Megnyúzott állatot imitáló testfestéssel próbálták szemléltetni a PETA aktivistái, miért idejétmúlt a bőr használata a divatiparban. Az állatvédő szervezet szerint az állati bőr ideje lejárt, immár a vegán alternatívák felé kellene nyúlni minden szakmabelinek.
A Coach szeptemberi divatbemutatója nem éppen a szervezők tervei szerint zajlott. Legnagyobb csodálkozásukra ugyanis hirtelen megugrott a kifutón megjelenő modellek száma. Az is gyorsan világossá vált a megjelentek számára, hogy a hívatlanul felbukkanó modellek nem a bőr kézitáskákra, bőröndökre, kiegészítőkre és ruhákra specializálódott amerikai luxusdivatház termékeit viselik. Éppen ellenkezőleg.
Rövid ideig, de a PETA állatvédő szervezet két aktivistája csatlakozott ugyanis a New York-i divathéten kifutóra lépők közé. Az egyikük szinte teljesen meztelen volt, mindössze egy testfestést viselt. Nyaktól lefelé ín- és izom-ihlette festés borította be az aktivistát, hogy megnyúzott állat hatását keltse. A mellkasán pedig a márkának szóló üzenet volt olvasható: „Coach: A bőr öl”.
Mögötte haladt egy másik tüntető, ő testfestés nélkül, ruhában. A kezében pedig ugyanezt az üzenetet nyomatékosító táblát tartotta.
⚠️ PETA is taking over the runway at #NYFW ⚠️
It’s time to STOP selling someone else’s skin and drop leather, @Coach! pic.twitter.com/kl8aViHPVm
— PETA (@peta) September 8, 2023
Amint a felvételen is látszik, a tüntetőket a biztonsági őrök viszonylag gyorsan eltávolították a kifutóról, majd az egész rendezvényről kizárták őket.
Ma már a lelkiismeretes fogyasztók tudják, hogy a divat jövője az innovatív vegán anyagokban rejlik, nem pedig a tehenek levágott bőrében. A PETA azért rázta fel a Coach kifutóját, hogy felhívjuk a figyelmet arra: a bőrnek a régmúlt évkönyveiben van a helye, nem pedig a tervezők aktuális kollekcióiban
– olvasható Tracy Reiman, a PETA ügyvezető alelnökének nyilatkozata a szervezet sajtóközleményében.
Sok híresség is a vegán bőr mellett voksol
A hétszeres Forma–1-es világbajnok, Lewis Hamilton köztudottan vegán, ezzel kapcsolatban több alkalommal is megoszt tartalmakat a közösségi felületein. 2019-ben például egy bőriparról szóló brutális videófelvételt tett közzé Instagramon.
Jókedvűen keltem ma reggel, de ez most megtört. Ez egyszerűen annyira brutális, annyira barbár. PETA, hogy segíthetek ezt megállítani?
– írta a sportoló a posztjában.
Beyoncé pedig tavaly megjelent albumát használta részben állatvédelmi célokra. Az egyik dal szövegébe ugyanis belecsempészte azt az üzenetet, hogy ideje olcsóbb, vegán bőrtáskára cserélni az állati bőrből készült méregdrága kiegészítőket.
Egy tavaszi jelentés szerint a vegán bőr globális piacának összértéke 2028-ra meghaladhatja a 74,5 milliárd dollárt (azaz több mint 25 ezermilliárd forintot), míg 2021-ben még 39,5 milliárd dolláros értéket regisztráltak.
A vegán bőrt legszélesebb körben a cipők gyártásához használják fel, és a Vantage piackutató szerint ez 2030-ig így is marad. Még sokáig a lábbelik területe maradhat a domináns szegmens eladások és bevétel szempontjából is a vegán bőr globális piacán.
(Glamour)

Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.