A húsipari dezinformáció miatt nem folyik még mindig érdemi vita világszerte az állattenyésztési ágazat klímaügyi kulcskérdéseiről – állítja egy új jelentés. Az állattenyésztők változatos eszközöket vetnek be annak érdekében, hogy a közvélemény kritikusan kezelje a hús- és tejipar klímaügyi negatív hatásaira vonatkozó tényeket és érveket.
Kutatásokat, reklámkampányokat és oktatási anyagokat is bevetnek a húsipari vállalatok és lobbicsoportok. Mindezt annak érdekében, hogy befolyásolják a közvéleményt a hús- és tejtermékekkel kapcsolatban – derül ki egy közelmúltban publikált jelentésből.
Az ember által okozott klímaváltozásnak két fő hajtómotorja van: a fosszilis energiahordozókra épülő iparágak és a mezőgazdaság, ez utóbbi esetében legfőképp az állattenyésztés és a takarmánytermesztés. Egyes szakértők szerint legkésőbb 2050-re a felére kellene csökkenteni az emberiség hús- és tejtermék-fogyasztását, a művelés alól kivont területeket pedig vissza kellene adni a természetnek. A Freedom Food Alliance fogyasztóvédelmi szervezet azonban rámutatott, ezeket a figyelmeztetéseket húsipari dezinformációkkal igyekeznek elmosni bizonyos állattartók.
Az állattenyésztés óriásai dezinformációs háborút folytatnak, amely a közegészségügyet és a bolygót fenyegeti. Határozott jogszabályokat, a zöldmosás megszüntetését és ezeknek a nagy környezetszennyezőknek a szigorú elszámoltathatóságát követeljük
– idézi a DeSmog Nicholas Cartert, a Freedom Food Alliance vezető kutatóját.
A jelentés hangsúlyozza, az állattartók kitérnek a felelősségre vonás elől. Szándékosan tagadják, kisiklatják, késleltetik és terelik az ágazat kulcskérdéseiről szóló érdemi vitákat. A kutatók leszögezték, a mezőgazdasági szereplők ugyanazt a taktikát alkalmazzák, mint a dohányhoz és a fosszilis tüzelőanyagokhoz kapcsolódó lobbi.
A húsipari dezinformáció szinte mindenhová befurakszik
A Freedom Food Alliance konkrét példákat is felvonultatott a húsipari megtévesztés szemléltetésére. A JBS, a világ legnagyobb húsipari konglomerátuma például egész reklámkampányt húzott fel arra az ígéretére, miszerint 2040-re eléri a nettó zéró kibocsátás szintjét. Az Institute for Agriculture and Trade Policy (IATP) nonprofit szervezet aztán lebuktatta a céget. Rávilágítottak, hogy a felsorakoztatott célkitűzésekből kifelejtették a JBS összes kibocsátásának mintegy 90 százalékát. Nem kalkuláltak például a takarmány megtermelését megelőző erdőirtások károsanyag-kibocsátásával sem.
Emlékezetes az az eset is, amikor az Egyesült Államokban a 2020-as Super Bowl szünetében vetítettek egy növényi húsalternatívák ellen hangoló reklámot. Ebben a gyerekeknek a összetevőket kellene betűzniük, de nem járnak sikerrel. „A nem igazi szalonnában és hamburgerekben tucatnyi kémiai összetevő lehet. Ha nem tudod betűzni vagy kiejteni ezeket, akkor talán nem is kellene megenned” – konstatálja a hirdetés.
A hirdetés mögött – mint kiderült – Richard Berman lobbista állt, aki már korábban is számos esetben szállt szembe állatvédő szervezetekkel.
A húsipari dezinformáció beférkőzik a tudományos szférába is, méghozzá szakértők és tudományos intézmények finanszírozása révén. A Clarity and Leadership for Environmental Awareness and Research (CLEAR) Center kutatóközpont például bizonyíthatóan állattenyésztéssel foglalkozó vállalatokhoz köthető anyagi szempontból. Frank Mitloehner, a központ igazgatója pedig azt hangoztatta, hogy a hús- és tejtermékek klímasemlegesek lehetnek, és több fórumon is megvédte az állatipart.
