A ProVeg International legújabb felmérésében a különböző színekhez társított asszociációkat vizsgálta a növényi húshelyettesítők csomagolására vonatkozóan. A felmérésben amerikai és brit fogyasztók véleményét kérdezték. Az eredmények alapján célszerű lehet leváltani az eddig használt zöld színt, amennyiben a gyártók nem csak a környezettudatos fogyasztók figyelmét szeretnék felkelteni.
A ProVeg International összesen 1200 amerikai és brit fogyasztó véleményét kérdezte a növényi húshelyettesítők csomagolásának színéhez kapcsolódó érzéseikről – adta hírül a Vegconomist. A felmérésben hat színt vizsgáltak: piros, narancssárga, citromsárga, zöld, kék, lila. A kérdések arra keresték a választ, melyik színnel azonosítják a vásárlók az egészséget, a fenntarthatóságot, melyikről gondolják, hogy a legfinomabb, vagy melyik szín motiválja őket vásárlásra. A résztvevőket véletlenszerűen osztották hat különböző csoportba a színek alapján. A résztvevők több mint fele mindenevő volt, kis részük (UK: 4%, USA: 2%) volt csupán vegán.
Az emberek másfél perc alatt határoznak egy másik emberről vagy termékről. A termékek 62-90%-át pedig kizárólag a csomagolás színe alapján ítélik meg. A különböző árnyalatok nemcsak a termékeket különböztetik meg, de a fogyasztó kedvét és érzéseit is befolyásolják. Tehát egyfajta hozzáállást alakítanak ki a vevőkben
– olvasható az idézet a ProVeg kutatásának elején egy 2006-os tanulmányból.
Színek és üzenetek
A jelentés szerzője, Ajsa Spahic elmondása szerint korábbi kutatásokból már ismert volt, hogy a színek tudat alatt hatnak a vásárlókra. A piros színnel az izgalmi állapotot és a stimulációt kapcsolták össze. A felmérésből kiderült, hogy azok, akik rendszeresen fogyasztottak állati eredetű ételeket, szívesebben próbálták ki a növényi húshelyettesítőket, ha azok piros csomagolásban voltak. A tanulmány elején olvasható összegzés a következőket mondja a színekről:
- Piros – az ízfokozó: Mind az USA-ban (54%), mind az Egyesült Királyságban (56%) erről a színről gondolták, hogy a legízletesebb falatokat rejti. Kifejezetten a mindenevőket és a flexitáriánusokat célzó termékek és kampányok esetén lehet hasznos a szín alkalmazása. A megszokott zöld színtől eltérő piros jól megkülönbözteti a terméket.
- Kék – az ár-érték arány jelzője: Érdekes módon ezzel a színnel egyaránt azonosították mind a pénztárcabarát, mind a prémium termékeket. Általánosságban véve elmondható, hogy a kék a leginkább kedvelt szín a vásárlók körében a legtöbb kategóriára vonatkozóan. Érdekes módon az Egyesült Királyságban élő fogyasztók a kék csomagolású termékeket lennének a leginkább hajlandók kipróbálni (45%). Az USA-ban éppen ellenkezőleg, ott a kipróbálási hajlandóság a kék színű csomagolás esetén volt a legkisebb (39%).
- Zöld – a fenntarthatóság és az egészség jelzőszíne: A növényi húshelyettesítők (és egyéb növényi termékek) leginkább használt színe. Abban az esetben lehet szerepe, ha egy termék pozitív környezeti vagy egészségügyi hatásait akarjuk kiemelni.
A piros csomagolás finom, de egészségtelen
Annak ellenére, hogy tudat alatt a legfinomabb fogásokat a piros színnel azonosítják a vásárlók, ez a szín kapcsolódik a legkevésbé tápláló élelmiszerekhez is. Ennek ellenére továbbra is célszerű lehet a használata, hiszen azokat lehet a piros színű csomagolással megszólítani, akik számára nem különösebben fontos a fenntarthatóság vagy az egészséges táplálkozás. Az ilyen fogyasztók automatikusan elkedvetlenednek a zöld színtől, még akkor is, ha pontosan ugyanaz a termék van így becsomagolva, amit előtte megelégedéssel fogyasztottak már.
A zöld színt használják leginkább a növényi termékek csomagolásán. A résztvevők ezt a színt az egészségességgel és az ökotudatossággal azonosítják. De néhány vásárlót nem érdekelnek ezek a tények, és nem is motiválják őket. Valaki, aki hozzászokott a húsevéshez, kevésbé ízletesnek vagy kielégítőnek tarthatja. Még akkor is, ha ugyanarról a termékről van szó, csak zöld csomagolásban. A piros, ezzel ellentétben, egy sokkal szélesebb réteget szólít meg. Ha valaki azt gondolja valamiről, hogy ízletes, sokkal valószínűbb, hogy kipróbálja, függetlenül attól, hogy fogyaszt-e állatokat, vagy sem
– mondja Spahic.
A tanulmány végén egy rövid összefoglaló listázza, mely kategóriákat milyen színek idéznek meg a vásárlók tudatalattijában, és hogy milyen vizuális elemekkel célszerű ezekre ráerősíteni. Az ízletesség megidézéséért a piros (valamint zöld és lila) szín felelős. Vizuális elemekként célszerű jól kinéző ételeket, szépen tálalt fogásokat megjeleníteni a csomagoláson.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.