Most olvasott cikk
Hatásosak lehetnek a húskészítményeken megjelenő elrettentő képek

Hatásosak lehetnek a húskészítményeken megjelenő elrettentő képek

A cigarettásdobozokon látható elrettentő képek elősegíthetik, hogy kevesebben válasszák a húsos ételeket egy adott étlapról. A friss kutatás nemcsak az egészségügyi, de a környezetvédelmi és járványügyi képek hatásosságát is vizsgálta. Ebből kiderült, hogy nincs számottevő különbség a figyelmeztetés típusát illetően, mindhárom nagyjából azonos mértékben volt hatásos. 

A dohánytermékek csomagolásán megjelenő egészségügyi figyelmeztetésként szolgáló elrettentő képeket még valószínűleg az is ismeri, aki nagy ívben kerül minden dohányterméket. A rákos tüdőt vagy egyéb daganatos elváltozásokat megjelenítő, impotenciával fenyegető vizuális figyelmeztetések hatásosnak bizonyultak a cigarettázás csökkentése szempontjából. Újabban az egészségtelen, cukros, alkoholos italok kapcsán is kiderült, hogy az emberek jól reagálnak ezekre a figyelmeztetésekre (vagyis kevesebb fogy az adott termékekből). A Durham University kutatói most arra voltak kíváncsiak, hogy ha egy képzeletbeli étlapon hasonló tartalmú képeket és szövegetek helyeznek el a húsos választás mellett, az befolyásolja-e az emberek választását.

A zéró kibocsátás elérése kiemelt fontosságú a nemzetnek és a bolygónak egyaránt. Mivel a figyelmeztető jelzések már bebizonyították, hogy képesek csökkenteni a dohányzás, valamint a cukros és alkoholos italok fogyasztásának mértékét, a húsos készítményeken történő alkalmazásuk segíthet elérni a kibocsátást, ha országszerte kötelezővé teszik

– mondja Jack Hughes PhD-hallgató, a kutatás vezetője.

A reprezentatív felmérést 1001 brit állampolgár közreműködésével végezték. Őket véletlenszerűen négy különböző csoportba osztották. Az egyik csoport (kontroll) étlapján a húsos fogás mellett semmilyen kiegészítő figyelmeztetés nem szerepelt. A másik három csoportban a húsos választás mellett a kutatók elhelyeztek egy elrettentő képet. A figyelmeztetések tartalma az egyik csoportban egészségügyi, a másik csoportban környezetvédelmi, a harmadik csoportban pedig járványügyi témájú volt. A résztvevőknek húsz, egyenként négy lehetőséget tartalmazó menüsorból kellett választaniuk. Mindegyik menüsor tartalmazott egy húsos (itt szerepelt a figyelmeztetés), egy halas, egy vegetáriánus és egy vegán fogást.

Mindhárom elrettentő kép azonos mértékben hatásos

Az eredmények alapján elmondható, hogy a figyelmeztető képek elérték a céljukat. A kontrollcsoporthoz képest (ahol a húsos választás mellett nem szerepelt semmilyen kiegészítő üzenet) mindhárom másik csoportban kevesebbszer választották a húsos fogást. A leghatásosabb a járványügyi témájú figyelmeztetés volt, akik ezt az étlapot kapták, 10 százalékkal kisebb mértékben választották a húsos fogásokat. Ezt követte az egészségügyi figyelmeztetéssel ellátott étlapot megkapó csoport. Itt 8,8 százalékkal volt alacsonyabb a húsos ételek iránti vágy. Végül pedig 7,4 százalékos csökkenést ért el a környezetvédelmi figyelmeztetéssel ellátott étlap.

A legerősebb negatív érzelmi reakciót a járványügyi figyelmeztetés keltette, és ezt tartották a legkevésbé hitelesnek az emberek. Szabályozási szempontból a legtöbben a környezetvédelmi figyelmeztetést tartalmazó képeket tartották elfogadhatónak.

A tanulmány végén olvasható, hogy eddig még csak egy olyan vizsgálat készült, ami a figyelmeztető címkék hatékonyságát vizsgálta a mostanihoz hasonló, online választásos formában az Egyesült Államokban. Az a tanulmány nem talált összefüggést a figyelmeztetések feltüntetése és a húsos ételeket választók száma között. Viszont fontos különbség, hogy az amerikai kutatásban csak szöveges figyelmeztetéssel látták el az ételeket, míg a mostani kutatásban a figyelmeztetéseket képekkel is kiegészítették.

(Plant Based News)

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.