Egy felmérés alapján a magyar fiatalok 73 százaléka fogyaszt rendszeresen olyan terméket, amely a növényi alternatívák kategóriájába sorolható. A Danone Magyarország pedig ennek apropóján flexitáriánus konferenciát rendez a Debreceni Egyetemmel karöltve.
A Danone ugyan elsősorban a hagyományos tejtermékeiről ismert, az elmúlt években azonban a vállalat egyre jobban nyit az új trendek irányába. Ennek keretén belül reagálnak a növekvő növényi alapú keresletre is.
Az Alpro-termékeket 2019-től kezdve a Danone forgalmazza Magyarországon. Novemberben pedig a Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi Karán – az oktatási intézmény és a Danone közreműködésében – megrendezik az első flexitáriánus konferenciát. A flexitáriánus étrend egy olyan táplálkozási forma, amelynek keretében alapvetően növényi ételeket fogyasztanak, mérsékelt mennyiségű állati eredetű élelmiszerrel – köztük hússal is – kiegészítve.
A Debreceni Egyetem és a Danone Magyarország rendezvényének alapötletét az a felmérés adta, melyet az élelmiszeripari cég idén készített. Ez alapján a Z generáció egyre nyitottabb a növényi alternatívákat is tartalmazó étrend iránt, és ez gyakran tükröződik a vásárlási szokásaikban is.
A november 17-én esedékes Flexi Fórum programja elsősorban a fiataloknak szól, de a szervezők jelezték, minden érdeklődőt szívesen várnak. A belépés ingyenes, viszont regisztrációhoz kötött.
A növényi alternatíva elsősorban a fiataloknál menő
A Danone idén májusban publikált reprezentatív felmérése alapján a magyarok 8 százalékáról mondható el, hogy heti egyszer vagy ennél ritkábban (pl. 8-10 naponta), illetve egyáltalán nem fogyaszt húst. A kutatásban megkérdezettek 19 százaléka nyilatkozott úgy, hogy alkalmanként tudatosan is helyettesíti a hús- vagy tejalapú ételeket növényi alternatívákkal.
Az élelmiszeripari cég megbízásából készített közvélemény-kutatásból egy konklúzió teljes biztonsággal levonható. Mégpedig az, hogy a növényi helyettesítők piacán az elsődleges fogyasztói közegnek a fiatalok tekinthetők. A 18 és 24 év közötti fiatalok 73 százaléka voksol rendszeresen növényi termékre az állati eredetű helyett.
A kutatásban megkérdezettek 16 százaléka követ valamilyen diétát. A preferált étrendek 6 százalékának pedig része a húsfogyasztás csökkentése és a növényi alapú termékek előnyben részesítése.
A növényi alapú választások hátterében elsősorban egészségügyi motiváció húzódik. Azonban a növényi alternatíva csak az esetek 8 százalékában kerül érzékenység vagy allergia miatt a kosárba. A válaszadóknak mindössze 2 százaléka fogyaszt növényi alapú termékeket azért, mert divatosnak vagy menőnek tartja ezeket.
Ellenben a vásárlók egyharmada fenntarthatósági kérdésekkel is kalkulál a boltban. Az etikai megfontolásra, ennek hazai feltérképezésére a Danone felmérése tért ki. Ez azonban annak fényében nem meglepő, hogy a cég termékeinek jelentős része még hagyományos tejipari produktumnak tekinthető.
Az elsődleges célunk, hogy minél több fogyasztónak megmutassuk, igenis léteznek remek növényi alapú alternatívák, amik bármilyen étkezést, kedvenc fogást újragondolhatóvá tehetnek. A friss kutatásunk eredményei is azt támasztják alá, hogy csökkent azoknak a száma, akik kiemelten csakis az ízre mint fő motivációs tényezőre összpontosítanak a termékek választásakor, mivel a növényi alapú italok esetében a finom és jó íz egyre természetesebbé válik a fogyasztók számára
– mondta Révész Richárd, a Danone Magyarország Kft. marketingigazgatója.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.