nincs szükséged, vagy csak ritkán.

Ha az étrended alapját a növények adják, mint a zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, hüvelyesek, akkor az jelentősen olcsóbbá teszi a bevásárlást. Ha mellőzöd vagy csak időnként fogyasztod a kifejezetten vegán készterméket, meglátod, sokkal olcsóbban jössz ki a végén.

A második ok azonban nem tőled függ, hanem a rendszer hibájából adódik.

Az állati ételek előállítóit, mint például a hús-, tej- és tojásipart a világon szinte mindenhol óriási összegekkel támogatják a kormányok és befektetők, ráadásul a világ nagy része még fogyasztja ezeket a termékeket, ezért a kereslet is hatalmas rájuk.

Ezek a cégek nagy kereslettel, adókedvezménnyel, vissza nem térítendő támogatásokkal, pályázatokkal megtehetik, hogy irreálisan alacsonyan tartsák az áraikat, amivel a vegán termékek –  melyek gyakran drágább alapanyagból, kevesebb fogyasztónak és kevesebb mennyiségben készülnek – nem tudnak versenyezni. Persze vannak kivételek és olcsó vegán termékek is.

Ugyanakkor hasonlítsuk össze a két terméket:

Az egyikért egy állat egész életében szenvedett, bezárva élt, rúgták, dobálták, szállították, szomjazott, félt, ordított az utolsó perceiben, miközben hozzájárult a klímaváltozáshoz és végül az egészségedet is rombolod vele, ami miatt állatokon tesztelt gyógyszereket vásárolsz sokkal nagyobb összegért, mint a termékek ára volt a boltban.

A másikat pedig egy gyárban előállították, boltba szállították és megvásároltad.

Az árak nem reálisak, igaz?

Összefoglalva: A vegán étrend sokkal olcsóbb, ha nem vegán logós készételeket veszel, hanem a növényi alapú ételekre helyezed a fókuszt. A mai élelmezési rendszer árai nem teljesen reálisak, hiszen egyes állathasználó iparágak rengeteg támogatást kapnak, míg a vegán termékek piaca egyelőre csak feltörekvőben van.

A veganizmus lényege röviden

Ha szeretnél tenni valamit a legális állatkínzás ellen, akkor vegánként kell élned.

Semmilyen formában nem lehet humánusan gyilkolni, még akkor sem, ha az állat az élete során megkapott mindent. Mégis ki akarna elveszíteni egy szép, boldog életet?

Amellett, hogy csökkented a keresletet az állatkínzásra, egészségesebb lehetsz és az egyéni ökológiai lábnyomod is csökken.

A teljes szemléletmódod megváltozik és új emberré válsz. Nem leszel jobb másoknál, de jobb leszel régi önmagadnál.

Ha megtehetjük, hogy nem ártunk másoknak, miért ne tennénk?


Úgy érzed, hogy készen állsz az állatok megmentésére?

A Veganuár egy 30 napos, ingyenes program, ami recepteket, részletes útmutatókat és egy befogadó közösséget kínál számodra, hogy könnyebben menjen az életmódváltás.

Regisztrálok a Veganuár programra.

Raul

Raul

Alapító
Hiszem, hogy Magyarországot néhány éven belül a világ egyik legtudatosabb, legnyitottabb országává tudjuk tenni, ahol könnyű a környezet megóvása, hősies az állatok megmentése, fontos az egészségünk fenntartása, nyitott a társadalmunk és mindennapos az összefogás.

Írd le a véleményed!

Mindjárt kész vagy!

Ide fogjuk küldeni a napi útmutatókat, ezért kérlek pontos adatokat adj meg.