Hogyan pótolják a kollagént a vegánok?

Vegán kollagén - hogyan pótoljam

A legtöbb vegán tisztában van vele, hogy miként lehet pótolni a fehérjét, kalciumot és vasat. Na de mi a helyzet a kollagénnel?

Napjainkban ez lett az új kétely, és egyre több vegánban merül fel a kérdés, hogy hogyan lehet pótolni növényi étrenden. Gyetkó Adrienn írása.

Mi az a kollagén, és miért van szükségünk rá?

A kollagén a kötőszöveteinkben található fehérje. Ez teszi ki az emberi szervezetben található fehérje egyharmadát. Ez a fehérje lényegében egy ragasztóanyag, ami összetartja a testünket.

A neve is a görög »kolla« szóból ered, ami ragasztót jelent. Ez adja a bőrünk rugalmasságát és erősségét. Megtalálható az izmainkban, ízületeinkben, csontjainkban és bőrünkben.

A szervezetünk képes előállítani, viszont ahogy öregszünk, egyre kevésbé leszünk képesek rá. Lényegében ez az oka annak, hogy az öregedésnek olyan látható jelei vannak, mint a bőr megereszkedése és elráncosodás. Ilyenkor nem csupán esztétikai, de egészségügyi okokból is jogosan gondolhatjuk, hogy szükség van a pótlására.

Hogyan pótolhatjuk a kollagént vegánként?

Mivel a kollagén csak állati kötőszövetekben található meg, így növényekből nem vagyunk képesek bevinni a szervezetünkbe.

Vannak azonban különböző módszerek, amelyek segíthetnek a megfelelő kollagénszint fenntartásában.

1. Életmód

Bizonyos káros szokások, mint az alkoholfogyasztás és dohányzás csökkentik a termelését a szervezetünkben. Ez az oka, hogy gyakran a dohányzók gyorsabban öregszenek, mint nemdohányzó társaik.

A káros szenvedélyektől mentes életmód nagymértékben hozzájárulhat az egészséges kollagénszint fenntartásához. Az erős, közvetlen napfény szintén negatívan befolyásolja a bőrünkben lévő kollagént.

Megfelelő naptej használatával megvédhetjük bőrünket a káros UV-sugaraktól. Az egészséges életmód tehát jelentősen hozzájárul szervezetünk ezen fehérje termeléséhez.

2. A kollagénszintézis fokozása a szervezetünkben

Ahhoz, hogy a szervezetünk előállítsa ezt a speciális fehérjét, különböző tápanyagokra van szüksége. Ide tartoznak az aminosavak, különböző poliszacharidok, kovasavak, C-vitamin és E-vitamin.

Ez azt jelenti, hogy ha bevisszük a szervezetünkbe ezeket az alkotóelemeket, akkor a testünk gond nélkül elő tudja állítani a szükséges kollagént. A jó hír, hogy ezen tápanyagok mindegyike kinyerhető növényi forrásokból.

Aminosavak

A kollagén – mint minden más fehérje – aminosavakból épül fel. Szinte minden növényben találunk aminosavakat, így erre nem is igazán kell jelentős figyelmet fordítani. Az aminosavakban leginkább gazdag tápanyagok közé tartozik a lencse, borsó, bab és quinoa.

Poliszacharidok

A poliszacharidok, vagy összetett cukrok a szénhidrátok csoportjába tartozó cukorvegyületek. Ezek a vegyületek állítják össze az aminosavakat fehérjévé.

Az aloe vera például nagyon gazdag olyan poliszacharidokban, amelyek segítik a hosszabb, erősebb láncok termelését. Ezért van az, hogy az aloe verát gyakran alkalmazzák sebek gyógyításához és napégések kezelésére.

Kovasavak

A szilícium-dioxid, vagy hétköznapi nevén kovasav is jelentősen hozzájárul szervezetünk kollagéntermeléséhez. Ez az ásványi anyag felel a haj, bőr és köröm rugalmasságáért.

Ez az oka annak, hogy a puha- és törékeny körmök megjelenése gyakran szilícium-dioxid hiányra utal. A kovasav amellett, hogy erősíti a hajat és a körmöket, jelentősen csökkentheti a hajhullást is.

Legismertebb kovasavforrás a bambusz, viszont szinte minden növényi táplálék tartalmaz szilícium-dioxidot. Változatos növényi étrend mellett tehát nem kell a hiánybetegségek miatt aggódnunk.

C-vitamin és E-vitamin

C-vitaminra feltétlenül szüksége van a szervezetünknek a kollagén termeléséhez és elraktározásához. Szerepe, hogy a promin aminosavat hidroxilálja, így hidroxi-prolin keletkezik belőle, ami a fehérje szerkezetét stabilizálja. Ha nem viszünk be megfelelő mennyiségű C-vitamint a szervezetünkbe, akkor a szervezetünk gyengébb láncokat fog létrehozni.

A törékeny haj, gyenge bőr és érzékeny ízületek mind C-vitamin hiányra utalhatnak. Az E-vitamin felerősíti a C-vitamin jótékony hatásait, illetve ez felel a fehérje térhálós szerkezetének kialakításáért.

Nagyon sok C-vitamin található a citrusfélékben, bogyós gyümölcsökben és a savanyú káposztában. Az E-vitamint sárgarépából, hüvelyesekből, aszalt szőlőből és zöld leveles zöldségekből tudjuk leginkább pótolni.

3. Mesterséges források

A kollagént tartalmazó táplálékkiegészítők nagy része állati összetevőket tartalmaz, viszont manapság már génmódosított baktériumokból is elő lehet állítani. A folyamat lényege, hogy a mikrobák genetikai szerkezetéhez hozzáadjuk a kollagént kódoló emberi géneket. Ezáltal a baktériumok képesek lesznek a kollagén építő elemeinek termelésére.

Fontos viszont megemlíteni, hogy jelenleg a gyógyszertárakban és drogériákban kapható mesterséges források leggyakrabban nem baktériumok által létrehozott kollagént tartalmaznak. Ezek általában táplálékkiegészítők, amelyek a szervezetünk természetes kollagéntermelését fokozzák.

Összefoglalás

A kollagén tehát egy olyan fehérje, ami kizárólag állati kötőszövetekben található meg. Ennek ellenére növényi étrenden is nagyon egyszerűen lehet pótolni.

A legjobb megoldás, ha odafigyelünk az előállításához szükséges tápanyagok fogyasztására. Egy helyesen összeállított növényi étrend mellett a szervezetünk képes előállítani megfelelő mennyiségű kollagént.

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.