Dél-Korea régóta a szektor egyik meghatározó szereplője, most viszont hivatalos kormányzati terv született a növényi alapú élelmezési rendszer támogatására. A nemzeti stratégia többek között magában foglalja az alternatív fehérjék fejlesztését és kutatását, illetve az export elősegítését. Emellett a termelésben kiemelt szerepet kapnának a koreai mezőgazdasági termékek. A kormányzati terv kezdetét decemberre időzítik.
Nem sokkal azután, hogy Dánia bemutatta a növényi alapú élelmiszer-ellátás népszerűsítésére és fejlesztésére vonatkozó terveit, Dél-Korea is előállt egy hasonló nemzeti stratégiával. A két program célkitűzései között elég sok a hasonlóság, ami nem meglepő, tekintettel arra, hogy mindkét stratégia az alternatív fehérjeforrások térnyerését igyekszik elősegíteni.
A dél-koreai direktíva – a dánhoz hasonlóan – a növényi alapú szektor kutatását és fejlesztését helyezi előtérbe, ehhez egy külön erre a célra épített kutatóközpontot hoznának létre. Emellett igyekeznek megteremteni a lehetőséget az élelmiszerek exportjának is. Komoly hangsúlyt fektetnek arra, hogy a hazai élelmiszergyártásban a koreai alapanyagok kapjanak elsősorban szerepet.
A növényi alapú étkezés lassan megatrenddé válik. Úgy kalkulálunk, hogy a globális növényi alapú élelmiszerpiac akár 35 ezermilliárd vonra is növekedhet az elkövetkezendő évtizedben
– mondta Jung Hyun-hak, a CJ CheilJedang élelmiszergyártó vezetője.
Dél-Korea a növényi alapú forradalom élvonalában
Az országban régóta növekszik a növényi szektor, a lakosok pedig kifejezetten pozitívan állnak az újdonságokhoz. Ahogy a világon mindenhol, itt is a 20-30 éves generáció az, mely a legbefogadóbb az új termékek iránt. Az országban számos sikeres növényi élelmiszergyártó cég tevékenykedik, akik komoly gazdasági sikereket könyvelhettek el az utóbbi években. A Jigu Sikdan (Fulmu Food) például egy év alatt 43 milliárd von (~ 11,6 milliárd forint) forgalmat generált. Szakértők szerint a dél-koreai növényi alapú élelmiszer-ipari szektor 2026-ra akár 280 milliárd vonra is növekedhet.
Nagy nevek még az ottani piacon az UNLIMEAT, a Veggie Garden (Nonghim), a Better Meat (Shinsegae Foods) vagy a My Plant (Dongwon F&B). Nemrégiben a koreai légitársaság minden Koreából induló nemzetközi járatán bevezetett egy sor vegán fogást. A koreai Starbucks is tapasztalta a növekvő igényeket, nyáron két hét alatt 100.000 fogyott az újonnan bemutatott növényi ételekből.
A dán stratégiát bemutató cikkünk kapcsán megkérdeztük az Agrárminisztériumot, hogy itthon várhatunk-e hasonló kormányzati stratégiákat. Sajnos egyelőre erre nem fog sor kerülni, a minisztérium szerint ugyanis nem célravezető, ha a kormány egy bizonyos irányba próbálja tolni a rendszert és annak szereplőit.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.