Most olvasott cikk
A fenntartható divat nyomában – A divatipar káros hatásai 7. rész

A fenntartható divat nyomában – A divatipar káros hatásai 7. rész

Az elmúlt hetekben sorra vettük, hogy melyek azok az állati ruhaalapanyagok, melyeket kerülni ajánlott. De akkor mégis hogyan lehetünk etikusak és divatosak is egyben? Létezik fenntartható divat? Ha igen, akkor mit kell tudni róla? Íme, a válaszok. 

A divatiparban már mindennaposnak számít a „greenwashing” és a „veganwashing”. A márkák hirdethetik, hogy „etikusak”, „tudatosak” vagy „fenntarthatóak”, de olyan gyakran találkozunk ezekkel a kifejezésekkel, hogy már nem is tudjuk, mit jelentenek valójában.

E fogalmak megértése azonban kulcsfontosságú, ha pozitív változást akarunk elérni egy olyan iparágban, amely köztudottan rossz hatással van a bolygóra, az állatokra és az emberekre egyaránt.

Először is, bontsuk le a két elképzelés közötti legfontosabb különbségeket. Egyszerűen fogalmazva: a fenntartható általában a környezeti hatásokra utal, míg az etikus az emberi és állati hatásokra.

Fenntartható divat

Általánosságban a fenntarthatóság egy termék beszerzésének, előállításának és forgalmazásának környezeti következményeit jelenti. Ahhoz, hogy egy ruhadarab valóban fenntartható legyen, az ellátási lánc minden elemének a lehető legkevesebb kárt kell okoznia. Ez magában foglal mindent a nyersanyagok beszerzésétől és a gyár működtetésétől kezdve a ruhatáradba kerülő darab szállításáig és csomagolásáig.

A divatiparnak viszont ezen a téren nincsenek jó eredményei. Ez egy erőforrás-igényes ipar, amely hatalmas mennyiségű üvegházhatású gázt termel (a globális kibocsátások mintegy 2-8 százalékát). Az óriási mennyiségű hulladék – évente 92 millió tonna textilhulladék keletkezik – csak tovább súlyosbítja a helyzetet.

Mi az a „greenwashing”?

A „greenwashing” egy olyan magatartás vagy tevékenység, amely elhiteti az emberekkel, hogy egy vállalat többet tesz a környezetvédelemért, mint amennyit valójában. Ez a fogyasztók félrevezetését okozhatja és hosszú távon az adott cég hírnevét is károsíthatja.

A „greenwashing” nemcsak a divatiparban jelentkező probléma, hanem számos iparágban előfordulhat. Éppen ezért fontos, hogy a fogyasztók ne higgyenek el minden környezetbarát állítást, amelyet a reklámokban látnak, és döntéseiket alapos vizsgálat, kutatás és tanúsítványok vagy minősítések alapján hozzák meg, amik igazolják a vállalat környezetbarát vagy fenntartható működését.

Hogyan ismerhető fel a „greenwashing”?

A „greenwashing”-ban részt vevő vállalatok felismerése nem mindig egyszerű, mivel az általuk alkalmazott technikák változatosak és árnyaltak lehetnek. Azonban van néhány dolog, amire figyelhetünk, hogy azonosítani tudjuk a jeleit.

  • Ne higgy el mindent, amit a reklámokban hallasz, mivel gyakoriak a hamis állítások és a homályos, félrevezető megfogalmazások.
  • Kezeld fenntartásokkal a környezetbarát címkéket, mivel ezek gyakran csak marketingfogások a nagyobb profitszerzés érdekében – amelyek célja az érzelmekre hatás és a fogyasztók pozitív érzéseinek kiváltása –, azonban ritkán vonatkoznak tudományos szabványokra.
  • Egyes cégek környezetbarát termékeket forgalmaznak, de más termékeik hatásáról nem adnak tájékoztatást. Előfordulhat ugyanis, hogy az információk elrejtése miatt nem tűnik fel, ha például egy divatmárka fenntarthatóként reklámoz egy ruhát, a többi terméke viszont károsítja a környezetet.
  • A szén-dioxid kiegyenlítés is gyakori, amikor egy vállalat a kibocsátását valójában nem csökkenti, hanem más módot talál az üvegházhatású gázok azonos mennyiségének eltávolítására a légkörből. Ez azonban rengeteg csalásnak ad teret és nem nyújt valós megoldást a problémára.
  • Ha egy vállalat azt állítja magáról, hogy környezetbarát, érdemes alaposan utánajárni, hogy milyen módon járul hozzá a fenntarthatósághoz. Újrahasznosítható-e a termék és a csomagolása?
  • Ellenőrizd a végső cégtulajdonost! A nagy negatív környezeti hatással rendelkező cégek gyakran vásárolnak fel kisebb márkákat, hogy elérjenek az olyan környezettudatos vásárlókhoz is, akik egyébként nem vásárolnának náluk.

Ezeken felül a Higg Material Sustainability Index a legjobb módszer a divattervezők és az általuk használt anyagok környezeti hatásának értékelésére. Ez az index az anyaggyártás hatását méri, és azt mutatja, hogy az állati eredetű anyagok szinte mindig károsabbak, mint bármi más.

