Egyre népszerűbbek világszerte a vegán cipők, ennek oka pedig egy jelentés szerint a növekvő környezettudatosság és az etikai megfontolások. A lendület pedig egészen 2030-ig töretlen maradhat.
A vegán cipők globális piaca 2030-ra meghaladhatja a 300 milliárd dolláros összértéket az Allied Market Research piackutató cég jelentése alapján. A vállalat szerint 2021 és 2030 között az összetett éves növekedési ráta (CAGR) 6,8 százalék lehet – írta meg a Vegan FTA.
Végfelhasználó szerinti bontásban a gyermek és női szegmensben várható a vizsgált időszakban igazán gyors növekedés. Az Allied Market Research elemzői szerint a férfiaknak szánt vegán cipők piaca bővülési ütemben egyértelműen elmaradhat a másik kettő mögött.
A jelentés anyagtípusok tekintetében négy csoportot különböztet meg:
- mikroszálas,
- poliuretán,
- újrahasznosított műanyag
- és egyéb anyagok.
Az elemzők szerint 2020-ban a poliuretán szegmens értéke meghaladta a 72 milliárd dollárt, és ezzel a vegán lábbelik globális piacának 45,9 százalékát ez az alapanyag tette ki.
Bár az elemzők nem emelték ki külön kategóriaként, de egy tavalyi jelentés szerint a vegán bőr is egyre kelendőbb. Ez számos termék elkészítéséhez felhasználható, például táskákhoz, pénztárcákhoz, autókárpithoz és ruhákhoz is. A legszélesebb körben ugyanakkor mégis a cipők gyártásához használják fel, és a Vantage piackutató szerint ez 2030-ig így is marad.
A nem vegán cipők ismérvei
Felmerülhet a kérdés, mitől lehet nem vegán a lábbeli abban az esetben, ha nem állati eredetű bőrből készült. A PETA állatvédő szervezet három tényezőt sorol fel, amely keresztbe tehet a termék kegyetlenségmentességének.
- A szintetikus anyag sem garancia önmagában arra, hogy az vegán, sok esetben ugyanis állati bőrökkel vagy gyapjúval keverednek ezekben a mesterséges összetevők.
- A gyártáskor használt ragasztóban is lehetnek állati eredetű alapanyagok, például csontok.
- A színezékek is ludasak lehetnek abban, ha egy adott lábbeli nem tekinthető vegán terméknek: egyes márkák állati összetevőket is tartalmazó tintákkal színezhetik a cipőiket.
Az Allied Market Research szerint a vegán cipők terjedésének hátterében két alapvető hajtóerő azonosítható be: a környezetvédelmi aggályok és az állatjogokkal kapcsolatos növekvő tudatosság. A cég elemzői hangsúlyozzák, a cipőpiacon egészen eddig az állati bőr jelentette az elsődleges, prémium minőségnek tekintett alapanyagot. Annak fényében azonban, hogy egyre többen kerülik a bőr használatát, sokat változhat ez az ágazat a következő években.
Bizonyára ennek tudható be az is, hogy egyre több híresség népszerűsít vegán cipőt. Például Nicki Minaj rapper és énekesnő a közelmúltban dobott piacra a vegán cipőket gyártó LØCI márkával karöltve kegyetlenségmentes sneakereket.

Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.