Most olvasott cikk
A vegán jelző lecserélésével vonzóbbá válhat egy étel?

A vegán jelző lecserélésével vonzóbbá válhat egy étel?

Egy friss reprezentatív kutatás arra jutott, hogy a vegán jelző helyett a pozitív élettani hatások kiemelése vonzóbbá teheti a növényi ételeket a húsevők számára. A felmérésben ugyanis a „vegán” és „növényi alapú” jelzőkkel ellátott ételcsomagokat választották a legkevesebben. Ha ezek helyett a jelzők helyett „fenntartható” vagy „egészséges” volt ugyanaz az étel, kétszer annyian találták vonzónak. A kutatás felhívja a figyelmet, hogy az átnevezés olcsó és hatékony módja lehet, hogy a húsevőket a növényi étrend irányába terelje.

A University of Southern California (USC) kutatói felmérték, melyik elnevezés teszi a legvonzóbbá a növényi élelmiszereket az amerikaiak számára. A 7.300 alanyt számláló reprezentatív kutatásban két ételkosár közül kellett választania a résztvevőknek. Az egyikben voltak hús- és tejtermékek, míg a másik egy ínyenc vegán kosár volt. Az eredmények alapján a vegán jelző volt a legkevésbé vonzó (20 százalék), de a növényi alapú elnevezés sem volt népszerű (27 százalék). Ellenben amikor ugyanezeket az ételkosarakat egészséges (42 százalék) vagy fenntartható jelzőkkel látták el (43 százalék), kétszer annyian választották őket. A két jelző együttes használata (egészséges és fenntartható) érte el a legjobb eredményt (44 százalék).

A vegán elnevezésnek rossz a csengése. Az egészségügyi és környezetvédelmi tulajdonságokat kiemelni hatásos, mert nagyon sokan szeretnének egészséges és fenntartható módon étkezni

– mondta Wändi Bruine de Bruin, a USC viselkedéskutató programjának társigazgatója, a kutatás társszerzője.

A Journal of Environmental Psychology folyóiratban megjelent tanulmány kiemeli, hogy a névváltoztatás olcsó módja lehet a növényi ételek népszerűsítésére. Ez azért is különösen fontos a kutatók szerint, mert ahogy arra az absztraktban is kitérnek, a növényi étrend az egészséges és fenntartható életmód egyik alappillére.

A vegán jelző régóta problémás

Nem ez az első olyan kutatás, amely rávilágít a vegán elnevezéssel kapcsolatos ellenszenvre. Egy 2023 augusztusában végzett kísérlet is arra az eredményre jutott, hogy a vegán jelző demotiválóan hat a választásra. Amikor ugyanazt az ételt nem látták el vegán jelzővel – de a hozzávalók listája alapján továbbra is egyértelmű volt, hogy vegán –, sokkal többen választották a teljesen növényi wrapot.

Olyan időket élünk, ahol a társadalom annyira megosztott, hogy pusztán szavak említése – mint a »klímaváltozás« vagy a »vegetáriánus« – még inkább fenntarthatatlan viselkedésre ösztönözhet embereket. Ezért fontosak ezek a kutatások. Segítenek megérteni, hogyan kommunikáljunk a jelenkor legégetőbb problémáiról úgy, hogy azzal tettekre ösztönözzünk

– mondta Joe Árvai, a tanulmány társszerzője, az USC Wrigley Institute for Environment and Sustainability igazgatója.

(Plant Based News)

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.