Sok jót lehet mostanában hallani a növényi étrend állítólagos előnyeiről: csökkenti a koleszterin- és vércukorszintet, kordában tartja a testsúlyt, jó a szívnek és az ízületeknek.

Nehéz azonban elfelejteni a gyermekkorunktól belénk nevelt “a tej élet, erő, egészség” skandálást – tényleg lehetünk úgy egészségesek, ha minden állati terméket elhagyunk az étrendünkből?

Összegyűjtöttünk 7 tanulmányt, amelyek a növényi étrend hatásait tanulmányozták – nézzük, mire jutottak.

1. Macknin, M. et al, 2015

Háttér: Ez a tanulmány a hozzáadott olajtól mentes, növényi alapú étrendet vetette össze az American Heart Association (AHA) által ajánlott étrenddel. A kétféle étrendet elhízott, magas koleszterinszinttől szenvedő családokon tesztelték négy héten át.

Eredmény: Mind az AHA étrendje, mind a növényi étrend jó hatással volt a családokra. A kutatók azonban megállapították, hogy a gyerekeknél a magas vérnyomás, koleszterinszint, vércukorszint és súly csak a növényi alapú étrenden csökkent jelentős mértékben.

A szülők esetében is jelentősen alacsonyabb volt a növényi étrendet követők között a koleszterinszint és a vércukorszint, mint az AHA-étrendet követőknél. A kutatók megjegyzik: nagyobb tanulmányokra lenne szükség, hogy a növényi étrendben rejlő potenciált jobban megértsük és alkalmazni tudjuk.

2. Mishra, S. et al, 2013

Háttér: kutatók egy amerikai biztosítási cég 291 alkalmazottját gyűjtötték össze 10 különböző irodából, hogy teszteljenek rajtuk egy növényi alapú táplálkozási programot. A cél az volt, hogy kiderüljön, hatással van-e az elhízásra és a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatára a növényi étrend.

Az irodákat, amiknek az alkalmazottait diétára fogták, mind összekapcsolták egy-egy másik irodával: ők voltak a kontrollcsoportok. A kísérlet 18 hétig tartott.

Eredmény: a növényi étrendet követő résztvevők átlagosan 4.3 kilogrammot fogytak, szemben a kontrollcsoporttal, ahol nem volt jelentős súlyvesztés (0.06 kg). A növényi étrendet követőknek emellett csökkent a koleszterinszintje és a vércukorszintje is.

3. Barnard, N. D. et al, 2005

Háttér: ez a tanulmány 64 túlsúlyos, posztmenopauzális (klimaxon túlesett) nő bevonásával készült, akiket alacsony zsírtartalmú vegán étrendre utasítottak. A kontrollcsoport szintén alacsony zsírtartalmú, de mindenevő étrendet folytatott az amerikai nemzeti koleszterincsökkentő program ajánlása szerint. A kísérlet 14 hétig tartott.

Eredmény: a növényi étrendet követő nők átlagosan 5,8 kilogrammot fogytak, a kontrollcsoport résztvevői pedig 2,8 kilogrammot. Érdemes megjegyezni, hogy a kutatók a résztvevők étrendjébe nem tettek kalórialimitet, és azt mondták nekik, nyugodtan egyenek addig, amíg nem lesz teltségérzetük.

4. Barnard, N. D. et al, 2006

Háttér: a kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen hatással van a kettes típusú cukorbetegségtől szenvedők vércukorszintjére és szív- és érrendszerére az alacsony zsírtartalmú növényi étrend.

A résztvevők számára véletlenszerűen jelölték ki, hogy ezt az étrendet, vagy az American Diabetes Association (ADA) által ajánlott étrendet kövessék. A kísérlet 22 hétig tartott.

Eredmény: a vegán étrendet követők 43%-a, míg az ADA étrendjét követők 26%-a csökkentette a gyógyszeradagját a kísérlet hatására. A növényi étredet követők átlagosan 5.8 kilogrammot fogytak: 134%-kal többet, mint az ADA-csoport. A koleszterinszint mindkét csoportban csökkent.

A növényi étrendesek vércukorszintje 71%-kal többet csökkent, mint a másik csoporté. Ennél a kísérletnél, csak úgy, mint az előzőnél, a növényi étrendet követőket nem utasították kalórialimitre, mégis átlagosan 400 kalóriával kevesebbet fogyasztottak, mint korábban.

5. Nicholson, A. S. et al, 1999

Háttér: ez a tanulmány is a növényi alapú étrend hatását vizsgálta 2-es típusú cukorbetegeknél. A kísérlet összesen 11 résztvevővel folyt 12 héten át: közülük heten alacsony zsírtartalmú növényi étrendet követtek, 4-en pedig hagyományos, de alacsony zsírtartalmú étrendet.

Eredmény: a növényi étrendet követő résztvevők éhomi (éhgyomorra mért) vércukorszintje átlagosan 28%-kal esett vissza, míg a hagyományos étrendet követőké 12%-kal. Az átlagos súlyvesztés a vegán csoportban 7.2 kilogramm volt, a kontrollcsoportban pedig 3.8 kilogramm.

A növényi étrendet követő résztvevők közül hatan szedtek gyógyszert: közülük a kísérlet hatására egy teljesen abbahagyhatta, hárman pedig csökkenthették az adagjukat. A kontrollcsoportban senki nem csökkenthette az adagját.

6. Turner-McGrievy, G. M. et al, 2014

Háttér: a kutatók öt különböző étrend hatását követték túlsúlyos embereknél, összesen hat hónapon át. Az összes étrendet alacsony zsírtartalmú és glikémiás indexű ételekből állították össze. A résztvevők mindenevő, szemi-vegetáriánus, peszkatáriánus, vegetáriánus vagy vegán étrendet követtek a kísérlet során.

Eredmény: Az összes csoport közül a legjelentősebb súlyvesztésre a vegán étrendet követők tettek szert: neki a súlyuk 7,5 százalékától sikerült megszabadulniuk. Őket a vegetáriánus étrendesek követték 6,3 százalékkal, míg a többi csoportnál 3-3,5 százalék körül volt a súlyvesztés.

7. Clinton, C. M. et al, 2015

Háttér: a kutatók a teljes értékű növényi étrend hatását tesztelték csontízületi gyulladástól szenvedő résztvevőkön hat héten át. A kontrollcsoport résztvevő korábbi étrendjüket folytatták a tanulmány alatt. A kísérletet összesen 37 résztvevő teljesítette.

Eredmény: a teljes értékű növényi étrendet követők jelentősen megnövekedett energiaszintről, vitalitástól és fizikai funkcionalitásról számoltak be azokhoz képest, akik a korábbi étrendjüket követték.

Flóra

Flóra

Publicista
Amikor gyerekként megértettem, hogy a hús ára egy élet elvétele, nem tudtam elképzelni, miért esszük egy emberként mégis; hogy az élet szeretete, az együttérzés, a közös társadalmi értékeink miért nem terjednek ki arra a néhány állatfajra, akik nap mint nap az asztalunkra kerülnek. Így lettem vegetáriánus, néhány évvel később pedig vegán. A téma azóta is foglalkoztat - ami leginkább leköt, az a veganizmus, a feminizmus és a környezetvédelem közös szociológiai háttere.

Írd le a véleményed!