Egy friss reprezentatív kutatás arra jutott, hogy a vegán jelző helyett a pozitív élettani hatások kiemelése vonzóbbá teheti a növényi ételeket a húsevők számára. A felmérésben ugyanis a „vegán” és „növényi alapú” jelzőkkel ellátott ételcsomagokat választották a legkevesebben. Ha ezek helyett a jelzők helyett „fenntartható” vagy „egészséges” volt ugyanaz az étel, kétszer annyian találták vonzónak. A kutatás felhívja a figyelmet, hogy az átnevezés olcsó és hatékony módja lehet, hogy a húsevőket a növényi étrend irányába terelje.
A University of Southern California (USC) kutatói felmérték, melyik elnevezés teszi a legvonzóbbá a növényi élelmiszereket az amerikaiak számára. A 7.300 alanyt számláló reprezentatív kutatásban két ételkosár közül kellett választania a résztvevőknek. Az egyikben voltak hús- és tejtermékek, míg a másik egy ínyenc vegán kosár volt. Az eredmények alapján a vegán jelző volt a legkevésbé vonzó (20 százalék), de a növényi alapú elnevezés sem volt népszerű (27 százalék). Ellenben amikor ugyanezeket az ételkosarakat egészséges (42 százalék) vagy fenntartható jelzőkkel látták el (43 százalék), kétszer annyian választották őket. A két jelző együttes használata (egészséges és fenntartható) érte el a legjobb eredményt (44 százalék).
A vegán elnevezésnek rossz a csengése. Az egészségügyi és környezetvédelmi tulajdonságokat kiemelni hatásos, mert nagyon sokan szeretnének egészséges és fenntartható módon étkezni
– mondta Wändi Bruine de Bruin, a USC viselkedéskutató programjának társigazgatója, a kutatás társszerzője.
A Journal of Environmental Psychology folyóiratban megjelent tanulmány kiemeli, hogy a névváltoztatás olcsó módja lehet a növényi ételek népszerűsítésére. Ez azért is különösen fontos a kutatók szerint, mert ahogy arra az absztraktban is kitérnek, a növényi étrend az egészséges és fenntartható életmód egyik alappillére.
A vegán jelző régóta problémás
Nem ez az első olyan kutatás, amely rávilágít a vegán elnevezéssel kapcsolatos ellenszenvre. Egy 2023 augusztusában végzett kísérlet is arra az eredményre jutott, hogy a vegán jelző demotiválóan hat a választásra. Amikor ugyanazt az ételt nem látták el vegán jelzővel – de a hozzávalók listája alapján továbbra is egyértelmű volt, hogy vegán –, sokkal többen választották a teljesen növényi wrapot.
Olyan időket élünk, ahol a társadalom annyira megosztott, hogy pusztán szavak említése – mint a »klímaváltozás« vagy a »vegetáriánus« – még inkább fenntarthatatlan viselkedésre ösztönözhet embereket. Ezért fontosak ezek a kutatások. Segítenek megérteni, hogyan kommunikáljunk a jelenkor legégetőbb problémáiról úgy, hogy azzal tettekre ösztönözzünk
– mondta Joe Árvai, a tanulmány társszerzője, az USC Wrigley Institute for Environment and Sustainability igazgatója.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.