A követkető néhány évben is bővülhet a vegán bőr globális piacának összértéke egy friss piackutatás szerint, cipőként felhasználva produkálhatja a legnagyobb bevételt.
A vegán bőr globális piacának összértéke 2028-ra meghaladhatja a 74,5 milliárd dollárt (azaz több mint 25 ezermilliárd forintot), míg 2021-ben még 39,5 milliárd dolláros értéket regisztráltak – derül ki a Vantage piackutató friss jelentéséből.
Az összetett éves növekedési ráta (CAGR) ezzel a 2022-2028-as időszakban 9,5 százalék lehet. A kutatás alapján ennek az elsődleges mozgatórugói:
- a növekvő fogyasztói tudatosság állatjóléti szempontból,
- a változó életstílusok,
- és az állati bőr előállításának és megmunkálásának környezeti költségei.
Állatokat tenyészteni, majd felhasználni a bőrüket, rettentő víz- és földigényes folyamat. Ráadásul ahhoz, hogy a föld legelőként funkcionálhasson, erdőirtások szükségesek. Arról nem is beszélve, hogy a cserzőanyag egyik összetevője, az arzén hosszú távon tüdőrákot okozhat az arra hajlamosabbaknál
– sorolja a jelentés a hagyományos bőrgyártás környezetre és az ezen a területen dolgozókra gyakorolt káros hatásait.
A valódi bőr előállítása elemzések szerint nagyjából háromszor akkora ökolábnyomot hagy maga után, mint a szintetikus helyettesítők készítése.
A cipő a húzótermék
A vegán bőr számos termék elkészítéséhez felhasználható, például táskákhoz, pénztárcákhoz, autókárpithoz vagy ruhákhoz. Ezek – részben a klímaválság miatt is – egyre népszerűbbek, sok cég ezeknek az anyagoknak a bevetésével is igyekszik domborítani fenntarthatósági törekvéseit.
A vegán bőrt legszélesebb körben ugyanakkor még mindig a cipők gyártásához használják fel, és a Vantage szerint ez 2030-ig így is marad. A vizsgált időszakban a lábbelik területe marad a domináns szegmens eladások és bevétel szempontjából is a vegán bőr globális piacán.
A vegán cipők globális piaca egy másik jelentés szerint jelenleg 40,9 milliárd dollár összértékű, az összetett éves növekedési ráta (CAGR) pedig 2030-ra elérheti a 7,98 százalékot.
A közelmúltban jelentette be egyébként a Nike és a Puma is, hogy vegán bőrre cseréli a focicipőikhez eddig használt kengurubőrt. A Puma 2022-ben piacra dobott már egy teljesen vegán alapanyagokból készült focicipőt, de a cég a többi lábbelijéhez ekkor még használt kengurubőrt. Saját bevallásuk szerint azonban olyannyira lenyűgözte őket a vegán bőr minősége, hogy arra jutottak, 2023 végére teljes mértékben helyettesítik ezzel a kengurubőrt a termékeiken. Hasonlóan érvelt a Nike is. Ezzel pedig az Adidas marad az egyetlen gyártó, amely még kengurut használ a focicipőihez.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.