A OnePoll piackutató cég új felméréséből kiderült, hogy fontos szempont lehet egy étel rendelésénél, hogy milyen terhelést jelent a környezetnek az előállítása, elkészítése. Legalábbis ez derül ki abból a felmérésből, amit kétezer válaszadó bevonásával végeztek.
Év elején számoltunk be arról a Journal of American Medical Association weboldalán közzétett kutatásról, amely azt vizsgálta, milyen hatással van a vendégekre, ha egy étlapon feltüntetik az egyes fogások környezeti terhelésének mértékét.
Az eredmények alapján kijelenthető, hogy befolyásolja a vásárlók döntését, ha tisztában vannak vele, hogy a kiszemelt étel milyen mértékben járult hozzá a klímaváltozáshoz. Ennek ismeretében ugyanis inkább választják azokat az opciókat, amelyek kíméletesebbek a környezetre nézve. Az is kiderült, hogy a bolygó számára legkedvezőbb döntéseket akkor hozták meg az alanyok, amikor az étlapon a nagymértékű terheléssel bíró ételeket is megjelölték.
Fontos lenne ismerni az ételek karbonlábnyomát
A OnePoll piackutató cég által elvégzett, az Avocado Green Mattress által megrendelt kutatás – habár nem pontosan ebben a témában vizsgálódott –, hasonló eredményekre jutott, amikor a „menu anxiety” jelenségét (az ételrendelésnél fellépő szorongást) kutatta 2.000 résztvevővel. Ennek alapján kiderült, hogy az étteremben fellépő döntéskényszertől 10 amerikaiból 3 szenved. A kutatás célja az volt, hogy átfogóbb képet kapjanak arról, az egyes korcsoportok mi alapján hoznak döntést, és milyen információkat vesznek számításba a választásukhoz. A kérdőív arra is kitért, hogy a „vegán” vagy „vegetáriánus” jelzők feltüntetése változtat-e az alanyok döntésén.
Általánosságban elmondható, hogy a fiatalabbak – ami ebben a felmérésben a millenálisok, vagyis 1981-1996 között születettek és a Z generáció (1997-2012 között születettek) tagjait jelenti – inkább szenvednek a „menu anxiety” jelenségtől. Sokkal valószínűbb, hogy ők előzetesen online átnézik az étlapot, mielőtt beülnének az étterembe, és környezettudatosabb döntéseket hoznak a megfelelő információk birtokában.
A Z generáció és a millenálisok tagjai közül minden ötödik úgy nyilatkozott, hogy fontos számára az általa rendelt étel környezeti terhelése, míg az idősebbeknél ez az arány csak 7 százalék. Ők voltak azok is, akik a vegán, illetve vegetáriánus jelzéseket látva nagyobb hajlandóságot mutattak az ételek választására.
A „vegán” jelző esetében például 39 százalékkal valószínűbb volt, hogy azt fogják rendelni, ellenben az idősebb korosztály 15 százalékos eredményével. Ugyanezek az eredmények a „vegetáriánus” jelző kapcsán 34 százalék és 17 százalék voltak.
A fiatalabbak közül sokan (77 százalék) azt is szeretnék, hogy az éttermek érthetőbben és tisztán kommunikáljanak arról, hogy az egyes fogások milyen mértékben járulnak hozzá a környezet pusztításához. Ez az arány az idősebb korosztálynál 58 százalék volt, ami alacsonyabb ugyan, de azért mutatja, hogy ebben a demográfiai csoportban sincs teljes közöny a témát illetően.
A környezeti terhelés megértése nem csak a fiatalabbak igénye kellene hogy legyen. Mindannyiunknak a tiszta vízért, a tiszta levegőért, az egészséges éghajlatért kellene dolgoznunk. Mi vagyunk a felelősek a bolygóért, amit a gyermekeinkre hagyunk
– mondta Jessica Hann, a felmérést megrendelő Avocado Green Mattress arculati és fenntarthatósági alelnöke.
Az egyik leghatékonyabb dolog, amit magánemberként bárki megtehet a kisebb környezeti lábnyom elérése érdekében, ha növényi alapú étrendre vált. Ez a lépés pedig nemcsak az ökoszisztémának lesz nagyon kedvező, de számos egészségügyi előnnyel is jár az erkölcsi pozitívumok mellett.
(VegNews)
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.