A Moonshot Collaborative oldal felmérésének köszönhetően kiderül, hogy a két brand közül melyik tekinthető a növényi hamburgerek királyának, de fény derül egy érdekességre is a fogyasztók válaszai alapján.
A növényi húskészítmények és alternatív fehérjeforrások piacán régóta két név uralja a terepet. Mivel még mindig viszonylag új szektorról van szó, talán túlzás lenne azt állítani, hogy a verseny annyira kétpólusú, mint mondjuk a kólák piacán, de az biztos, hogy jelenleg az Impossible Foods és a Beyond Meat messze a legismertebb növényi húsokat gyártó cégek az Egyesült Államokban, és jó eséllyel az egész világon is.
Na de mi a különbség a növényi hamburgerek között?
A Moonshot Collaborative kíváncsi volt, hogy a két növényi alapú óriás közül melyiket kedvelik jobban a vásárlók, melyiket lehetne megkoronázni a növényi hamburgerek királyaként. És bár kijelenthető, hogy az egyik cég egy kicsivel a másik előtt végzett, a felmérés arra is rávilágított, hogy a válaszadók nem nagyon tudnak különbséget tenni a két termék között.
Az eredmények egyébként jól visszatükrözik a két cég marketing- és terjesztési stratégiáját is, vagyis azt, hogy a Beyond Meat jelent meg először a piacon és leginkább áruházakban kezdték el terjeszteni a termékeiket, míg az Impossible inkább az éttermekre fókuszált. Emiatt az Impossible több étteremben, a Beyond termékei pedig több szupermarketben érhetők el.
Az 540 megkérdezett közül mind az Impossible Burgert (60%), mind a Beyond Burgert (58%) elég sokan kóstolták már, de az Impossible-t kicsivel többen. A magukat vegetáriánusként, vagy inkább vegetáriánusként meghatározó válaszadók közül viszont többen próbálták a Beyondot. Az alacsony jövedelmű háztartásokban lakók sokkal nagyobb mértékben próbálták az Impossible termékét, és túlnyomórészt gyorséttermekben.
A pozitív visszajelzés is nagyjából azonos mértékben oszlik meg a két brand között. A Beyondot a kóstolók 84%-a kedvelte, 48%-uk pedig kifejezetten kedvelte, az Impossible Burger esetében ugyanezek az értékek 89% és 56%. Beyond Burgert a kérdezettek 67%-a fog valószínűleg vásárolni a következő évben is, az Impossible Burger kapcsán 77% válaszolt ugyanígy.
Nincs egyértelmű győztes
Az Impossible Burgerek minimális előnye a legtöbb mutatóban talán annak tudható be, hogy a felmérésben résztvevők nagyobb arányban jelölték meg a jövőbeli vásárlások indokaként a jó ízt (Impossible – 64%; Beyond – 60%) és az egészséget (Impossible – 59%; Beyond – 55%) az Impossible javára, de a Beyondot többen azonosítják az állatjóléttel.
Ennek az oka a kutatást végzők szerint az lehet, hogy mivel a termék hamarabb került a piacra, az etikai szempontok alapján vásárlók hamarabb rátaláltak és kialakult egyfajta brandhűség.
Érdekes, hogy mivel a vásárlók nem nagyon tudják megkülönböztetni a két növényi hamburgert, így a legtöbben azt sem tudták eldönteni, hogy adott kijelentések melyik cég gyártmányaira utalnak.
Egyedül abban volt némi egyetértés, hogy az Impossible Burgert lehet a Burger Kingben kapni (ezt a résztvevők 50%-a tudta), de a többi kérdés kapcsán a válaszadók kétharmada nem tudta eldönteni, hogy melyikre igaz.
Összességében elmondható, hogy az Impossible Burgerek hangyányival a Beyond Burgerek előtt járnak népszerűségben, de mindkét brandnek megvan a saját vásárlói köre. Az Impossible termékeit valamivel egészségesebbnek tartják, és a húsevő és mindenevő vásárlók nagyobb mértékben fogyasztják. A Beyond pedig a vegetáriánusok és az etikai indíttatásból vásárlók között népszerűbb.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.