Egy felmérés alapján a svájciak többsége a klímaügyi előnyök miatt voksol egyre többször a növényi alapú helyettesítőkre. A válaszadók több mint negyede nyilatkozott úgy, hogy havonta többször is fogyaszt növényi alternatívát.
Egy 2221 főre kiterjedő felmérés keretében vizsgálta a svájci kis- és nagykereskedelmi cég, a Coop a lakosság élelmiszer-fogyasztási szokásait. Ennek alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a svájciak húsfogyasztása csökkent, miközben a növényi alapú húshelyettesítő termékekre növekedett a kereslet – írta meg a Green Queen.
A felmérésben részt vevők 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy havonta többször tudatosan kerüli az állati eredetű élelmiszereket. A kereskedelmi vállalat szerint húsból, sajtból és tejből éves szinten 2-3 százalékponttal kevesebb fogy már, mint korábban. Az is igaz azonban, hogy a fogyasztók nagy része még mindig hetente többször él ezekkel a termékekkel. Ilyen rendszerességgel fogyaszt a résztvevők
- 65 százaléka sajtot,
- 62 százaléka húst és
- 55 százaléka tejet.
A válaszadók több mint negyede (28 százalék) havonta többször, további 28 százalék pedig alkalmanként fogyaszt növényi alapú helyettesítőket: húst, tenger gyümölcseit és tejtermékeket.
51 százalék arról számolt be, hogy legalább négy éve fogyaszt vegán alternatívákat. Ez az arány három százalékponttal nőtt a 2023-ban regisztrált értékhez képest. Azoknak az aránya, akik még soha nem fogyasztottak húsalternatívát, a 2021-es 49 százalékról 2023-ra 44 százalékra esett vissza.
A klímaváltozás a legerősebb érv
A vegán kifejezés nem bizonyult túlságosan népszerűnek: a résztvevők mindössze negyedének vonzó, ha ez szerepel egy terméken. Ez alapján sokkal jobb eladási eredményeket lehet elérni, ha inkább a növényi alapú szerepel az árun. Utóbbiról már a fogyasztók mintegy fele állította, hogy tetszik neki. A felmérés készítői ennek hátterében azt sejtik, hogy előbbi kifejezésről a drágaságra, utóbbiról pedig az egészségre asszociálnak.
Azzal nincsenek egyedül a svájciak, hogy sokuk ódzkodik a vegán címkétől. Egy tavalyi amerikai kutatás során is arra jutottak, nem biztos, hogy jó ötlet felcímkézni a növényi opciókat például egy étlapon, mert az eltántoríthatja az embereket a választástól.
A svájciak elsősorban a klímaügyi előnyök miatt rakják a bevásárlókosárba a növényi alapú helyettesítőket. A flexitáriánusok 67 százaléka, a vegetáriánusok 68 százaléka és a vegánok 66 százaléka jelölte ezt elsődleges motivációként.
Az állatjólét összességében a második helyre sorolható, bár a vegán svájciak esetében ez az aspektus megelőzi a klímaváltozást. A növényi alapú étrendet követő svájciak 69 százaléka jelölte legfőbb indokként az állatjóléti kérdéseket. Az egészségügyi előnyök már sokkal megosztóbbnak bizonyultak. A flexitáriánusok prioritási listáján a harmadik helyre került, míg a vegánok és vegetáriánusok esetében az ötödik helyre szorult vissza. Esetükben olyan érvek is megelőzték az egészségügyi aspektust, mint például a húsevés iránti vágy hiánya.

Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.