Egészség

A teljes értékű növényi étrend lehet a migrén legjobb ellenszere

Healthy vegan salad, avocado, celery, cucumber, tomato, radish, nuts and seeds. Girl in denim blouse holding a bowl of vegan salad with visible hands.

Egy nemrég publikált kutatás szerint a növényi étrend lehet a migrén legjobb ellenszere. Gergely Anna írása.

Az erős fejfájás sokak mindennapi életét nehezíti meg. A migrén egy rendszeresen visszatérő, órákon, néha napokon át tartó, szúró, lüktető fejfájás, melyet hang-, és fényérzékenység, hányinger, illetve akár látászavar is kísérhet.

Minden negyedik nő és minden tizenkettedik férfi érintett lehet. Ők a panaszok fellépésekor nem vágynak másra, csak egy csendes, elsötétített szobára és a bevált fájdalomcsillapítójukra.

Ugyanakkor nem mindenki teheti meg, hogy bármikor félredobja mindennapi teendőit olyankor, amikor legszívesebben elzárkózna a világ elől. A határidők, a háztartás és a programok nem igazodnak a görcsökhöz.

A gyógyszerek pedig gyakran csak a tünetek fellépésének elején beszedve hatásosak, és azokra idővel egyre nagyobb dózisban van szükség. Ám csakugyan teljesen ki lennénk szolgáltatva a váratlanul fellépő rohamoknak, vagy életmódbeli változtatásokkal akár vissza is nyerhetjük a kontrollt a fájdalom felett?

Zöldségek a migrén ellen
Magda Ehlers / Pexels

Az étrend a titka?

Egy amerikai orvosi szaklapban, a Journal of Headache and Pain című folyóiratban nemrég biztató kutatási eredmények kerültek bemutatásra.

Negyvenkét migrénnel küzdő beteget kísértek figyelemmel 36 héten át, melynek során azt vizsgálták, hogyan változik a résztvevők által tapasztalt fájdalom erőssége. A migrénes panaszok intenzitását a résztvevőknek a vizsgálat elején és különböző szakaszaiban egy tízes skálán kellett rangsorolniuk.

A program egy több hetes zsírszegény, növényi alapú étrenddel kezdődött, ez után egy ún. eliminációs szakasz következett, melynek során az étrendből elhagyásra kerültek azok az élelmiszerek, amelyek a leggyakrabban fejfájást válthatnak ki. Az utolsó szakaszban valódi, illetve valódinak hitt, placebó táplálék-kiegészítők szedésének a fájdalomra gyakorolt hatását vizsgálták.

A kutatók a kapott adatok alapján rangsorolták a különböző időszakokat, és arra jutottak, hogy a résztvevők legalacsonyabb fájdalom-intenzitásról a teljes értékű növényi táplálkozás periódusa alatt számoltak be. Az eredmény arra enged következtetni, hogy ez az étrend hosszútávon is hatékony megoldást jelenthet a migrénes rohamok tüneteinek enyhítésére.

A kísérletben alkalmazott teljes értékű növényi étrendet a téma nemzetközileg elismert szakértőjének, Dr. Neal Barnard amerikai orvosnak a segítségével állították össze, aki az utóbbi évtizedekben számos hasonló kutatás lefolytatásában vett részt. A jótékonynak bizonyuló életmód alapját a friss vagy kevéssé feldolgozott zöldségek, gyümölcsök, teljes gabonák és magvak fogyasztása jelenti, alacsony zsiradékbevitel mellett.

A teljes értékű növényi táplálkozás nemcsak az állati eredetű, hanem az erősen feldolgozott növényi ételek fogyasztását is kerüli. Korábbi kutatások már rávilágítottak arra, hogy a migrénes panaszok előfordulása összeköthető bizonyos ételek, mint a vörös és a fehér hús, továbbá a magas zsírtartalmú fogások fogyasztásával. Ezek elhagyása enyhítheti a tüneteket.

Piac rengeteg zöldséggel
Min An / Pexels

A növényi ételek hatása

A migrénes rohamok rendszeressé válása és bizonyos krónikus neurológiai gyulladásos folyamatok között is szoros összefüggés mutatható ki.

Míg az állati eredetű élelmiszerek erősítik ezt a folyamatot, a növényi tápanyagok a szervezet immunrendszerét támogatják és mérsékelik a kialakult gyulladást. Ezek bőséges fogyasztása bizonyítottan jótékony hatással van a szervezet egészséges egyensúlyának helyreállítására.

