Most olvasott cikk
Sokan szeretnék, hogy az étlapokon feltüntessék az ételek karbonlábnyomát

Sokan szeretnék, hogy az étlapokon feltüntessék az ételek karbonlábnyomát

A OnePoll piackutató cég új felméréséből kiderült, hogy fontos szempont lehet egy étel rendelésénél, hogy milyen terhelést jelent a környezetnek az előállítása, elkészítése. Legalábbis ez derül ki abból a felmérésből, amit kétezer válaszadó bevonásával végeztek.

Év elején számoltunk be arról a Journal of American Medical Association weboldalán közzétett kutatásról, amely azt vizsgálta, milyen hatással van a vendégekre, ha egy étlapon feltüntetik az egyes fogások környezeti terhelésének mértékét.

Az eredmények alapján kijelenthető, hogy befolyásolja a vásárlók döntését, ha tisztában vannak vele, hogy a kiszemelt étel milyen mértékben járult hozzá a klímaváltozáshoz. Ennek ismeretében ugyanis inkább választják azokat az opciókat, amelyek kíméletesebbek a környezetre nézve. Az is kiderült, hogy a bolygó számára legkedvezőbb döntéseket akkor hozták meg az alanyok, amikor az étlapon a nagymértékű terheléssel bíró ételeket is megjelölték.

Fontos lenne ismerni az ételek karbonlábnyomát

A OnePoll piackutató cég által elvégzett, az Avocado Green Mattress által megrendelt kutatás –  habár nem pontosan ebben a témában vizsgálódott –, hasonló eredményekre jutott, amikor a „menu anxiety” jelenségét (az ételrendelésnél fellépő szorongást) kutatta 2.000 résztvevővel. Ennek alapján kiderült, hogy az étteremben fellépő döntéskényszertől 10 amerikaiból 3 szenved. A kutatás célja az volt, hogy átfogóbb képet kapjanak arról, az egyes korcsoportok mi alapján hoznak döntést, és milyen információkat vesznek számításba a választásukhoz. A kérdőív arra is kitért, hogy a „vegán” vagy „vegetáriánus” jelzők feltüntetése változtat-e az alanyok döntésén.

Általánosságban elmondható, hogy a fiatalabbak – ami ebben a felmérésben a millenálisok, vagyis 1981-1996 között születettek és a Z generáció (1997-2012 között születettek) tagjait jelenti – inkább szenvednek a „menu anxiety” jelenségtől. Sokkal valószínűbb, hogy ők előzetesen online átnézik az étlapot, mielőtt beülnének az étterembe, és környezettudatosabb döntéseket hoznak a megfelelő információk birtokában.

A Z generáció és a millenálisok tagjai közül minden ötödik úgy nyilatkozott, hogy fontos számára az általa rendelt étel környezeti terhelése, míg az idősebbeknél ez az arány csak 7 százalék. Ők voltak azok is, akik a vegán, illetve vegetáriánus jelzéseket látva nagyobb hajlandóságot mutattak az ételek választására.

A „vegán” jelző esetében például 39 százalékkal valószínűbb volt, hogy azt fogják rendelni, ellenben az idősebb korosztály 15 százalékos eredményével. Ugyanezek az eredmények a „vegetáriánus” jelző kapcsán 34 százalék és 17 százalék voltak.

A fiatalabbak közül sokan (77 százalék) azt is szeretnék, hogy az éttermek érthetőbben és tisztán kommunikáljanak arról, hogy az egyes fogások milyen mértékben járulnak hozzá a környezet pusztításához. Ez az arány az idősebb korosztálynál 58 százalék volt, ami alacsonyabb ugyan, de azért mutatja, hogy ebben a demográfiai csoportban sincs teljes közöny a témát illetően.

A környezeti terhelés megértése nem csak a fiatalabbak igénye kellene hogy legyen. Mindannyiunknak a tiszta vízért, a tiszta levegőért, az egészséges éghajlatért kellene dolgoznunk. Mi vagyunk a felelősek a bolygóért, amit a gyermekeinkre hagyunk

– mondta Jessica Hann, a felmérést megrendelő Avocado Green Mattress arculati és fenntarthatósági alelnöke.

Az egyik leghatékonyabb dolog, amit magánemberként bárki megtehet a kisebb környezeti lábnyom elérése érdekében, ha növényi alapú étrendre vált. Ez a lépés pedig nemcsak az ökoszisztémának lesz nagyon kedvező, de számos egészségügyi előnnyel is jár az erkölcsi pozitívumok mellett.

(VegNews)

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.