Most olvasott cikk
Nagyot mentek 2020 óta a növényi alapú élelmiszerek

Nagyot mentek 2020 óta a növényi alapú élelmiszerek

Habár a 2022-es növekedés visszafogottabb volt, mint a két évvel ezelőtti, továbbra is felfelé ível a növényi alapú élelmiszerek pályája.

A plant-based élelmiszerek forgalma 2020 és 2022 között 22 százalékkal növekedett, kizárólag a tavalyi évet vizsgálva pedig 6 százalékos bővülést regisztráltak. Ezzel a szektor elérte az eddig rekordnak számító 5,7 milliárd dolláros értéket.

A Good Food Institute (GFI) jelentése 13 ország eladási adatait vette alapul az elemzéshez. A számok

  • Belgiumból,
  • Ausztriából,
  • Dániából,
  • Franciaországból,
  • Németországból,
  • Olaszországból,
  • Hollandiából,
  • Lengyelországból,
  • Portugáliából,
  • Romániából,
  • Spanyolországból,
  • Svédországból és
  • az Egyesült Királyságból származtak.

A növényi húsoknak úgy sikerült 21 százalékos növekedést produkálniuk tavaly 2020-hoz képest, hogy közben az állati eredetű húskészítmények forgalma 8 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban. Mindez jól összecseng azzal a gazdasági előrejelzéssel, amely azt jósolta, hogy az alternatív húskészítmények piaca 2028-ra megduplázhatja az értékét.

Az infláció nem hagyta érintetlenül ezt a szektort sem, de míg a növényi készítmények ára átlagosan csupán egy százalékkal növekedett, addig az állatokból készült termékeknél ugyanez az érték 11 százalék volt.

A növényi tejek piacán – amely a leginkább kifejlett ágazata a növényi termékek kategóriájának – 20 százalékkal növekedett a forgalom, míg a tehéntej forgalma ugyanezen periódus alatt 9 százalékkal csökkent.

Tarolnak a növényi tejek

Továbbra is úgy látszik, hogy a tejipar lesz az első, amely végleg elesik a növényi alternatívákkal szemben, hiszen még a jelenlegi megélhetési válság, valamint a többi növényi kategória forgalmának visszaesése közepette is tartják magukat a növényi tejek.

A vegán sajtok piaca ezüstérmes, itt 102 százalékos volt a forgalomnövekedés 2020-hoz képest, ami elég meglepő, ha figyelembe vesszük a Plant Based Foods Association jelentését, amely arról szól, hogy a fogyasztók 73 százaléka jobb minőségű növényi sajtokat szeretne.

A globális szinten számos szektort súlyosan érintő infláció ellenére ebben a szektorban tavaly még csökkentek is az árak 3 százalékkal. Mindeközben a tehéntejes sajtokért átlagosan 12 százalékkal többet kellett fizetni, mint 2021-ben. Valószínűleg részben erre vezethető vissza, hogy utóbbiak forgalma – a többi állati termékkel egyetemben – visszaesett, jelen esetben 4 százalékkal 2020-hoz képest.

Egyelőre még nagyon fiatal, kiaknázatlan szektor a növényi alapú tenger gyümölcsei. Így elsősorban a bázishatással magyarázható, hogy ez a kategória vitte el az aranyérmet, 326 százalékos forgalomnövekedéssel 2020-hoz képest, ráadásul némileg még az árak is mérséklődtek tavaly 2021-hez képest.

Ezek a számok jól mutatják Európa étvágyát a növényi alapú termékekre, de ezek a fenntartható opciók továbbra is csak egy kis részét teszik ki a piacnak. Az európai cégek és kormányok kritikus szerepet játszanak abban, hogy támogassák a vásárlókat a választásukban. A cégeknek tovább kell folytatniuk az ínycsiklandó növényi termékek fejlesztésének és innovációjának anyagi támogatását. A kormányoknak pedig az infrastruktúrába és a kutatásba kell invesztálniuk, hogy csökkenteni lehessen az árakat, és hogy be tudják tartani a klímavédelemmel kapcsolatos ígéreteiket

– mondta Carlotte Lucas a GFI-től.

(Vegconomist)

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.