Szlovákiában egyre többen kedvelik meg a növényi alapú ételeket, sokan próbálják növényi helyettesítőkkel kiváltani az állati eredetű termékeket.
A szlovákiai lakosság 36,8 százalékáról elmondható, hogy aktívan dolgozik az állati eredetű termékek csökkentésén az étrendjében, vagy a jövőbeni legalább fontolgatja, hogy erre az útra lépjen. Az ottani háztartások jelentősen megnövelték a növényi alapú alternatívákra fordított kiadásaikat, ezek 2022-ben elérték a 40,4 millió eurót (több mint 15 milliárd forintot). Mindez a Jem pre Zem megbízásából készített jelentésből derült ki.
A Jem pre Zem egy szlovák program, mely azzal a céllal jött létre, hogy az élelmiszer-ipari szereplők vagy éppen a gasztronómia területén tevékenykedők figyelmét a fenntartható étrend felé fordítsa.
A víziónk egy olyan élelmiszerrendszer, amely megőrzi a természeti erőforrásokat és képes ellátni az emberiséget. A növényi alapú táplálkozással segítünk a bolygónak megbirkózni a jelenlegi környezeti túlterheléssel. Ezért a fenntartható táplálkozásra való nevelés kulcsfontosságú a Föld és a rajta élők számára is
– olvasható a Jem pre Zem hivatalos honlapján.
A fiatalokat érdeklik leginkább a növényi alapú ételek
A jelentés készítői szerint minden korcsoport nyitott Szlovákiában az állati eredetű termékek fogyasztásának visszaszorítására. A legnagyobb mértékben azonban a 25-34 éves korosztály törekszik erre. Az ehhez a korcsoporthoz sorolható szlovákoknak 24,7 százaléka már csökkentette is az étrendjében az állati eredetű élelmiszereket. További 22,9 százalék pedig tervezi a jövőbeni csökkentést.
A Danone Magyarországon végzett felmérése is arra az eredményre jutott, hogy itt is a fiatalok a legnyitottabbak a növényi étrendre és a növényi alternatívákra. A kutatás alapján a 18 és 24 év közötti fiatalok 73 százaléka voksol rendszeresen növényi termékre az állati eredetű helyett.
A magyarországi kutatásban megkérdezettek 16 százaléka mondta, hogy követ valamilyen diétát. A preferált étrendek 6 százalékának pedig része a húsfogyasztás csökkentése és a növényi alapú termékek előnyben részesítése.
Szlovákiában tavaly a hagyományos szójatermékek jelentették a megvásárolt növényi alapú termékek többségét (37,9 százalékát). Ezeket követték a növényi tejalternatívák 34,3 százalékkal.
A növényi alapú alternatívákra 2022-ben 40,4 millió eurót költöttek a szlovákok, ami 8,7 százalékos növekedés az előző éves eredményhez képest. A 2021-es és 2020-as 20 százalékos bővülési ütemtől ugyanakkor elmarad. A növényi alapú tejalternatívák a lakossági tejvásárlások 7,3 százalékát tették ki, míg a növényi alapú húsalternatívák és a tofu a hús- és húskészítmény-vásárlások 3,5 százalékát.
A növényi alapú piac gyors növekedésnek indult Szlovákiában, de még mindig csak töredéke az állati eredetű termékek összértékének. Ez izgalmas lehetőséget jelent az élelmiszergyártók és -kiskereskedők számára, hogy belépjenek a piacra és teljes mértékben kiaknázzák a benne rejlő lehetőségeket
– mondta Marian Milec, a jelentés szerzője.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.