A növényi tejeket gyártó cég teljes transzparenciát vállalva hirdeti legújabb reklámjain az általuk okozott környezeti terhelés mértékét. Ezzel együtt pedig felajánlotta, hogy fizeti a tejipari cégek reklámjait, ha a hirdetéseken ők is feltüntetik a pontos kibocsátási értékeiket.
Az Oatly egy svéd élelmiszergyártó, akik a világon az elsők között kezdtek növényi tejet, egészen pontosan zabtejet gyártani. A márka Magyarországon nem annyira ismert, de világviszonylatban az egyik legismertebb név a növényi tejek kategóriájában.
A cég nemcsak a régóta forgalomban lévő zabtejéről, de szokatlanul bevállalós humoráról is közismert.
Van például egy OatlyFans nevű közösségi weboldaluk – a felnőtt tartalmak megosztására szolgáló OnlyFans mintájára, de természetesen teljesen más célzattal –, valamint létrehoztak egy F*ck Oatly! (Cseszd meg, Oatly!) oldalt is, ahol a saját tévedéseiket, hibáikat, bukásaikat részletezik az elmúlt harminc évből.
Emellett az oldalon található bemutatkozó videókból is süt az önirónia, a közvetlenség és a sokszor meghökkentően laza humor, úgyhogy a legújabb, hirdetményes húzásuk talán már meg sem lepi a legtöbb fogyasztót.
A cég elvégzett egy teljes életciklusra vetített kibocsátáselemzést, amely alapján kiderült, hogy a gyártó literenként nagyjából 0,62 kg szén-dioxiddal egyenértékű kibocsátást termel. Ez 2020-ban még csak 0,55 kg volt, amit szintén feltüntetnek a weboldalon.
Ezt követően az Oatly számos központi helyen vásárolt hirdetési helyet – a Washington Postban, a New York Timesban, de plakátoltak a Time Square-en is –, hirdetéseiken pedig feltüntették az értéket.
Ez önmagában még persze nem hírértékű, de a cég minden hirdetési oldal mellé vásárolt egy másik hirdetési helyet is, amit a tejiparnak ajánlottak fel. Az egyetlen kitétel az, hogy nekik is fel kell tüntetniük a kibocsátási értékeiket.
„Megvásároltuk ezt a kétoldalas hirdetést. Az egyik oldalon elmondjuk, hogy elkezdtük feltüntetni az ökológiai lábnyomunkat a termékeinken. A másik oldalt pedig a tejiparnak ajánljuk fel, szóval ők is el tudják mondani, mekkora az ő lábnyomuk” – áll a reklámban.
Mivel a tejiparnak nagyon komoly kozmetikázásra lenne szüksége, hogy akár csak hasonló számadatokat tudjon produkálni, ezért nagy valószínűséggel nem élnek majd az ajánlattal, de a lépés kellemes riposztként szolgálhat a tejipar legújabb, növényi tejeket támadó kampányára.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.