Most olvasott cikk
Ezért harapott volna a Cápák között sertésmogulja is a vegán befektetésre

Ezért harapott volna a Cápák között sertésmogulja is a vegán befektetésre

A Tunki-Tunki egyik tulajdonosa, Fehér Melinda több ajánlatot is kapott a Cápák között című üzleti műsorban. Végül nem az elsősorban sertésipari tevékenységéről ismert Moldován András szállhatott be a tisztán növényi alapú kencék világába. A vegán befektetés lehetősége Sárospataki Alberté lett. 

Már tavaly is arról beszélt lapunknak a Tunki-Tunki két tulajdonosa, Fehér Melinda és férje, Kulcsár István Róbert, hogy nagy kihívás előtt állnak. Vegán kencéik, amelyek mártogatósként, szendvicskrémként vagy akár főzőszószként is használhatók, bekerültek a neves hazai termékverseny tíz nyertes márkája közé.

Amekkora megtiszteltetést jelentett ez számukra, éppen akkora fejtörést is okozott. Ahhoz ugyanis, hogy a kereskedelmi láncot el tudják látni megfelelő mennyiségben a termékeikkel, jócskán fel kellett pörgetni a termelést. Fejlesztették a folyamatokat és az eszközkészletüket, és meg is ugrották a lécet.

Időközben számot vetettünk a cég helyzetével, és elgondolkodtunk azon, miként lehetne optimalizálni a folyamatokat. Arra jutottunk, hogy a gépek száma jelenti a szűk keresztmetszetet. Én magam le tudnék főzni sokkal többet a termékből, de az azt követő munkafázisok – például a tartósítás, a kiüvegezés, a vákuumozás, címkézés – túl sok időt emésztenek fel ebben a kézműves formában

– nyilatkozta a Prove-nak Melinda.

Egyre erősödött bennük a gondolat, hogy a növekedést, amely előtt állnak, befektetői segítséggel kellene megugraniuk. Ekkor jött képbe a Cápák között, az RTL üzleti show-műsora. Ebben a Cápák a saját pénzüket fektethetik be az arra érdemesnek ítélt vállalkozásokba. A Tunki-Tunki megmérette magát a műsorban, és Melindát egyik meglepetés érte a másik után.

A sertésmogul lecsapott volna a vegán befektetés lehetőségére

A Cápák között befektetői közül Moldován András, a magyar sertésipar kulcsfontosságú alakja az, aki rendre a legkritikusabb a műsorba érkezőkkel szemben. Több alkalommal is voltak már csípős keresztkérdései azzal kapcsolatban is, ha egy vállalkozó tudatosan kerülte az állati eredetű alapanyagokat a gyártás során.

Ennek tudatában érkezett a Cápák elé Melinda.

Fel kellett készülnöm arra, milyen párbeszédet folytatok majd egy olyan emberrel, akivel nyilvánvalóan nagyon különböző módon látjuk a világot. Egészségügyi okokból fordultam eredetileg a veganizmus felé, de az állatvédelmi hátterét is megismerve az etikai aspektus is éppolyan fontossá vált számomra – ha nem fontosabbá. Úgy döntöttem, nem lenne értelme a vitát generálni, az csak ellenérzéseket és csökönyös elzárkózást eredményezne. Így maradtam annál, hogy azt hangsúlyozom, a termékeink egészségesek és finomak, bizonyítékai annak, hogy a vegán termékek nem jelentenek egyet a fűrészporos állaggal és ízzel

– utalt a növényi alapú termékek élvezhetőségével kapcsolatos sztereotípiákra.

Melinda stratégiája kifizetődőnek bizonyult. Bár nem ez volt a célja, elérte, hogy Moldován András a Cápák közül elsőként, kóstolás nélkül tegyen ajánlatot.

„Többféle lehetséges forgatókönyvet átbeszéltünk a műsor előtt a férjemmel – ez volt az összes közül a legutolsó helyen. Az, hogy ő azonnal be akart szállni – azzal együtt is, hogy ez egy vegán befektetés –, megnyugtatott, ezt követően tudtam igazán ellazulni. Arra gondoltam, ha ő ezt mondja, akkor ez az egész már csak jól sülhet el” – mesélte.

Hozzátette, az kezdettől világos volt számára, hogy a sertésipari kötődésű befektetés nem lenne szerencsés egy vegán vállalkozás esetében, komoly összeférhetetlenségek merülhetnének ugyanis fel. Ugyanakkor azt nagy pozitívumként könyvelte el, hogy fel tudta kelteni még a legnagyobb kritikus érdeklődését is.

A „vegán” címke sokaknak vörös posztó

Melinda az ismerősi körében is sokszor futott bele abba a problémába, hogy pusztán a mártogatósok üvegén díszelgő vegán jelzés elegendő a visszakozáshoz. Több olyan visszajelzést is kapott, miszerint sokan vegán terméket „már csak elvből sem” fogyasztanak.

Évek óta fennáll egy feszültség a vegán termékekkel kapcsolatban: szélsőséges vélemények feszülnek egymásnak elemi erővel. Átgondoltuk, levegyük-e a vegán jelzést a termékekről, de arra jutottunk, hogy azok nem mi lennénk. Mi a higgadt, empatikus kommunikációban hiszünk. Abban, hogy mindenkihez meg lehet találni az utat, de semmiképp nem egy buldózer volánja mögött. Szerintem Andrásnál is ez a stratégia működött. Első lépésként elég rávenni azokat, akiknek nem feltétlen lényeges, van-e valamiben állati eredetű összetevő, vagy nincs, hogy kóstolják meg a terméket. Ha pedig ízlik nekik, az csak bónusz, hogy egészséges, és nem is bántunk senkit az előállításával

– magyarázta Melinda.

Hasonló taktikát javasol a Queenslandi Egyetem tavalyi tanulmánya is. A Food Quality and Preference folyóiratban közzétett írás szerint az éttermeknek valójában nem lenne nagy kunszt a vegán ételek felé terelni a vendégeiket. Elegendő lenne hangzatosabb nevekkel illetni ezeket a fogásokat. Ha pedig mindeközben az étlap húsos elemeit kevésbé étvágygerjesztően keresztelnék el, még többeket késztethetnének növényi alapú választásra.

A következő lépcsőfok: a skálázódás

A Tunki-Tunkiban végül Sárospataki Albert, a Billingo online számlázó alapítója és vezérigazgatója vásárolt 15 százalékos tulajdonrészt 10 millió forintért. Az üzletember legnagyobb erőssége az innováció és a skálázódás, ami kifejezetten jól jön most Melindáéknak.

Már meg is kezdtük a közös munkát, és már most látom, milyen nagy hasznunkra válik, hogy ő nagyon jó abban, hogyan skálázzunk termelést. A nulláról az egyes szintre már eljutottunk, most az egyes szintről kellene hirtelen százra ugrani. Ebbe nem véletlenül buknak bele nagyon sokan, az ő tudása így kiemelkedő értékkel bír számunkra ebben a fejlődési folyamatban

– mondta.

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.