A FAIRR-jelentés alapján az elmúlt évhez képest több mint három százalékkal emelkedett a legnagyobb állatipari cégek kibocsátása. A jelentés alapján csupán hét olyan cég van, amelyeknek sikerült az értékeiket csökkenteniük. Ez önmagában kevés ahhoz, hogy a többiek megnövekedett számait ellensúlyozni tudják. A közzétett publikáció egybecseng a State of Climate Action 2023 eredményeivel, amely szintén úgy találta, hogy globálisan nem elég gyors a csökkentés mértéke.
Hatodik alkalommal publikálta a FAIRR a világ legnagyobb állati fehérjét előállító cégeinek kibocsátásával kapcsolatos jelentését. A kockázatelemző cég célja, hogy segítse a tudatos befektetőket azzal, hogy tíz különböző környezetvédelmi és társadalmi (ESG) szempont alapján vizsgálja az egyes cégek működését. Munkájukkal az intenzív állattartásban rejlő kockázatokra szeretnék felhívni a figyelmet. Olyan befektetői réteg kialakítása a céljuk, akik minimalizálni óhajtják ezeket a veszélyeket.
Az idei index alapján kiderült, hogy a legnagyobb cégek kibocsátása átlagosan 3,28 százalékkal növekedett 2022 és 2023 között. Thalia Vounaki, a FAIRR szenior menedzsere úgy fogalmazott: aggasztó, hogy a szektor ebbe az irányba mozdult el. A legnagyobb értékekkel a brazil óriás, a JBS rendelkezik, a vállalat 6 százalékkal növelte kibocsátását. A Hornel kibocsátása pedig 62 százalékkal növekedett az elmúlt egy évben. Ők októberben azt ígérték, hogy 2030-ra felére csökkentik a számokat, ám úgy tűnik, egyelőre az ellenkező irányba tartanak.
Mivel a vezető tej- és húsipari cégek nem hajlandóak csökkenteni a kibocsátásukat, ezért olyan szabályozások kellenek, melyeknek fókuszában az élelmiszeripar és a mezőgazdaság szektora áll
– mondta Jeremy Coller, a FAIRR alapítója.
A húsz legnagyobb cég közül csak hét kibocsátása csökkent
Voltak, akiknek sikerült mérsékelniük a környezeti terhelésüket. Ilyen volt a Tyson Foods, akik 0,5 százalékot faragtak le, vagy a Danone, akik 2 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsátnak ki. Pozitívumként tüntetik fel a jelentésben azt is, hogy a Scope 3-as (vagyis a teljes értékláncon átívelő, közvetett kibocsátás) értékeit már a cégek 40 százaléka jelentette.
Értékeljük az egyre növekvő átláthatóságot a szektoron belül, de ahogy egyre inkább kifutunk az időből, az egész iparágat érintő cselekvésekre van szükség
– mondta Oshni Arachchi, a Danske Bank felelős befektetések vezetője.
A jelentés egybecseng a State of Climate Action 2023 eredményeivel. Ez alapján kiderült, hogy szinte nincs olyan klímavédelmi mutató, ami jó irányba tartana. Egyedül az elektromos autók eladása növekszik megfelelő mértékben.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.