A fejfájás a vér cukorszintjének ingadozásainak ismert kísérő tünete. A testsúlycsökkenés, illetve a magas inzulinválaszt kiváltó ételek (gyorsan felszívódó szénhidrátok, állati fehérjék és zsíros ételek) elhagyása jelentősen javíthat a sejtek inzulinérzékenységén, így hozzájárulva a stabil vércukorszint megőrzéséhez.

Mivel a nőknél számottevően gyakrabban fordul elő a betegség, vélhetően a hormonháztartásban bekövetkező ingadozások és zavarok is közrejátszhatnak a kialakulásában. A teljes értékű, növényi étkezés a hormonháztartás egyensúlyára, és a menstruációt megelőző tünetek erősségére is kedvező hatással lehet.

„A számomra felírt, magas hatóanyag tartalmú gyógyszerek már nem működtek!”

Cristen Iris, New York-i antropológus, író és szerkesztő saját blogjában számol be arról, hogy hogyan küzdött meg a migrénnel. Az elfoglalt üzletasszonynak a heves rohamok miatt egy ponton gyakorlatilag ellehetetlenült a karrierje. A rohamok gyakoriak voltak, és napi két injekció nélkül sem segített.

„Nem enyhe fejfájásaim voltak, hanem migrénes rohamaim, melyek levettek a lábamról és megakadályozták, hogy dolgozzak.”

Ugyan lelkiismereti okokból hosszú ideje vegetáriánusként, majd feldolgozott élelmiszereket fogyasztó vegánként élt, rájött, hogy ha meg akar szabadulni kínjaitól, a teljes értékű növényi táplálkozással is meg kell ismerkednie. Ekkor egy csapásra megváltozott az élete.

Pár hónap alatt jelentősen enyhültek a fájdalmai és rengeteg energiája lett, melyet ezúttal nem még több munkára, hanem pihenésre és feltöltődésre fordított. Számára tehát ez az étkezési forma jelentett megoldást.

Az alacsony zsírtartalmú, teljes értékű növényi étrend biztosítja a szervezet számára a megfelelő rost- és tápanyagbevitelt, továbbá megkíméli a feldolgozott és állati eredetű ételekben megtalálható káros anyagoktól.

Ez az étkezési forma egyesíti magában a környezettudatossággal járó és az egészséges életmódból fakadó előnyöket. Egyre több területen bizonyosodik be egészségmegőrző- és helyreállító hatása. Tartós és hatásos javulással kecsegtetve végre a migrénnel küzdők számára is felcsillant a remény.

Források:

  • MB Russel et al.: Migraine without aura and migraine with aura are distinct clinical entities: a study of 184 male and female migraineurs from the general population, in: Cephalalgia 16 (4), 239-245, 1996
  • AE Bunner et al.: Nutrition intervention for migraine: a randomized crossover trial, in: The Journal of Headache and Pain 2014; 15(1): 69
  • Hypoglycemia (low blood glucose) 2015. June1. in: diabetes.org/living-with-diabetes/treatment-and-care/blood-glucose-control/Hypoglycamia-lowblood.html.; Mayo Clinic (2015. April 18) Hyperglycemia in diabetes, in: mayoclinic.org/diseases-conditions/hyperglycemia/basics/defnitio/con-20034795
  • F Nazari et al.: Migraine and its relationship with dietary habits in women, Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research 2012 Febr; 17(2 Supp/1):S65-S71
  • L Edvinsson et al.: Does Inflammation have a role in migraine? in: Nature Reviews Neurology 15, 483-490 (2019)
  • B Watzl: Anti-inflammatory effects of plant-based foods and of their contituents; in: Int J Vitam Nutr Res.2008;78:293-298.
  • Migraines almost killed my business; adopting a whole-food, plant-based diet dramatically improved them both in: https://cristeniris.com/migraines-almost-killed-my-business-adopting a-whole-food-plant-based-diet-dramatically-improved-them-both/
Prove.hu
Gergely Anna

Gergely Anna

kineziológus, író, jogász
Az egészségünk a legfőbb értékünk, de nincs az a gyógyszer, amely felérne a szervezet öngyógyító erejével. Célom az, hogy tudományos bizonyítékokkal alátámasztva minél több ember hozhasson tudatos és felelősségteljes döntéseket az egészsége érdekében.

Írd le a véleményed!

Mindjárt kész vagy!

Ide fogjuk küldeni a napi útmutatókat, ezért kérlek pontos adatokat adj meg.