Brazil kutatók azon fáradoznak, hogy a mesterséges intelligencia által nyújtott lehetőségeket a vadvilág védelmébe állítsák. A brazil utakon éves szinten elképesztő mennyiségű állat pusztul el, az ütközések pedig az emberekre nézve is komoly fenyegetést jelentenek. Egy valós idejű riasztási rendszer nagyban csökkentheti az emberekre és állatokra leselkedő veszélyeket.
A vadvilággal való találkozás sok esetben jelenthet pozitív élményt. Ám ha az úton, vezetés közben történik, akkor egyaránt végződhet katasztrófával mind az autóban ülőknek, mind az úttestre tévedt állatnak.
Brazíliában különösen magas a járművek és a vadvilág közötti találkozásból származó balesetek száma. Éves szinten elképesztő, 475 millió állat leli halálát a brazil utakon. Ez naponta 1,3 millió, másodpercenként pedig 15 áldozatot jelent. Kutatók egy csoportja viszont azon munkálkodik, hogy biztonságosabbá tegye a brazil utakat egy mesterséges intelligenciát alkalmazó képfelismerő szoftver segítségével – számolt be a hírről az Earth.com.
Az ütközéseket megelőzni hivatott rendszer stratégiai szempontok alapján elhelyezett kamerákból és az azok képét folyamatosan elemző szoftverből áll. A valós idejű képelemzés egy állat felismerését követően értesítést küldhet a sofőr telefonjára vagy akár a műszerfalon lévő képernyőre is.
A rendszer felépítéséhez és tanításához több mint 1800 nyilvánosan elérhető képet használtak fel a közúti gázolások által leginkább fenyegetett fajokról. Ilyenek a tapír, a farkas, a jaguarundi, a puma vagy a sörényes hangyász. A YOLO (You Only Look Once) architektúrára épülő képfelismerő algoritmusok eredményeiről ebben a tudományos publikációban számoltak be a kutatók.
A mesterséges intelligencia nem minden esetben használható
A szoftver az előzetes teszteken 80 százalékos pontossággal jelezte a videón nappal felbukkanó állatokat. A kutatók viszont beismerik, hogy az éjjeli felismerés továbbra is komoly gondot okoz a rendszernek. Ennek ellenére biztatónak tartják az első lépéseket.
A jövőben a kutatók szeretnék kiterjeszteni a kamerák hálózatát, esetleg bevonni már előre telepített út menti kamerákat is. Az éles helyzetben történő teszteléshez a szakemberek a városok és útdíjszedő cégek együttműködésére számítanak. A figyelmeztető jelzések a már használatban lévő autós alkalmazásokba integrálva érkezhetnének a sofőrökhöz.
Egy teljesen kiépült figyelmeztetési rendszer nemcsak az állatvilágot óvhatja meg a tömeges balesetektől, de egyaránt védi az autóban utazókat és jelentős anyagi terhektől mentesíti a balesetet elszenvedőket is.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.