Egy holland állatvédő szervezet, a Wakker Dier elérte, hogy egyes élelmiszermárkák lecseréljék a termékeik csomagolásain szereplő felhasználási javaslataikat. A cégek rábólintottak, hogy ezeknek az ajánlásoknak a fele húsmentes recept legyen, ezzel ösztönözve a holland lakosságot arra, hogy több növényi alapú ételt fogyasszanak.
Sikerrel zárult a Wakker Dier kampánya. A holland állatvédő szervezet rávett ugyanis hét márkát, hogy a termékeik csomagolásán javasolt receptek fele húsmentes legyen.
- A Conimex,
- a Fairtrade Original,
- a Jumbo,
- a Knorr,
- a Koh Tai,
- a Patak’s és
- a Plus
egyezett bele ebbe – írta meg a Vegconomist.
A Grand’Italia és a Lassie már megugrotta ezt a szintet: az ő ajánlásaik már most 50 százalékban húsmentes – vegetáriánus vagy vegán – receptek. Az Albert Heijn és a Maggi esetében pedig félsikert ért el a Wakker Dier. Utóbbi két cég azt vállalta, hogy növényi alapú tippekkel is kiegészíti a csomagolását, azt azonban nem sikerült kiharcolni náluk, hogy a húsos receptjeik egy részét eltávolítsák az ajánlásaik közül.
A felkeresett márkák közül csak egy zárkózott el teljes mértékben a húsmentes újítástól – az instant leveseket és tésztákat gyártó Honig ragaszkodott ahhoz, hogy semmin nem változtat.
Alig akad húsmentes recept az ajánlások között
A Wakker Dier 657 termékcsomagoláson feltüntetett receptet elemzett, és arra jutott, hogy jelenleg a felhasználási javaslatok több mint 80 százaléka húst vagy halat tartalmaz. A szervezet rámutatott, hogy ez mennyire ellentmond annak, hogy a holland egészségügyi tanács (Health Council of the Netherlands) 60 százalékban növényi alapú fehérjék fogyasztását javasolja. A hollandok egyébként most még csak átlagosan 40 százalékban fedezik növényi forrásból a fehérjebevitelüket.
Ma már a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége is a növényi termékek nagyobb arányú bevitelét és az állati élelmiszerek fogyasztásának csökkentését javasolja. A szervezet szerint ideális esetben a napi étrend legalább háromnegyed részét növényi eredetű ételeknek kellene kitennie. A Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat (OTÁP) 2019-es eredményei alapján a magyarok a fehérjebevitelüket átlagosan 63 százalékban állati forrásokból fedezik.
A Wakker Dier mindenesetre abban bízik, hogy a hollandokat arra ösztönözhetik majd a megújuló receptajánlások a csomagoláson, hogy kevesebb állati eredetű terméket fogyasszanak.
Ezek a márkák inspirálják a fogyasztókat, és megmutatják, hogy nem kell mindennap hagyományosan, hússal főzni. A csomagolások ideális esetben egyszerű ételinspirációkat nyújtanak a vásárlóknak. Így akár abban is lehet segíteni nekik, hogy gyakrabban válasszanak növényi alapú ételeket
– mondta Collin Molenaar a Wakker Diertől.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.