Egy piackutató becslése szerint 2028-ig jócskán bővülhet a vegán kozmetikumok európai piaca. Egyik márka sem akar lemaradni a lehetőségről. Mindenesetre érdemes figyelni, sok cég kínál „természetes” feliratú terméket, amely nem vegán.
Néhány évvel ezelőtt még szabályosan vadászni kellett a drogériákban a kizárólag növényi összetevőket tartalmazó, állatkísérletektől mentes kozmetikumokra. Mára azonban sokat változott a helyzet ilyen szempontból. Egyre nagyobb arányban vannak jelen a boltok polcain az erőszakmentes és vegán kozmetikumok.
Európában a vegán kozmetikumok piaca 2023 és 2028 között 2,2 milliárd dollárral, azaz több mint 750 milliárd forinttal bővülhet a Research and Markets piackutató cég friss becslése szerint. Prognózisában a vállalat a kozmetikum kategóriába sorolta a bőr- és hajápolási termékeket és a színezésre alkalmas termékeket.
A növekedés húzóereje egyértelműen az egyre nagyobb kereslet. A piackutató szerint az európai fogyasztók körében is egyre nagyobb a tudatosság
- az állatjólét,
- a fenntarthatóság és
- a hagyományos kozmetikumok környezeti hatásaival kapcsolatban is.
A fogyasztók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy olyan termékek kerüljenek a kosarukba, amelyek etikus és fenntartható módon készültek. Egyre többen keresnek tudatosan olyan márkákat, amelyek növényi összetevőkkel dolgoznak, és a fogyasztói preferenciák között előtérbe került az újrahasznosítható csomagolás is.
Európában a vegán kozmetikumok elsődleges húzópiacai
- az Egyesült Királyság,
- Németország,
- Franciaország,
- Olaszország és
- Spanyolország.
Terméktípusok tekintetében Európában a bőrápolási termékek vitték a pálmát tavaly a vegán kozmetikumok között. Az eladások 40 százalékát tették ki ezek az ilyen típusú áruk.
Megkerülhetetlenné váltak a vegán kozmetikumok
Egyre több kozmetikai termékeket kínáló vállalat hozakodik elő kizárólag növényi összetevőkből álló produktummal. A Glossier is ezek közé sorolható: a közelmúltban jelentették be, hogy februárban piacra dobják ajakápolójuk vegán verzióját. A L’Oréal Paris szintén veganizálta, alkoholmentessé, olajmentessé és illatanyagmentessé tette egyik alapozóját, amelyet közel harminc éve gyárt. A H&M fast fashion cég szépségápolási részlege, a H&M Beauty is előállt vegán kozmetikumaival, amelyek az OHH! (OH HEY HERO) termékcsaládhoz tartoznak.
A piac ezt megköveteli már. Ahogy egyre több új márka tűnik fel a porondon, mások pedig a »tiszta termékek« irányában fejlesztenek, senki nem akar lecsúszni erről a hajóról
– mondta Natalie Kotlyar, a BDO tanácsadó vállalat kiskereskedelmi és fogyasztói részlegének vezetője az Egyesült Államokban.
A vegán fogyasztóknak ugyanakkor nem árt résen lenni. Egyre több olyan termék van ugyanis, amely a „tiszta” vagy a „természetes” címkéket kapja meg, ezek pedig nem feltétlen csak növényi összetevőkből állnak össze. Választáskor érdemes tehát ragaszkodni szigorúan a vegán felirathoz, amennyiben azt szeretnéd, hogy állati eredetű anyagoktól biztosan mentes legyen az adott kozmetikum.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.