Most olvasott cikk
Európában 49 százalékkal nőtt a növényi tejitalok eladása

Európában 49 százalékkal nőtt a növényi tejitalok eladása

Megugrott a növényi tejitalok eladása 2020 és 2022 között Európában. Németországban a legkevésbé jellemző a hagyományos étkezési szokások okozta elzárkózás az alternatíváktól.

Új tanulmány készült azzal a céllal, hogy felmérje a növényi tejitalok elfogadottságát Európában. A felmérést készítő Hohenheimi Egyetem hat országot vizsgált az Európai Unión belül. A kutatók végül arra jutottak, hogy ezekben az államokban 2020 és 2022 között 49 százalékkal nőttek a növényitej-eladások.

A tanulmány készítői szerint Németországban volt a legnagyobb a tejalternatívák forgalma és piaci potenciálja. Ez annak fényében nem meglepő, hogy a németek uniós szinten meglehetősen tudatos nemzetnek számítanak állatjóléti kérdésekben, valamint az egészséggel és a környezettel kapcsolatban.

Egy felmérés kimutatta, hogy 2016-tól 2020-ig a vegánok száma megduplázódott az országban, 2,6 millió főre, ez a lakosság mintegy 3,2 százaléka. 2011-ben a németek évente nagyjából 63 kilogramm húst fogyasztottak, ez az érték ma 55 kilogramm, ami több mint 12 százalékos csökkenést jelent.

A „sajtos” nemzetek kevésbé nyitottak a növényi tejitalokra

A tejalternatívák németországi sikerének egyik titka a Hohenheimi Egyetem kutatói szerint az is, hogy a németek étkezési szokásait kevésbé kötik gúzsba a társadalmi és kulturális normáknak. Hajlandóbbak kipróbálni a nem hagyományos élelmiszereket, mint a felmérésbe belevett fennmaradó öt uniós ország lakosai.

Nagy hagyománya van a sajtfogyasztásnak, a sajttal készült termékeknek például

  • Franciaországban,
  • Spanyolországban és
  • Olaszországban.

Ezen országok fogyasztói szkeptikusabbak a növényi alapú termékekkel szemben. A kutatás szerint ezekben az országokban a lakosság a tejalternatívák ízével kapcsolatban fogalmaz meg kritikát.

Egy lengyelországi helyzetet vizsgáló kutatás alapján sok fogyasztó véli úgy, hogy a tehéntej egészséges, és idegenkedik a növényi alapú alternatíváktól. A vizsgálatban résztvevők negatívumként említették például, hogy a tejalternatívák túlságosan drágák, ráadásul az ízük sem vonzó, gyakran túl édesek.

Erre a következtetésre jutott a közelmúltban a Research and Markets is. A piackutató szerint a növényi tejek globális piacának értéke a 2022-es 40,25 milliárd eurós értékről 2030-ra 123,1 milliárd dollárra ugorhat. Ám arra is felhívta a figyelmet a cég, hogy visszatartó erő lehet a növényi italok hagyományos tejtől eltérő íze és magasabb ára is.

Nem az allergiásokra kell koncentrálni

Korábbi kutatásokban már jelezték a szakértők, hogy a növényi alapú tejek piaca részben a tejcukor-érzékenyeknek vagy tejfehérje-allergiásoknak köszönhetően indul majd erőteljes növekedésnek. Sokan azt feltételezték, ennek alapján arra kellene koncentrálni, hogy a növényi tej minél jobban utánozza a hagyományos tej ízét. A Hohenheimi Egyetem tanulmánya szerint azonban ez vakvágány lehet. A felmérés során arra jutottak, hogy fogyasztók számára inkább az a fontos, hogy önmagukban, a hagyományos tejtől függetlenül finomak legyenek ezek a termékek.

A tanulmányban résztvevők legfőbb motivációjának növényi tej vásárlásakor a kíváncsiságot találták. A kutatók előzetes várakozásaival ellentétben pedig az olyan szociodemográfiai tényezők, mint például az iskolai végzettség, nem voltak bizonyítottan hatással az alternatív tej fogyasztásának gyakoriságára. Azt ellenben megállapították, hogy növelheti a vásárlási hajlandóságot, ha több információt kapnak a fogyasztók a termékkel kapcsolatban.

(Vegconomist)

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.