Most olvasott cikk
Ízletesebbnek tűnhet egy növényi húshelyettesítő, ha piros csomagolásban van

Ízletesebbnek tűnhet egy növényi húshelyettesítő, ha piros csomagolásban van

VFC vegán csirkehelyettesítő

A ProVeg International legújabb felmérésében a különböző színekhez társított asszociációkat vizsgálta a növényi húshelyettesítők csomagolására vonatkozóan. A felmérésben amerikai és brit fogyasztók véleményét kérdezték. Az eredmények alapján célszerű lehet leváltani az eddig használt zöld színt, amennyiben a gyártók nem csak a környezettudatos fogyasztók figyelmét szeretnék felkelteni.

A ProVeg International összesen 1200 amerikai és brit fogyasztó véleményét kérdezte a növényi húshelyettesítők csomagolásának színéhez kapcsolódó érzéseikről – adta hírül a Vegconomist. A felmérésben hat színt vizsgáltak: piros, narancssárga, citromsárga, zöld, kék, lila. A kérdések arra keresték a választ, melyik színnel azonosítják a vásárlók az egészséget, a fenntarthatóságot, melyikről gondolják, hogy a legfinomabb, vagy melyik szín motiválja őket vásárlásra. A résztvevőket véletlenszerűen osztották hat különböző csoportba a színek alapján. A résztvevők több mint fele mindenevő volt, kis részük (UK: 4%, USA: 2%) volt csupán vegán.

Az emberek másfél perc alatt határoznak egy másik emberről vagy termékről. A termékek 62-90%-át pedig kizárólag a csomagolás színe alapján ítélik meg. A különböző árnyalatok nemcsak a termékeket különböztetik meg, de a fogyasztó kedvét és érzéseit is befolyásolják. Tehát egyfajta hozzáállást alakítanak ki a vevőkben

– olvasható az idézet a ProVeg kutatásának elején egy 2006-os tanulmányból.

Színek és üzenetek

A jelentés szerzője, Ajsa Spahic elmondása szerint korábbi kutatásokból már ismert volt, hogy a színek tudat alatt hatnak a vásárlókra. A piros színnel az izgalmi állapotot és a stimulációt kapcsolták össze. A felmérésből kiderült, hogy azok, akik rendszeresen fogyasztottak állati eredetű ételeket, szívesebben próbálták ki a növényi húshelyettesítőket, ha azok piros csomagolásban voltak. A tanulmány elején olvasható összegzés a következőket mondja a színekről:

  • Piros – az ízfokozó: Mind az USA-ban (54%), mind az Egyesült Királyságban (56%) erről a színről gondolták, hogy a legízletesebb falatokat rejti. Kifejezetten a mindenevőket és a flexitáriánusokat célzó termékek és kampányok esetén lehet hasznos a szín alkalmazása. A megszokott zöld színtől eltérő piros jól megkülönbözteti a terméket.
  • Kék – az ár-érték arány jelzője: Érdekes módon ezzel a színnel egyaránt azonosították mind a pénztárcabarát, mind a prémium termékeket. Általánosságban véve elmondható, hogy a kék a leginkább kedvelt szín a vásárlók körében a legtöbb kategóriára vonatkozóan. Érdekes módon az Egyesült Királyságban élő fogyasztók a kék csomagolású termékeket lennének a leginkább hajlandók kipróbálni (45%). Az USA-ban éppen ellenkezőleg, ott a kipróbálási hajlandóság a kék színű csomagolás esetén volt a legkisebb (39%).
  • Zöld – a fenntarthatóság és az egészség jelzőszíne: A növényi húshelyettesítők (és egyéb növényi termékek) leginkább használt színe. Abban az esetben lehet szerepe, ha egy termék pozitív környezeti vagy egészségügyi hatásait akarjuk kiemelni.

A piros csomagolás finom, de egészségtelen

Annak ellenére, hogy tudat alatt a legfinomabb fogásokat a piros színnel azonosítják a vásárlók, ez a szín kapcsolódik a legkevésbé tápláló élelmiszerekhez is. Ennek ellenére továbbra is célszerű lehet a használata, hiszen azokat lehet a piros színű csomagolással megszólítani, akik számára nem különösebben fontos a fenntarthatóság vagy az egészséges táplálkozás. Az ilyen fogyasztók automatikusan elkedvetlenednek a zöld színtől, még akkor is, ha pontosan ugyanaz a termék van így becsomagolva, amit előtte megelégedéssel fogyasztottak már.

A zöld színt használják leginkább a növényi termékek csomagolásán. A résztvevők ezt a színt az egészségességgel és az ökotudatossággal azonosítják. De néhány vásárlót nem érdekelnek ezek a tények, és nem is motiválják őket. Valaki, aki hozzászokott a húsevéshez, kevésbé ízletesnek vagy kielégítőnek tarthatja. Még akkor is, ha ugyanarról a termékről van szó, csak zöld csomagolásban. A piros, ezzel ellentétben, egy sokkal szélesebb réteget szólít meg. Ha valaki azt gondolja valamiről, hogy ízletes, sokkal valószínűbb, hogy kipróbálja, függetlenül attól, hogy fogyaszt-e állatokat, vagy sem

– mondja Spahic.

A tanulmány végén egy rövid összefoglaló listázza, mely kategóriákat milyen színek idéznek meg a vásárlók tudatalattijában, és hogy milyen vizuális elemekkel célszerű ezekre ráerősíteni. Az ízletesség megidézéséért a piros (valamint zöld és lila) szín felelős. Vizuális elemekként célszerű jól kinéző ételeket, szépen tálalt fogásokat megjeleníteni a csomagoláson.

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.