Etikus divat

Az etikus divat általában a ruhadarabok emberi és állati hatásaira összpontosít. A divatipar állatokra gyakorolt hatását a korábbi részekben fejtettük ki, ezért most főleg az emberi hatásokra összpontosítunk. A fenntartható divathoz hasonlóan itt is figyelembe kell venni az ellátási lánc minden egyes lépését, legyen szó akár a nyersanyagot termesztő gazdáról, a gyárban dolgozó ruhaipari munkásról vagy az eladóról a boltban. Minden, a folyamatban részt vevő személyt tisztességesen kell kezelni és megfelelően meg kell fizetni.

Mivel a ruházati termékek gyártásának nagy részét a fejlődő országokba szervezik ki, a munkavállalók a nem megfelelő munkaügyi törvényeknek köszönhetően jobban ki vannak téve a rossz munkakörülményeknek és az alacsony fizetéseknek. A Fashion Revolution szerint a divatszakmában dolgozóknak világszerte csak 2 százaléka kap megélhetéshez méltó fizetést. Bangladesben, ahol a ruhagyártás az első számú exportcikk, egy ruhaipari munkás havi fizetése 8.000 taka (25.530 forint). Ezt sok etikátlan divatmárka kihasználja, amikor a profitot az emberek elé helyezi.

A divatiparban a nők sokkal nagyobb arányban érintettek, átlagosan a munkaerő 70-90 százaléka nő.

Veganwashing

A veganizmus az élelmiszerek terén jól meghatározható a növényi alapú étrenddel, ahogy a divatban és a szépségápolásban is. Minden olyan anyag vagy termék, amely állatok megölésével, felhasználásával vagy tesztelésével jár, ellenkezik a veganizmus elveivel. Így például a tej, a méz és a méhviaszkivonatok a szépségápolási termékekben, vagy a bőr, a gyapjú, a kasmír, a szőrme, a selyem és a toll a ruházati cikkekben szintén kihúzandóak.

Ez csak a kiindulópontja a rendkívül árnyalt életmódbeli döntéseknek, ha elkötelezett vegán szeretnél lenni. Számos vállalat hirdet környezetbarát lehetőségeket ruhák vagy szépségápolási termékek terén, de ez nem jelenti azt, hogy vegánok is. Ahogy ez fordítva is igaz.

A „veganwashing” a fehérítés egy formája, amikor vállalatok növényi alapú termékeket értékesítenek, miközben nem biztosítanak valódi állatvédelmet és nem veszik figyelembe a fenntarthatóságot. Erre példa, amikor egy nem vegán vállalat bevezet egy növényi alapú alternatívát, hogy növelje népszerűségét a tudatos fogyasztók körében és felvegye a versenyt a vegán piacon anélkül, hogy ténylegesen csökkentené az állatok szenvedéséhez való hozzájárulását.

Egy másik példa a „veganwashing”-ra az olyan vállalatok, amelyek a vegán életmódot népszerűsítik és állatokat védelmeznek, miközben az alapanyagokat alacsony jövedelmű országokból szerzik be, és nem törődnek az ottani munkavállalók jogvédelmével vagy a környezeti hatásokkal.

A fogyasztói döntések meghozatala előtt érdemes alaposan utánajárni egy vállalat környezeti, társadalmi és állatjóléti gyakorlatának, és nem csak a jól csengő „vegán” vagy „zöld” marketing alapján dönteni. A PETA oldalán megtalálhatók az összegyűjtött kegyetlenségmentes (CF) vállalatok terméktípusok szerint.

Összezavaró kommunikáció

Mivel a fenntartható és etikus szavaknak nincs jogilag kötelező erejű jelentése, ezért mostanában divat ezeket a kifejezéseket, szavakat szabadon használni anélkül, hogy bizonyítékok támasztanák alá őket. Gyakran felcserélve használják őket és a fogyasztók könnyen összekeverhetik a kettőt. Azonban mindkettő egyformán fontos, az egyiket nem lehet elérni a másik nélkül, és fordítva.

A rossz környezetvédelmi gyakorlatoknak mindig lesznek emberi következményei. Amikor a ruhagyártásból származó vegyi anyagok beszivárognak a folyókba, a helyi emberek élelmiszerei és terményei károsodnak.

Amikor a ruhák műanyag csomagolását nem hasznosítják újra megfelelően, a mikroműanyagok a vízfolyásainkba kerülnek, így végül visszakerülnek az ivóvízbe. A globális felmelegedés hatása – az árvizektől a tüzeken át az aszályokig és viharokig – már most is ijesztő méreteket ölt.

Egy olyan divatiparnak, amely mind az emberek, mind a bolygó számára egészséges és tartós, egyszerre kell fenntarthatónak és etikusnak lennie. A kettő nem létezhet egymás nélkül, és ennek a szimbiózisnak a sikere kulcsfontosságú a bolygó és lakói jövője szempontjából. Végtére is a globális felmelegedés, az emberi jogok és az állatok jogai szorosan összefüggnek egymással.

© 2018-2023 Prove.hu – Empátia Sztori Nonprofit Kft.

Szűrők

Elkészítési idő

Elkészítési idő

Recept típusa

Recept típusa filter

Konyha

Konyha filter

Allergén

Allergének