2002 és 2021 között Mitloehner és a CLEAR Center közel 12,5 millió dolláros támogatást kapott bizonyos ipari csoportoktól. Ezek között feltűnik például a National Cattlemen’s Beef Association amerikai marhahústermelő szövetség és a National Pork Board is. Utóbbi az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériumának égisze alatt működő szervezet, célja a sertéshús népszerűsítése a lakosság körében.
A növényi alternatívákat lejárató kampányok persze nem kizárólag a húsiparban fordulnak elő. Tavaly például Aubrey Plaza, Emma Roberts és Justin Bieber felesége, Hailey Bieber is részt vett egy tehéntejet népszerűsítő kampányban.
Magyarországon is dívik a dezinformációs stratégia
Értelemszerűen az állattenyésztői lobbitevékenység és dezinformáció Magyarországon is tetten érhető. A 2017-es Tejszív nevű kampányban például olyan neves sportolók buzdították tejfogyasztásra a magyarokat, mint Kapás Boglárka bronzérmes olimpikon úszónő, Kenderesi Tamás olimpiai bronzérmes úszó, illetve Nagy Ádám válogatott labdarúgó.
A kampányt bemutató hivatalos tájékoztató ráadásul azt a hamis látszatot igyekezett kelteni, hogy a magyar tejipar a klímaügyi törekvéseknek köszönhetően fenntarthatónak tekinthető.
A tejtermelésben és a tejfeldolgozásban alkalmazott folyamatos modernizálások, a környezetbarát technológiák és a fenntartható megoldások mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a gazdaságok képesek legyenek alkalmazkodni az éghajlatváltozás kihívásaihoz. Ha olyan tejet, tejterméket választunk, amely magyarországi gazdaságból származik, akkor egyfelől biztosak lehetünk abban, hogy kiváló a minősége, másfelől teszünk a felesleges károsanyag-kibocsátás ellen is.
Idén pedig Nagy István agrárminiszter pedzegette, hogy a „hagyományos vidéki értékek védelme” érdekében be kellene tiltani Magyarországon az állatok levágásától mentes, szintetikus húsokat.
Az Agrárminisztérium közleményében úgy fogalmazott:
A miniszter szerint meg kell becsülni a normalitást és a gazdák munkáját, akik két lábbal a földön állnak. Az emberek egy része ugyanis eltávolodott a természettől, álromantika alakul ki az élővilág kapcsán.
Hozzátette továbbá, hogy a társadalom többségének meg kell értenie, hogy gazdák nélkül nincs élelmiszer és jövő, ezért azon dolgoznak, hogy „helyreállítsák a gazdatársadalom társadalmi elismertségét”.
A hazai hús- és tejipar egyébként évek óta erősen veszteséges, de az agrártámogatások jelentős része ettől függetlenül az állatipar szereplőit pénzeli. Az állattenyésztők felé ráadásul az agrártámogatásokból való részesedésükön túl is lejt a hazai pálya. A tej és a sertéshús áfaszintjét ugyanis a lehető legalacsonyabb szintig, 5 százalékig csökkentették Magyarországon. Mindeközben a zöldségeké és gyümölcsöké – amelyek bevitelének fontosságát még a legkonzervatívabban gondolkodó orvosok is hangsúlyozzák – a lehető legmagasabb, 27 százalék.
A Freedom Food Alliance azt javasolja az egyes országok kormányainak, hogy új jogszabályokkal lehetetlenítsék el az állattartás zöldmosását.
Közösen kell átláthatóságot, szabályozott változásokat követelnünk az állattenyésztési iparágtól. Létfontosságú, hogy lépéseket tegyünk a félretájékoztatás, valamint annak a környezetünkre, egészségünkre és élelmiszer-biztonságunkra gyakorolt potenciálisan pusztító következményei ellen
– fogalmazott Nicholas Carter.
Kérdés, hogy miként várhatunk állatipari dezinformációk kiiktatását célzó jogszabályokat abban az esetben, ha már a minisztériumi finanszírozású kampány is a tej- és hústermékek népszerűsítését célozza.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.