A német vásárlók 21 százaléka szeretné, hogy a növényi helyettesítők nagyobb választékban legyenek elérhetők a boltokban egy frissen publikált felmérés szerint.
Németország már jó ideje élen járó szereplő a növényi alapú élelmiszerek európai piacán. Az országban
- 41 százalék a flexitáriánusok,
- 9 százalék a vegetáriánusok
- és 3 százalék a vegánok aránya.
Ez derült ki a BVLH, a német élelmiszer-kereskedelmi szövetség 1026 fő körében elvégzett online felméréséből.
Ennek nyomán persze az sem meglepő, hogy a német fogyasztók 21 százaléka úgy véli, hogy az élelmiszerboltokban növényi alapú helyettesítő termékek választéka még mindig túlságosan szűkös. A válaszadók 29 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a nagyobb növényi választék arra késztetné, hogy több vegán terméket vásároljon az állati eredetű helyett. 43 százalék azonban kiemelte, az ár sem elhanyagolható tényező. Szerintük ahhoz, hogy a mérleg nyelve gyakrabban billenjen a növényi alternatívák felé, olcsóbb helyettesítőkre lenne szükség.
Nekik kedvezhet, ha a német parlamenti képviselők a közelmúltban beadott javaslatnak megfelelően végül csökkentik a növényi tejek áfáját. Az általános forgalmi adó a növényi eredetű tejitalok esetében jelenleg 19 százalék. A tervek szerint ezt is a hagyományos, állati eredetű tejre kivetett 7 százalékos áfaszintre csökkentenék.
Főleg a fiatalok szíve húz a növényi helyettesítők felé
A legfőbb motivációt a növényi helyettesítők vásárlásában az jelenti a németek számára, hogy ez környezettudatosabb választás, mint egy állati eredetű termék. A válaszadók 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy elsősorban klímavédelmi okokból vásárol vegán termékeket.
Nem jelentős az állatjóléti és egészségügyi előnyök lemaradása sem: a német vásárlók valamivel több mint fele voksol ilyen okokból a növényi alapú termékekre. Mindössze 21 százalék mondta végül azt, hogy a legütősebb érvük ezen élelmiszerek mellett az, hogy finomak.
Megvizsgálták azt is, melyik korosztály hogy viszonyul a növényi helyettesítőkhöz. A válaszokat kielemezve pedig arra jutottak, hogy a fiatalabbak nyitottabbak ezekre a termékekre. A 18-29 évesek 45 százaléka mondta, hogy az élelmiszerboltokban túl kevés vegán termék van. A 30-44 éves korosztálynak azonban már csak a negyede gondolja így.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.