Egy Egyesült Királyságban működő szervezet szerint mielőbb meg kellene oldani, hogy egyáltalán ne lehessen húsreklám az utcákon. Kilencpontos listán mutatták be azokat a trükköket, amelyeket megtévesztésre és a valóság elfedésére használnak az állati eredetű termékeket hirdető cégek.
Az Adfree Cities (Reklámmentes Városok), a kültéri céges reklámokat támadó csoportok hálózata új felvetéssel állt elő. Az Egyesült Királyságban működő szervezet a húsreklámok betiltását követeli.
Nem ez az Adfree Cities első kampánya, valójában akkor lennének a legelégedettebbek, ha a húsreklámok betiltása mellett egyáltalán nem is lennének vállalati hirdetések az Egyesült Királyság közterületein.
Boldogabb, egészségesebb városokat akarunk, amelyek mentesülnek a vállalati kültéri reklámok által gyakorolt nyomástól. A fogyasztás az éghajlat és az ökológia összeomlását okozza, károsítja a jóllétet és aláássa a helyi ellenálló képességet. Közös erővel megadjuk a közösségeknek a képességet arra, hogy alternatívákat teremtsenek. Mozgalmunk távol fogja tartani a nagy márkák reklámjait a közterületektől. Teret adunk annak, amire a boldoguláshoz szükségünk van: a közösségi kapcsolatoknak, a szolidaritásnak, a köztéri művészetnek és a természetnek
– olvasható a hálózat hivatalos honlapján.
Ami egy húsreklám mögött van
Az Adfree Cities rámutatott, hogy a legtöbb állati terméket intenzív gazdálkodással állítják elő, ez pedig
mérhetetlen szenvedést és felbecsülhetetlen károkat okoz természeti és éghajlati szempontból.
A szervezet szerint a dohányhirdetéseket is azért tiltották be évekkel ezelőtt, mert felismerték, milyen jelentős károkat okoznak. Szerintük ugyanez a logika használható lenne a húsreklámok esetében is.
A kampány apropóján nyilvánosságra hoztak egy jelentést is, amelyben pontokba szedik, milyen trükkökkel fedik el a valóságot a hús-, tej- és tojástermelők hirdetéseikben. A jelentés „A tehenek nem nevetnek” címet kapta, és a következő reklámtrükköket tartalmazza:
- Tartsuk titokban! – Azaz rejtsük el a tényt, hogy a haszonállatok túlnyomó többségét ipari gazdaságokban nevelik.
- Vegyük ki a képből az állatot! – Nem szabad említeni, hogy a hús- és tejtermékek állatoktól származnak. Ha mégis megjelenik állat a reklámban, tanácsos inkább animációt bevetni, vagy pedig boldog, jó körülmények között élő állatokat mutatni.
- Tárgyiasítsuk az állatot! – Állati érzelmekről és szenvedésről szó sem lehet.
- Normalizáljuk a húst! – Mindennapos, hétköznapi eseményként kell ábrázolni a húsfogyasztást.
- Emberi agymosás bevetése – Úgy kell bemutatni a tartási körülményeket, hogy azok ne keltsenek rossz érzést a fogyasztókban.
- Hangsúlyozzuk, mennyire egészséges! – A húst olyan kifejezésekkel kell jellemezni, amelyek az egészséggel hozhatók összefüggésbe, mint például a „természetes”. Arról hallgatni kell ellenben, hogy a legtöbb egészségügyi szervezet a növényi alapú étrendet ajánlja. Evidens, hogy ennek egy húsreklámban nincs helye.
- Zöldre mosás (greenwashing) és félretájékoztatás – Azt kell mondani, hogy a húsfogyasztás fenntartható.
- A nosztalgiára is lehet utazni – Jó döntés lehet a háztáji tenyésztés, családi gazdálkodás képét felidézni a fogyasztóban. Még akkor is, ha ma már nagyon kevés állati terméket állítanak elő ilyen módon.
- A szeretet ígérete – Érdemes szentimentális helyzetekhez – például családi vacsorákhoz – kötni a húsfogyasztást.
Az Adfree Cities szerint a húsreklámok térnyerését és ezt a bevált hirdetési stratégiát mind felülről, törvényhozási szintről, mind alulról, fogyasztói szintről érdemes lenne támadni és kiiktatni.
A tejipari érzékenyítő kampány jó példa lehet
A közelmúltban tejipari érzékenyítő kampány jelent meg az Egyesült Királyságban. Az Adfree Cities nem nyilatkozott ugyan ezzel a projekttel kapcsolatban, de mivel
- nem egy cég reklámozza ennek keretében a saját termékét,
- felfogható kreatív alkotásként,
- és célja rávilágítani arra, mennyire igazságtalan a tejipari tehenek sorsa,
ezért vélhetően elégedetten szemlélték a kezdeményezést.
A kampány a Speciesism WTF projektje, a plakát egy fejőgépre kötött nőt ábrázol. Hasonló sorsra jut az Egyesült Királyságban élő közel kétmillió tejipari tehén is. Magyarországon 2022. december elsején a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 195 ezer állatból állt a tejhasznosítású tehénállomány.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.