Most olvasott cikk
Egy német cirkusz hologramokat használ igazi állatok helyett

Egy német cirkusz hologramokat használ igazi állatok helyett

Nem kellenek élő állatok ahhoz, hogy egy cirkusz jó show-műsort tudjon csinálni – ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a 2018 óta állatmentesen működő német Roncalli cirkusz.

A cirkusz állatjóléti okok miatt először az 1990-es években az oroszlánokat és elefántokat vonta ki a műsorából. Az ezt követő évtizedekben lovak még szerepeltek a színpadon, majd 2018-ban teljesen állatmentessé tették a produkciójukat.

„Többé nem helyénvaló, hogy a Roncalli igazi állatokat mutasson be a pódiumon” – mondta Patrick Philadelphia, a cirkusz igazgatója.

Állatos cirkusz, de mégsem az

Az állatokra negatívan ható bezártság és a nomád életmódból adódó folyamatos utazás miatti aggályok mellett a cirkusznak praktikus okai is voltak a váltásra, a hely hiánya ugyanis megnehezítette az állatok megfelelő elhelyezését.

„Amikor a városközpontban, a piactér közepén állítjuk fel a helyszínt, nincs hely az állatok számára a szabadtéri kifutóknak” – magyarázta Philadelphia.

A szervezők azonban szerették volna megtartani valamilyen módon az állatok jelenlétét a műsorban, főleg a cirkuszt látogató gyerekek számára.

Egy elhunyt zenészt színpadra vetítő előadásból jött az ötlet, hogy háromdimenziós hologramokat használjanak, megőrizve a cirkusz hangulatát élő állatok nélkül.

Ha valakit, aki már nem él, ki lehet vetíteni egy holografikus képernyőre, akkor miért ne tehetnénk meg ugyanezt egy állattal, egy lóval vagy egy elefánttal? Szóval innen jött az ötlet

– nyilatkozta a cirkusz igazgatója.

A Roncalli végül 2019-ben kezdett el hologramokat használni, amihez egy kiterjesztett valósággal foglalkozó céggel kötöttek partnerséget. A kiterjesztett valóság annyiban különbözik a virtuális valóságtól, hogy valós fizikai teret használ a háromdimenziós képek vagy animációk kivetítésére.

Véget ér az állatos cirkuszok kora?

A holografikus mozgóképeket egyedileg készítik a cirkusz számára. A 11 digitális lézerprojektorból álló rendszert a színpad körül helyezik el, ez vetíti az animációt egy kör alakú hálóra. A fényjátékot mindössze egyetlen ember irányítja, a vetítéshez szükséges fémháló leszereléséhez azonban körülbelül tíz főből álló személyzetre van szükség.

A látogatók a hagyományos cirkuszokhoz hasonlóan ágaskodó lovakat, repülő halakat és két lábra álló elefántokat láthatnak a színpadon. A különbség, hogy a német cirkusz műsorához nincs szükség elektromos ösztökékkel vagy egyéb, fájdalmat okozó eszközökkel állatokat rávenni a szereplésre.

A Roncalli eredeti gondolata nemcsak az állathasználatot ellenző közönség bevonzásában volt sikeres, hanem a példamutatásban is. Azóta ugyanis a francia L’Écocirque is átvette az állathologramok használatát, akik oroszlánok, elefántok és beluga bálnák képeit vetítik a színpadra élő rockzene kíséretében.

Lassan eljön az ideje, hogy azok cirkuszok is kövessék a modernizálódó társulatok példáját, ahol a bezártságtól és kegyetlen bánásmódtól agresszívvá váló állatok az idomárjaikra támadnak, egyre több országban tiltják be ugyanis a vadállatok cirkuszban való szerepeltetését.

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.