A svájci lakosok fogyasztási szokásaival foglalkozó legátfogóbb médiatanulmány megállapította, hogy a lakosok egyötöde heti rendszerességgel fogyaszt valamilyen növényi alapú alternatív fehérjeforrást. A nyilatkozók nagy része rendszeresen vagy alkalmanként is eszik húst. Az ország nemrég mutatta be fenntarthatósági stratégiáját, amiben kiemelt helyen szerepelnek a növényi fehérjeforrások.
A MACH Consumer a legrégebb óta folyamatosan publikált, legátfogóbb fogyasztói médiatanulmány Svájcban. A tanulmány célja, hogy teljes képet adjon a gyártóknak és hirdetőknek a lakosok fogyasztási szokásairól és igényeiről. A dokumentum a növényi fehérjeforrások (mint az alternatív húskészítmények, növényi tej, joghurt vagy sajt) kategóriájában is közöl eredményeket. Ezek szerint a svájciak 21 százaléka fogyaszt legalább heti rendszerességgel egy vagy több terméket a felsoroltak közül.
A növényi alapú termékeket túlnyomó részben olyanok vásárolják, akik rendszeresen (42 százalék) vagy alkalomadtán (42 százalék) húst is fogyasztanak. Csupán a fenti kategóriákat rendszeresen vásárlók 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vegetáriánus vagy vegán. Az adatokból továbbá kiderül, hogy a lakosság 5 százaléka követ vegetáriánus vagy növényi étrendet. Közülük 70 százalék nő, ami részben annak a globális trendnek is betudható, hogy a veganizmust sokan férfiatlan tulajdonságnak tartják. Az sem meglepő, hogy a városokban élő 14-29 év közötti korosztály a legfogékonyabb a húsmentes étkezésre. A legtöbb helyen a fiatalok azok, akik nyitnak az új élelmiszerek irányába.
Svájc klímastratégiája a növényi fehérjéket helyezi előtérbe
Az alapvetően konzervatívnak tartott országban viszonylag lassan következnek be a változások, de az utóbbi időben sok példát látni erre vonatkozóan.
Svájc egy stabil, mondhatni, konzervatív ország. A változás itt kicsit több időt vesz igénybe, mint más országokban. De ha egyszer gyökeret vertek, az új állapotok is nagyon tartóssá válnak. Ezért van szükség némi türelemre
– mondta Renato Pichler, a Swissveg, a svájci vegánok és vegetáriánusok legnagyobb érdekképviseletének elnöke.
A Coop-üzletlánc által a közelmúltban végzett felmérés az alternatív növényi fehérjék eladási számainak nagymértékű növekedéséről számolt be. A vegán burgerek 252 százalékkal, az alternatív növényi húsok pedig 350 százalékkal voltak kelendőbbek az elmúlt három év adatai alapján. A Coopban vásárolt minden hetedik karton tej növényi eredetű.
Svájc az első olyan európai ország, ahol engedélyeztetési eljárást nyújtottak be sejtalapú húskészítményre. Az izraeli Aleph Farms adta be a kérvényt, akik a Migrosszal közösen végzett felmérésükben megállapították, hogy az ország lakosságának háromnegyede szívesen kipróbálná a laborban előállított húskészítményeket.
A növényi étrendre való áttérést támogatja az ország közelmúltban bemutatott klímastratégiája, amely hangsúlyozza a húsfogyasztás csökkentésének fontosságát, ezzel együtt pedig a növényi fehérjeforrásokat népszerűsíti. Természetesen az új irány nem nyerte el mindenki tetszését, a svájci gazdálkodók szervezete úgy gondolja, a húsfogyasztás csökkentésének nincsenek érdemi eredményei.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.