Kitartóan növekedhet a következő években a növényi tej globális piaca. A vendéglátóiparban is egyre jellemzőbb lehet az ebbe a kategóriába sorolható termékek használata a hagyományos tej helyett. Ugyanakkor még mindig sok fogyasztó áll hozzá kritikusan ezekhez az alternatívákhoz.
A növényi tejek globális piacának értéke a 2022-es 40,25 milliárd eurós értékről 2030-ra 123,1 milliárd dollárra ugorhat a Research and Markets szerint. A piackutató legfrissebb prognózisában a 2023-2030-as időszakban 15 százalékos összetett éves növekedési rátával (CAGR) kalkulál.
A jelentés készítői rámutattak, hogy a piac növekedése egyértelműen a növényi étrend és a vegán életmód követőinek gyarapodására vezethető vissza. Példaként hozták az Egyesült Királyságot, ahol a vegánok száma az elmúlt tíz évben 300 százalékkal, legalább 542 ezer főre nőtt, és ahol a legfrissebb becslések szerint a 15 és 34 év közötti korosztály 42 százaléka vegán.
Ahogy bővülnek a növényi alapú táplálkozás környezeti és egészségügyi előnyeivel kapcsolatos ismeretek, úgy nő a kereslet is a növényi tejalternatívák iránt. Az elmúlt években számos terméket dobtak piacra ebben a kategóriában, ez pedig mind a növényi tejek iránti fogyasztói keresletre vezethető vissza. Ez nagyban hozzájárult a növényi tej globális piacának bővüléséhez
– írták a Research and Markets elemzésének összefoglalójában.
A piackutató szerint a közeljövőben a vendéglátóiparban is egyre szélesebb körben váltják majd ki a hagyományos tejet a növényi alternatívákkal. Az éttermekben, szállodák étkeztető egységeiben ez üzleti, pénzügyi szempontból is létfontosságú lesz, ahogy egyre több lesz a növényi étrend mellett voksoló vendég.
Húzóerők és a kerékkötők
A Research and Markets szerint számos tényező a növényi tej népszerűségének kedvez.
- Nemcsak az egyre népesebb vegán tábor számára alkalmasak, hanem azoknak is, akik intolerancia vagy allergia miatt kerülik a tejet és tejtermékeket.
- Fehérjében, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdagok.
- Alacsony a zsír- és koleszterintartalmuk, így fogyókúra esetén jobb választás lehet.
A jelentés készítői azonban hangsúlyozták, az erős érvek mellett számos ellenérv is akadályozza a növényi tejek piacának bővülését. Ide sorolható például bizonyos fogyasztói réteg határozott ellenállása. Ezekre az ellenérzésekre próbálnak rájátszani az olyan tejipari kampányok is, amelyek szándékosan akarnak gúnyt űzni a növényi tejből.
A Research and Markets munkatársai emellett arra is felhívták a figyelmet, hogy visszatartó erő lehet még a növényi italok hagyományos tejtől eltérő íze és magasabb ára is.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.