Szlovákiában egyre többen kedvelik meg a növényi alapú ételeket, sokan próbálják növényi helyettesítőkkel kiváltani az állati eredetű termékeket.
A szlovákiai lakosság 36,8 százalékáról elmondható, hogy aktívan dolgozik az állati eredetű termékek csökkentésén az étrendjében, vagy a jövőbeni legalább fontolgatja, hogy erre az útra lépjen. Az ottani háztartások jelentősen megnövelték a növényi alapú alternatívákra fordított kiadásaikat, ezek 2022-ben elérték a 40,4 millió eurót (több mint 15 milliárd forintot). Mindez a Jem pre Zem megbízásából készített jelentésből derült ki.
A Jem pre Zem egy szlovák program, mely azzal a céllal jött létre, hogy az élelmiszeripari szereplők vagy éppen a gasztronómia területén tevékenykedők figyelmét a fenntartható étrend felé fordítsa.
A víziónk egy olyan élelmiszerrendszer, amely megőrzi a természeti erőforrásokat és képes ellátni az emberiséget. A növényi alapú táplálkozással segítünk a bolygónak megbirkózni a jelenlegi környezeti túlterheléssel. Ezért a fenntartható táplálkozásra való nevelés kulcsfontosságú a Föld és a rajta élők számára is
– olvasható a Jem pre Zem hivatalos honlapján.
A fiatalokat érdeklik leginkább a növényi alapú ételek
A jelentés készítői szerint minden korcsoport nyitott Szlovákiában az állati eredetű termékek fogyasztásának visszaszorítására. A legnagyobb mértékben azonban a 25-34 éves korosztály törekszik erre. Az ehhez a korcsoporthoz sorolható szlovákoknak 24,7 százaléka már csökkentette is az étrendjében az állati eredetű élelmiszereket. További 22,9 százalék pedig tervezi a jövőbeni csökkentést.
A Danone Magyarországon végzett felmérése is arra az eredményre jutott, hogy itt is a fiatalok a legnyitottabbak a növényi étrendre és a növényi alternatívákra. A kutatás alapján a 18 és 24 év közötti fiatalok 73 százaléka voksol rendszeresen növényi termékre az állati eredetű helyett.
A magyarországi kutatásban megkérdezettek 16 százaléka mondta, hogy követ valamilyen diétát. A preferált étrendek 6 százalékának pedig része a húsfogyasztás csökkentése és a növényi alapú termékek előnyben részesítése.
Szlovákiában tavaly a hagyományos szójatermékek jelentették a megvásárolt növényi alapú termékek többségét (37,9 százalékát). Ezeket követték a növényi tejalternatívák 34,3 százalékkal.
A növényi alapú alternatívákra 2022-ben 40,4 millió eurót költöttek a szlovákok, ami 8,7 százalékos növekedés az előző éves eredményhez képest. A 2021-es és 2020-as 20 százalékos bővülési ütemtől ugyanakkor elmarad. A növényi alapú tejalternatívák a lakossági tejvásárlások 7,3 százalékát tették ki, míg a növényi alapú húsalternatívák és a tofu a hús- és húskészítmény-vásárlások 3,5 százalékát.
A növényi alapú piac gyors növekedésnek indult Szlovákiában, de még mindig csak töredéke az állati eredetű termékek összértékének. Ez izgalmas lehetőséget jelent az élelmiszergyártók és -kiskereskedők számára, hogy belépjenek a piacra és teljes mértékben kiaknázzák a benne rejlő lehetőségeket
– mondta Marian Milec, a jelentés szerzője.

Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, majd gazdasági újságíróként dolgozott. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon. Nem sokkal azt követően pedig, hogy vegán lett, megjelent benne az igény, hogy a munkája is tükrözze az életmódját. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.