Az éttermeknek valójában nem lenne nagy kunszt a vegán ételek felé terelni a vendégeiket – állítják kutatók. Szerintük elegendő lenne kívánatosabb nevekkel illetni ezeket a fogásokat. Ha pedig mindeközben az étlap húsos elemeit kevésbé étvágygerjesztően keresztelnék el, még többeket késztethetnének növényi alapú választásra.
A növényi ételeknek a legjobb marketing az, ha vonzóbb neveket kapnak az általánosan használtaknál – mutat rá a Queenslandi Egyetem közelmúltban készített tanulmánya. A Food Quality and Preference folyóiratban közzétett írás szerint ezzel a stratégiával az éttermek egyértelműen növelni tudnák a vegán ételek eladását.
Praktikus olyan nevet választani a kutatók szerint, ami a fogás
- ízére,
- állagára és
- eredetére is
utal, és jóval színesebb a rendszerint használt leírásoknál.
Érdemes lehet például a „szaftos amerikai hamburger” és az „ízletes olasz zöldséges lasagne” néven feltüntetni a lehetőségeket az étlapon. Ezek helyett most még rendre egyszerűbb, jóval letisztultabb – ezzel párhuzamosan pedig unalmasabb, kevésbé étvágygerjesztő – nevek szerepelnek a növényi alapú opcióknál. Gondoljunk csak az egyszerű „vegán hamburger” vagy éppen „zöldséges lasagne” lehetőségekre! Kevésbé izgalmas, ugye?
A tanulmány szerint a legtöbb étteremnek mintha az lenne a fő célja, hogy a vegán ételeket egészségesnek mutassák be. Nem az ízre hívják fel a figyelmet ezek az elnevezések. Nem derül ki belőlük, hogy milyen ízletesek is ezek a fogások, hanem azt hangsúlyozzák, mi minden nincsen bennük. A „vegán”, „növényi” és „húsmentes” címkék viszont túlságosan leszűkítik a célközönséget, elriasztják a mindenevőket.
Mindeközben a hagyományos fogások rendre olyan nevet kapnak, amelynek a hatására szinte meg is indul a vendég nyálelválasztása. Ezeknél az ételeknél már általában megjelennek olyan kifejezések, mint a szaftos, omlós, pikáns vagy éppen a roppanós. A kutatók szerint ha a vegán ételek kreatívabb neveket kapnának, a hagyományosak esetében pedig visszavennének az éttermek a fantáziából, maximalizálható lenne a növényi marketing.
A legolcsóbb kampány a vegán ételek mellett
A nyelvi változtatások módszerét korábban már sikerrel alkalmazták például közegészségügyi kampányokban, többek közt a dohányzásról való leszokást szorgalmazó akciókban. A stratégia előnye az is, hogy az éttermeknek nem kell költséges reklámkampányokat kezdeniük a növényi opciók népszerűsítése végett. A Queenslandi Egyetem kutatóinak módszerével elegendő az étlapokat újragondolniuk.
Arra jutottunk, hogy költséghatékony módja lehet a fogyasztók bizonyos szegmensének növényi alapú választásokra ösztönzésére a vonzó nevek használata. Mivel az élelmiszeripar közel 25 százalékkal járul hozzá a globális kibocsátásokhoz, az étkezési szokások megváltoztatása még a legkisebb piaci szegmensek esetében is jelentős mértékben hozzájárulhat az éghajlatváltozás mérsékléséhez
– vélekednek a tanulmány készítői.
A kutatók megjegyezték, a névváltoztatás csak a vizsgálatban részt vevő mindenevők egy bizonyos csoportját késztette arra, hogy húsos helyett növényi opcióra voksoljon. Ez a bizonyos csoport környezet- és egészségorientált húsfogyasztókból állt össze. Ezen a körön belül a vonzóbb nevek hatására 7 százalékkal növekedett a vegán ételekre leadott rendelések száma. A kutatók szerint ez első ránézésre elhanyagolható értéknek tűnhet, valójában már ez is sokat számít környezeti előnyök tekintetében.
A megrögzött húsevők meggyőzésére pedig a tanulmány készítői további lépéseket javasolnak, például a vegán ételek vonzóbb képi megjelenítését.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.