A cigarettásdobozokon látható elrettentő képek elősegíthetik, hogy kevesebben válasszák a húsos ételeket egy adott étlapról. A friss kutatás nemcsak az egészségügyi, de a környezetvédelmi és járványügyi képek hatásosságát is vizsgálta. Ebből kiderült, hogy nincs számottevő különbség a figyelmeztetés típusát illetően, mindhárom nagyjából azonos mértékben volt hatásos.
A dohánytermékek csomagolásán megjelenő egészségügyi figyelmeztetésként szolgáló elrettentő képeket még valószínűleg az is ismeri, aki nagy ívben kerül minden dohányterméket. A rákos tüdőt vagy egyéb daganatos elváltozásokat megjelenítő, impotenciával fenyegető vizuális figyelmeztetések hatásosnak bizonyultak a cigarettázás csökkentése szempontjából. Újabban az egészségtelen, cukros, alkoholos italok kapcsán is kiderült, hogy az emberek jól reagálnak ezekre a figyelmeztetésekre (vagyis kevesebb fogy az adott termékekből). A Durham University kutatói most arra voltak kíváncsiak, hogy ha egy képzeletbeli étlapon hasonló tartalmú képeket és szövegetek helyeznek el a húsos választás mellett, az befolyásolja-e az emberek választását.
A zéró kibocsátás elérése kiemelt fontosságú a nemzetnek és a bolygónak egyaránt. Mivel a figyelmeztető jelzések már bebizonyították, hogy képesek csökkenteni a dohányzás, valamint a cukros és alkoholos italok fogyasztásának mértékét, a húsos készítményeken történő alkalmazásuk segíthet elérni a kibocsátást, ha országszerte kötelezővé teszik
– mondja Jack Hughes PhD-hallgató, a kutatás vezetője.
A reprezentatív felmérést 1001 brit állampolgár közreműködésével végezték. Őket véletlenszerűen négy különböző csoportba osztották. Az egyik csoport (kontroll) étlapján a húsos fogás mellett semmilyen kiegészítő figyelmeztetés nem szerepelt. A másik három csoportban a húsos választás mellett a kutatók elhelyeztek egy elrettentő képet. A figyelmeztetések tartalma az egyik csoportban egészségügyi, a másik csoportban környezetvédelmi, a harmadik csoportban pedig járványügyi témájú volt. A résztvevőknek húsz, egyenként négy lehetőséget tartalmazó menüsorból kellett választaniuk. Mindegyik menüsor tartalmazott egy húsos (itt szerepelt a figyelmeztetés), egy halas, egy vegetáriánus és egy vegán fogást.
Mindhárom elrettentő kép azonos mértékben hatásos
Az eredmények alapján elmondható, hogy a figyelmeztető képek elérték a céljukat. A kontrollcsoporthoz képest (ahol a húsos választás mellett nem szerepelt semmilyen kiegészítő üzenet) mindhárom másik csoportban kevesebbszer választották a húsos fogást. A leghatásosabb a járványügyi témájú figyelmeztetés volt, akik ezt az étlapot kapták, 10 százalékkal kisebb mértékben választották a húsos fogásokat. Ezt követte az egészségügyi figyelmeztetéssel ellátott étlapot megkapó csoport. Itt 8,8 százalékkal volt alacsonyabb a húsos ételek iránti vágy. Végül pedig 7,4 százalékos csökkenést ért el a környezetvédelmi figyelmeztetéssel ellátott étlap.
A legerősebb negatív érzelmi reakciót a járványügyi figyelmeztetés keltette, és ezt tartották a legkevésbé hitelesnek az emberek. Szabályozási szempontból a legtöbben a környezetvédelmi figyelmeztetést tartalmazó képeket tartották elfogadhatónak.
A tanulmány végén olvasható, hogy eddig még csak egy olyan vizsgálat készült, ami a figyelmeztető címkék hatékonyságát vizsgálta a mostanihoz hasonló, online választásos formában az Egyesült Államokban. Az a tanulmány nem talált összefüggést a figyelmeztetések feltüntetése és a húsos ételeket választók száma között. Viszont fontos különbség, hogy az amerikai kutatásban csak szöveges figyelmeztetéssel látták el az ételeket, míg a mostani kutatásban a figyelmeztetéseket képekkel is kiegészítették.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.