A halott állatok látványa – egy kutya, egy macska és egy disznó – London-szerte felkorbácsolták az érzelmeket. Míg egyesek egyszerűen csak felháborodtak, olyan is volt, aki helyben elköteleződött a vegán életmód mellett a megmozdulás hatására.
Sokan az olyan tevékenységek miatt beszélnek „vérvegánokról”, mint ami például a tavalyi strandszezonban, Zamárdiban történt. Ezen az ominózus eseményen a Hungarian Animal Rights Corps (HARC) aktivistái „hústálcákban”, művérrel leöntve hívták fel a figyelmet az állatok kihasználására. Akciójuk – ahogy az várható volt – nem aratott osztatlan sikert a strandolók körében, figyelemfelkeltésre azonban mindenképp jó volt a megmozdulás.
Hasonló stratégiát választott a Viva! vegán jótékonysági szervezet is a közelmúltban, amikor egy teherautóval végigfurikázott Londonon, az ikonikus helyszíneken elidőzve. Ebben persze önmagában még semmi meghökkentő nem lenne, de mindezt úgy tették, hogy a jármű hátulján közben három halott állat lógott. Egy kutya, egy macska és egy disznó holtteste.
Valójában csak a malac holtteste volt valódi, a várt hatást azonban a „hamisítványok” is megtették.
A henteskampókra akasztott állatok fölött egy felirat volt látható: „Ön állatbarát?” A kutya és a macska fölé azt írták, háziállat, a disznó fölé pedig azt, állat. A kampány célja természetesen az volt, hogy rávilágítsanak arra az anomáliára, hogy egyes állatokat háziállatként dédelgetnek az emberek, míg mások megkapják az „élelmezési célú” címkét.
„Társadalmunkban a macskákat és a kutyákat családtagként kezeljük, míg az olyan állatokra, mint a sertések, csirkék és tehenek, árucikként tekintünk. A disznók érzékenyek, érzelmesek és rendkívül intelligensek. Az egyetlen különbség egy halott disznó és egy kimúlt macska vagy kutya között a saját észlelésünk. Ha egy elpusztult macska vagy kutya látványától undorodsz, ugyanezt kellene érezni egy halott disznó láttán is” – mondta Juliet Gellatley, a Viva! kampányigazgatója.
A halott állatok megtették a várt hatást
A Viva! teherautója különösen három megállónál generált igazán heves reakciókat a vegán szervezet szerint: a London Eye-nál, a Trafalgar téren és a Parlament téren. Egyesek undoruknak adtak hangot, mások viszont hosszas beszélgetésbe bonyolódtak a Viva! aktivistáival. Utóbbi táborból sokan nyitottnak mutatkoztak arra, hogy csökkentsék húsfogyasztásukat. Egy nőre pedig állítólag akkora hatást gyakorolt a halott állatok látványa, hogy eldöntötte, vegán lesz.
Az Egyesült Királyságban több tízmillió ember eszik nagyipari körülmények között tenyésztett állatokat. Kevesen örülnek azonban, ha holtan kell látniuk őket, ha szembesülnek a tenyésztés körülményeivel, vagy szemtanúi annak, hogyan ölik meg őket. Ez a megmozdulás emlékeztetőül szolgál arra, hogy a marhahúsos hamburgered vagy a szalonnás szendvicsed nem egy arctalan összetevő. Ezek olyan élőlényektől származnak, amelyek hasonló érzelmekkel bírnak, mint a szeretett házi kedvenceid
– fogalmazott Gellatley.
Hozzátette, annak a visszataszító gyakorlatnak, hogy érző lényeket tenyésztenek és vágnak le, nincs helye egy civilizált társadalomban. „Hogyan tetszeleghetünk állatbarát nemzet színében, miközben ilyen erkölcsi képmutatásban veszünk részt? Itt az ideje, hogy a haszonállatokra is ugyanolyan szintű figyelmet fordítsuk, mint a háziállatainkra” – hangsúlyozta a kampányigazgató.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.