A szövetségi statisztikai hivatal biztató számokat közölt az országban gyártott alternatív húskészítmények mennyiségének növekedéséről. Az európai ország lakosai már évek óta egyre kevesebb húst fogyasztanak, és a növényi alapú alternatív fehérjeforrások tavalyi forgalma is náluk volt a legnagyobb egy felmérés szerint.
Úgy tűnik, hogy a németek vezető szerepet szeretnének betölteni a fenntartható és egészségesebb táplálkozási szokások népszerűsítésében.
Ez nem is annyira meglepő, hiszen az országból évek óta kapunk olyan híreket, amelyek arról szólnak, mennyire fogékony és befogadó a német lakosság a növényi alapú alternatív húskészítmények iránt, valamint hogy egyre elutasítóbbak az állati eredetű termékekkel kapcsolatban.
Már 2021-ben lehetett látni, hogy a műhúsok piaca nagyon komoly növekedésnek indult, miközben a húsipari termékek összértéke csökkent. Ez a tendencia 2022-ben is megfigyelhető volt. Ráadásul a 2022-es év volt az, amelyben – a statisztikák mérésének kezdete, vagyis 1989 óta – a legkevesebb húst fogyasztották az országban. Ez átlagosan 52 kg húst jelent lakosonként.
Ezeket a biztató mutatókat most egy új számadattal fejelte meg a szövetségi statisztikai hivatal.
Adataik alapján a Németországban üzemelő gyártók 2022-ben az azt megelőző évhez képest 6,5 százalékkal több alternatív húskészítményt gyártottak, a 2019-es értékekhez képest pedig több mint 70 százalékos (72,7%) a növekedés ezen a téren.
Ez egészen pontosan 104.300 tonna előállított terméket jelent 2022-ben, amelyek összértéke 537,4 millió euróra rúg (~ 200 milliárd forint).
A fenntartható fehérjeforrásoké a jövő
A Good Food Institute (GFI) egy friss tanulmánya igen kedvezően írja le a németországi viszonyokat a fenntartható fehérjeforrások tekintetében.
A kutatás ezekkel a termékekkel kapcsolatos tudományos, fogyasztói, valamint politikai kontextusokat vizsgálata, és azt találta, hogy legalább 90 cég dolgozik az országban, amelyek vagy növényi alapon, vagy sejtkultúrával, vagy fermentációval igyekeznek alternatív fehérjeforrásokat előállítani.
A cégek között sok az ígéretes startup, a fermentációs szektorban például itt van a harmadik legtöbb startupcég Izrael és az Egyesült Államok után.
Az országban a növényi alapú termékek összforgalma 2022-ben 1,9 milliárd euró volt, amivel toronymagasan vezetnek Európában, ráadásul a 2021-es évhez képest mért 11 százalékos növekedés alapján nemcsak a legnagyobb, de a leggyorsabban növekvő piac is az övék.
Az Egyesült Királyság és Hollandia mellett Németországban készül a legtöbb kutatás a növényi alapú élelmiszerekkel kapcsolatban.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.