Megugrott a növényi tejitalok eladása 2020 és 2022 között Európában. Németországban a legkevésbé jellemző a hagyományos étkezési szokások okozta elzárkózás az alternatíváktól.
Új tanulmány készült azzal a céllal, hogy felmérje a növényi tejitalok elfogadottságát Európában. A felmérést készítő Hohenheimi Egyetem hat országot vizsgált az Európai Unión belül. A kutatók végül arra jutottak, hogy ezekben az államokban 2020 és 2022 között 49 százalékkal nőttek a növényitej-eladások.
A tanulmány készítői szerint Németországban volt a legnagyobb a tejalternatívák forgalma és piaci potenciálja. Ez annak fényében nem meglepő, hogy a németek uniós szinten meglehetősen tudatos nemzetnek számítanak állatjóléti kérdésekben, valamint az egészséggel és a környezettel kapcsolatban.
Egy felmérés kimutatta, hogy 2016-tól 2020-ig a vegánok száma megduplázódott az országban, 2,6 millió főre, ez a lakosság mintegy 3,2 százaléka. 2011-ben a németek évente nagyjából 63 kilogramm húst fogyasztottak, ez az érték ma 55 kilogramm, ami több mint 12 százalékos csökkenést jelent.
A „sajtos” nemzetek kevésbé nyitottak a növényi tejitalokra
A tejalternatívák németországi sikerének egyik titka a Hohenheimi Egyetem kutatói szerint az is, hogy a németek étkezési szokásait kevésbé kötik gúzsba a társadalmi és kulturális normáknak. Hajlandóbbak kipróbálni a nem hagyományos élelmiszereket, mint a felmérésbe belevett fennmaradó öt uniós ország lakosai.
Nagy hagyománya van a sajtfogyasztásnak, a sajttal készült termékeknek például
- Franciaországban,
- Spanyolországban és
- Olaszországban.
Ezen országok fogyasztói szkeptikusabbak a növényi alapú termékekkel szemben. A kutatás szerint ezekben az országokban a lakosság a tejalternatívák ízével kapcsolatban fogalmaz meg kritikát.
Egy lengyelországi helyzetet vizsgáló kutatás alapján sok fogyasztó véli úgy, hogy a tehéntej egészséges, és idegenkedik a növényi alapú alternatíváktól. A vizsgálatban résztvevők negatívumként említették például, hogy a tejalternatívák túlságosan drágák, ráadásul az ízük sem vonzó, gyakran túl édesek.
Erre a következtetésre jutott a közelmúltban a Research and Markets is. A piackutató szerint a növényi tejek globális piacának értéke a 2022-es 40,25 milliárd eurós értékről 2030-ra 123,1 milliárd dollárra ugorhat. Ám arra is felhívta a figyelmet a cég, hogy visszatartó erő lehet a növényi italok hagyományos tejtől eltérő íze és magasabb ára is.
Nem az allergiásokra kell koncentrálni
Korábbi kutatásokban már jelezték a szakértők, hogy a növényi alapú tejek piaca részben a tejcukor-érzékenyeknek vagy tejfehérje-allergiásoknak köszönhetően indul majd erőteljes növekedésnek. Sokan azt feltételezték, ennek alapján arra kellene koncentrálni, hogy a növényi tej minél jobban utánozza a hagyományos tej ízét. A Hohenheimi Egyetem tanulmánya szerint azonban ez vakvágány lehet. A felmérés során arra jutottak, hogy fogyasztók számára inkább az a fontos, hogy önmagukban, a hagyományos tejtől függetlenül finomak legyenek ezek a termékek.
A tanulmányban résztvevők legfőbb motivációjának növényi tej vásárlásakor a kíváncsiságot találták. A kutatók előzetes várakozásaival ellentétben pedig az olyan szociodemográfiai tényezők, mint például az iskolai végzettség, nem voltak bizonyítottan hatással az alternatív tej fogyasztásának gyakoriságára. Azt ellenben megállapították, hogy növelheti a vásárlási hajlandóságot, ha több információt kapnak a fogyasztók a termékkel kapcsolatban.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.