A hollandok inkább tésztát és krumplit vesznek hús helyett a szupermarketekben, a húsvásárlás mértéke pedig visszaesett egy friss elemzés szerint. Zöldségekből a boltok többet tudtak eladni az év első negyedévében, mint 2019 első három hónapjában.
Visszaesett a forgalom a holland szupermarketekben, a legnagyobb mértékben a hús iránti kereslet csökkent – mutatott rá egy friss elemzésében az ABN AMRO, amely a harmadik legnagyobb holland bank.
A pénzintézet felhívta rá a figyelmet, hogy a hollandok a húsok mellett a gyümölcsökből, a zöldségekből és a tejtermékekből is egyre kevesebbet vásároltak több negyedévet vizsgálva.
A visszaesés persze részben a koronavírus utáni újranyitással magyarázható: ahogy ismét megnyílt a lehetőség arra, hogy az emberek étterembe is beüljenek, az valamelyest megtépázta a szupermarketek eladási statisztikáit. Azt várhatnánk, hogy egy korrekciós időszak után mára visszaálltak a pandémia előtti arányok. Ez azonban egyelőre nem történt meg.
A Holland Nemzeti Statisztikai Hivatal (CBS) szerint 2023 első negyedévében 2,2 százalékkal csökkent az értékesítési volumen 2019 első negyedévéhez képest.
A hollandok a krumplira szavaztak
A 2019-es szinthez képest alacsonyabb keresletre is megvan persze a magyarázat. Ez pedig a vásárlóerő visszaesése. A szupermarketekben Hollandiában is emelkedett a világszerte tapasztalható infláció mellett a termékek ára, ezt pedig nem követte le a béremelkedés. A reálbérek csökkenésének következményeképpen a vásárlóknak jobban meg kell most fontolni, mire költenek, mint 2019-ben.
Az ABN AMRO elemzői szerint ez számos aktuális vásárlói szokásban és eladási adatban tetten érhető.
- A vásárlók előnyben részesítik a szupermarketek saját márkás termékeit.
- Jobban odafigyelnek arra, melyek az éppen akciós árucikkek, és jobban kihasználják ezeket a lehetőségeket, mint a most tapasztalható megélhetési válság előtt.
- A fogyasztók saját bevallásuk szerint most igyekeznek visszaszorítani az élelmiszer-pazarlásukat, kevesebbet nassolnak, kevesebb húst készítenek, helyette pedig inkább olyan olcsóbb termékeket használnak fel, mint a tészta vagy a krumpli.
Az IRI kutatóintézet szerint Hollandiában 2023 első negyedévében 2019 azonos időszakához képest
- a húseladások 13 százalékkal,
- a tejtermékek értékesítése mintegy 6 százalékkal,
- a gyümölcseladások pedig 4 százalékkal csökkentek.
Mindeközben a zöldségből 4 százalékkal többet adtak el, mint 2019 első negyedévében.

Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.