Most olvasott cikk
A britek közel 25%-a inkább a növényi tejet választja a tehéntej helyett

A britek közel 25%-a inkább a növényi tejet választja a tehéntej helyett

A britek közel 25%-ának választása a növényi alapú tejre esik

A britek mindegy negyede fogyaszt inkább növényi alapú tejet, ahogy a vegetáriánus és vegán étrend továbbra is egyre népszerűbbé válik.

Egy új felmérés szerint, míg a hagyományos tehéntej iránti kereslet csökken, addig a zabból, mandulából és kókuszdióból készült tejalternatívák iránti kereslet 10%-kal nőtt az elmúlt két évben.

A Mintel által készített jelentés szerint a 2018-as adatok 18%-a után az idén februárt megelőző három hónapban a megkérdezettek 23%-a használt inkább növényi tejet. Ez a váltás leginkább a nők és a 25 év alattiak körében mutatkozik meg.

Emma Clifford, az Egyesült Királyságban lévő Mintel élelmiszer- és italgyártó igazgatója szerint a hirtelen nagyra nőtt érdeklődés amiatt lehet, hogy a növényi alapú tejek könnyebben elérhetővé váltak a szupermarketek polcain.

„Ez egy sokkal szélesebb körű növényi alapú mozgalom része, melynek főbb kiváltó okai az egészségügy, az etikus életszemlélet és a környezettudatosság terjedése.”

Ugyan a tejipar még mindig nagyobb, több mint 3 milliárd font értékű piacnak számít az Egyesült Királyságban, a britek új generációja már kevesebb tehéntejet vásárol, mint a szüleik. Amit egykor még egészséges tápanyagforrásnak tartottak, kezd kimenni a divatból; egy átlagos ember tejfogyasztása az Egyesült Királyságban 50%-kal csökkent 1950 óta.

A megmozdulás során a vegánok – akik nem esznek semmilyen állati eredetű terméket, köztük a tejterméket és tojást sem – száma jelentősen megnövekedett az Egyesült Királyságban. A Vegan Society szerint míg 2014-ben csak 150.000-en voltak vegánok az Egyesült Királyságban, ez a szám 2018-ra már 600.000-re nőtt.

Ennek a megmozdulásnak az egyik legnagyobb nyertese a zabtej, melynek eladási mértéke 70%-kal nőtt, miután tavaly összesen 36 millió font mértékben vásároltak belőle a fogyasztók. Ezzel egyetemben a kókusztej eladási mértéke 16%-kal, a mandulatejé pedig 10%-kal nőtt.

A fogyasztók egyre tudatosabbá válnak

A svéd márka, az Oatly nyilatkozata szerint az Egyesült Királyságban eladott áruk száma közel 90%-kal nőtt 2018-ban (18 millió font) és idén várhatóan a 30 millió fontot is meghaladja majd az eladási szám. Az Oatly brit vezérigazgatójának, Ishen Parannak elmondása szerint a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak a vásárlásaik környezeti hatásairól, ez pedig egyre inkább vonzóvá teszi a növényi alapú alternatívákat a nem-vegánok számára is.

„Figyelemmel kísértük a műanyag zacskók fogyásának visszaesését, majd jöttek a műanyag szívószálak, most pedig egyre nő a zabalapú termékek népszerűsége. Múlt évben azt tapasztaltuk, hogy a fiatalabb vásárlóink szívesebben költenek a fenntarthatóbb opciókra a mindennapi vásárlásaik során.

Miközben a tejipari dolgozók egyre jobban küzdenek a megélhetésért, a Mintel elmondása szerint főként a 16-24 évesek csoportja ért egyet azzal az állítással, hogy a tejipar negatív hatással van a környezetre. E csoport körében a csökkenő kereslet „nagy aggodalomra ad okot az iparnak”

– nyilatkozta Mintel.

A növényi alapú italok iránti kereslet lassú növekedésének egyik fő oka az, hogy a vásárlók vonakodnak megvenni a növényi alternatívákat, mert tartanak attól, hogy főzéshez használva vagy egy csésze teába vagy kávéba öntve azt, elrontja majd az ízvilágát az adott ételnek/italnak. Míg a növényi alternatívákat fogyasztók csupán 25%-a, addig a tehéntej vásárlóinak 42%-a használta főzéshez a terméket.

Ugyanez igaz a forróitalokra is, ahol ez a különbség a növényi tejeknél 10-ből 4, a hagyományos tejnél viszont ennek kétszerese. Egy fogyasztói felmérés alkalmával a 2000 megkérdezett személy egyötöde úgy vélte, hogy a növényi tej több ízt ad az italnak, mint a tehéntej.

Clifford úgy véli, a tejiparnak gyorsan újjá kell valahogy éleszteni az érdeklődést a tehéntej iránt, ha versenyben akarnak maradni a növényi alternatívák mellett.

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.