Az Európai Bizottság új irányelvjavaslata szerint a cégeknek mostantól igazolniuk kell a termékek címkéin szereplő, környezettudatosságra vonatkozó állításaikat, ezzel megvédve a fogyasztókat a zöldre mosástól.
A javaslatot bejelentő közleményében az Európai Bizottság (továbbiakban: Bizottság) azt írta, az új szabályok értelmében a fogyasztók átláthatóbb képet kaphatnak a környezetbarátként hirdetett termékekről és szolgáltatásokról, és biztosabbak lehetnek majd abban, hogy a cégek ezzel kapcsolatos állításai ténylegesen alátámasztottak.
Az új javaslat
A Bizottság szerint az új szabályok segítenek majd a megbízható és ellenőrizhető tájékoztatásban, aminek szükségességére az általuk nemrég készített tanulmány világít rá, melynek eredményei szerint az EU-ban működő vállalatok zölddel kapcsolatos állításainak több mint fele homályos vagy félrevezető, 40 százalékuk pedig teljesen megalapozatlan.
A környezetbarát állítások mindenhol ott vannak: óceánbarát pólók, szén-dioxid-semleges banán, méhbarát gyümölcslevek, 100%-ban CO2-kompenzált szállítás, és így tovább. Sajnos a cégek ezeket az állításokat gyakran mindenféle bizonyíték és alátámasztás nélkül teszik. Ez pedig utat enged a zöldre mosásnak, és hátrányos helyzetbe hozza a valóban fenntartható termékeket gyártó cégeket
— nyilatkozta Frans Timmermans, az európai zöld megállapodás ügyvezető alelnöke az új irányelvvel kapcsolatban.
Komoly hiányosságok vannak
Bár az új irányelvek ezek alapján egy létező problémára nyújthatnának megoldást, a környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezetek szkeptikusak annak valódi hatásával kapcsolatban. A javaslat továbbra sem tiltja a „karbonsemleges” fogalom használatát, amit szerintük a cégek a zöldre mosás egyik legfontosabb eszközeként használnak, miközben ugyanolyan környezetszennyező és klímakárosító tevékenységeket folytatnak, mint korábban.
A környezetvédő szervezetek szerint az egyébként is problémás kvótarendszer ráadásul továbbra is ellenőrizetlen marad, mivel a cégeknek az irányelv értelmében nem kell majd bizonyítékot szolgáltatniuk azzal kapcsolatban, valóban megtörtént-e a „karbonsemleges” címkét kiváltó szénkreditek megvásárlása.
„Ez a javaslat óriási elszalasztott lehetőség az EU részéről arra, hogy megüzenje: komolyan veszi a cégek éghajlatváltozással kapcsolatos felelősségét” – mondta Lindsay Otis, a Carbon Market Watch globális szén-dioxid-piaci szakértője. „Úgy tűnik, a Bizottság érti a zöldre mosás okozta problémákat, de nem hajlandó megfelelően kezelni azokat. Most az Európai Parlamenten és a Tanácson múlik, hogy betiltsa a karbonsemlegességre vonatkozó állításokat, mert ezen nemcsak a fogyasztók védelme fog bukni, hanem az is, hogy a cégek ténylegesen fenntartható irányba mozduljanak el.”
Zöldre mosás EU-módra?
A javaslat továbbá nem ír elő a környezetbarát termékeket és szolgáltatásokat hirdető cégek számára kötelező jellegű cselekvési tervet sem a klímaváltozással kapcsolatban. Bár van benne rá utalás, hogy a vállalatoknak figyelmet kell fordítaniuk a kibocsátáscsökkentésre, de nincs kötelező érvényű követelmény sem konkrét célok teljesítésére, sem a párizsi megállapodással összeegyeztethető stratégiákra.
Sőt, a javaslatban megfogalmazott kikötés szerint a cégek környezetbarátként hirdethetik magukat vagy egy terméküket, amennyiben a cég vagy a termék környezeti hatásának „jelentős” részére figyelmet fordítanak. A Carbon Market Watch szerint, mivel a „jelentős” hatás nem jelent konkrét kikötést, ez továbbra is utat enged a zöldre mosásnak. Például egy cég mondhatja, hogy az egyik terméke „karbonsemleges” úgy, hogy a termék által közvetetten okozott kibocsátást figyelmen kívül hagyja, a közvetlen kibocsátást pedig egyszerűen karbonkreditek vásárlásával „ellensúlyozza”.
„A fogyasztókat tényleg meg kell védeni a hamis és félrevezető állításoktól, de félő, hogy ez a javaslat visszafelé fog elsülni. Nem ad valódi alternatívát a jelenlegi rendszerre, amiben a környezetbarát állítások születnek, nem foglalkozik a zöld reklámozás hiányosságaival, és egyáltalán nem alkalmas rá, hogy véget vessen a zöldre mosásnak” – mondta Gilles Dufrasne, a Carbon Market Watch globális szén-dioxid-piaci szakértője.”
A probléma egyértelmű, és meg is mutatkozik a Bizottság javaslatában, de hiányzik belőle a politikai tettrekészség. További szabályok nélkül az európai fogyasztók továbbra is elveszetten fognak bóklászni a karbonsemleges szendvicsek, klímapozitív saláták és CO2-kompenzált banánok között.
A környezetvédők szerint a cégeknek ahelyett, hogy a felszínen úgy tesznek, mintha ellensúlyoznák a kibocsátásaikat, a felelősségteljesebb kommunikáció felé kellene lépéseket tenniük. Például úgy, hogy nem a kibocsátásaik karbonkreditekkel való ellensúlyozásával mutatják, hogy mennyire környezetbarátak, hanem mondjuk úgy, hogy beszállnak a klímaváltozás elleni globális fellépésbe azzal, hogy az ezt célzó projekteket finanszírozzák.
Domján Flóra környezetgazdálkodás szakon szerzett diplomát 2021 januárjában. A legfontosabb értéknek az empátiát tartja, éppúgy az állatok és az élővilág iránt, mint az emberek felé. Hisz benne, hogy egyre többen rájövünk: a hús ára egy élet elvétele, és az élet szeretetének, az együttérzésnek, a közös társadalmi értékeinknek minden élőre ki kell terjednie. Ezt az üzenetet minél hitelesebben igyekszik képviselni az írásaiban, az aktivizmusban és a mindennapokban is.