A brazil JBS cég környezetvédelmi ígéretei nem fedik a valóságot New York állam legfőbb ügyésze szerint, ezért zöldmosás miatt beperelte a céget. A vád szerint a hamis állítások alkalmasak arra, hogy a cég a környezettudatos vásárlókat félrevezesse. A JBS tagadja, hogy ez lenne a helyzet, továbbra is kitartanak a környezetvédelmi vállalásaik valódisága mellett.
A világ legnagyobb marhahús-előállító cége, a brazil JBS 2040-re karbonsemlegességet ígért, miközben a termelésüket tovább szeretnék fokozni. New York állam legfőbb ügyésze, Letitia James úgy látja, ezek az ígéretek csak üres lózungok. A vásárlók félrevezetése miatt beperelte a céget, pontosabban a cég amerikai leányvállalatát, a JBS USA-t – írta meg a The Guardian.
A vád szerint a cég a zöldmosás gyakorlatát alkalmazva igyekszik megnyerni magának a környezettudatos fogyasztókat. A félrevezetés miatt ezek a fogyasztók úgy érezhetik, nem ártanak annyit a környezetnek a termékek vásárlásával.
A környezetvédelmi zöldmosás az amerikaiak pénztárcáját és a jövő nemzedékeinek tett ígéreteket torpedózza meg
– fejtette ki véleményét Leitita James.
A The Wall Street Journalnak tett nyilatkozatában a JBS tagadta, hogy zöldmosást alkalmaznának. Állításuk szerint továbbra is elkötelezettek a fenntarthatóság iránt, környezetvédelmi céljaik a valóságot tükrözik. Mindezt úgy, hogy a cég csak az amerikai telepein több mint 200.000 szarvasmarhát, félmillió sertést és 45 millió csirkét dolgoz fel hetente.
A FAIRR-jelentés is a zöldmosás gyanúját erősíti
A cég annak ellenére állítja, hogy elkötelezett a környezetvédelem iránt, hogy a FAIRR-jelentés szerint a JBS kibocsátása 2022 és 2023 között 6 százalékkal növekedett. Ráadásul a listán ők rendelkeznek a legmagasabb károsanyag-kibocsátási értékekkel. A cég 2021-es jelentése alapján több mint 71 millió tonnányi üvegházhatású gázt bocsátott a légkörbe. Ez az érték számos ország adatainál magasabb.
A JBS számára nem jön jókor a per, a cég ugyanis szeretne minél előbb bekerülni a New York-i tőzsdére. Ezzel kapcsolatban környezetvédőknek és szenátoroknak is voltak ellenérzéseik. Leginkább a céghez köthető, elképesztő mértékű erdőirtás és a természeti károkozás miatt. Ehhez jön még hozzá a zöldmosás miatti per. A cég egyelőre az idei év második felére tolta a tőzsdei debütálást.
Amikor egy vállalat félrevezető módon kommunikálja a fenntarthatóság iránti elköteleződését, azzal átverik a fogyasztókat és veszélyeztetik a bolygót
– nyilatkozta a legfőbb ügyész.
A vádirat megemlít egy 2021 áprilisában a The New York Timesban megjelent egész oldalas reklámot, amely a következő állításokat tartalmazta:
- „A mezőgazdaság a klímahelyzet megoldásának része lehet. Bacon, csirkeszárnyak és steak net-zéró kibocsátással. Lehetséges.”
- „Mi vagyunk az első jelentős piaci szereplő a szektorban, akik 2040-re karbonsemlegességet ígérnek. El lehet ezt érni? Úgy hisszük, hogy igen, és valós lépéseket teszünk ennek érdekében.”
- „Tudományosan megalapozott, határidővel ellátott célokat határozunk meg, és egymilliárd dollárt szánunk rájuk a következő évtized leforgása alatt.”
- „2030-ra 30 százalékkal csökkentjük a kibocsátásunkat, és öt éven belül kiiktatjuk az amazonasi erdőirtásokat az ellátási láncunkból.”
A vádiratban említésre kerül egy 2023 szeptemberi New York-i rendezvény is, amelyen a JBS Group ügyvezető igazgatója ismét csak hangoztatta a 2040-es célkitűzéseket, holott addigra már az amerikai reklámhatósággal (NAD) megállapodtak, hogy hanyagolják ezeket a kijelentéseket kétes valóságtartalmuk miatt.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.