Ezúttal a Borden Dairy Company, egy nagy múltú, hatalmas tejipari vállalat jelentett csődöt – két hónapon belül ez már a második ilyen eset.
A csökkenő tejfogyasztás és a tej egyre növekvő ára a tejipar eladósodását eredményezi. A Dean Foods, Amerika legnagyobb tejtermelő cége november 12-én mondott csődöt.
A Borden úgy nyilatkozott, hogy a csőd bejelentésének indoka, hogy nem győzték törleszteni az adósságaikat és azok kamatterheit. A cég 3.300 alkalmazottat foglalkoztat, akiknek 22%-a kollektív szerződéssel rendelkezik.
A cég szerint az a növekvő trend is problémát jelent nekik, hogy az Egyesült Államokban a tejfogyasztás 2015 óta hat százalékkal visszaesett. Emiatt több, mint 2700 családi tejtermelő farm kiszállt az üzletből az elmúlt évben, és 1992 óta 94.000 családi farm fejezte be a tejtermelést.
A tej nagykereskedelmi ára egyre növekszik a kisebb számú beszállító miatt, a kiskereskedelmi árak csökkennek a visszaeső fogyasztás miatt, az árkülönbözet pedig a tejipari cégeket sújtja, köztük a Bordent is.
„A számos sikerünk ellenére, melyeket az elmúlt másfél évben elértünk, a cégünk továbbra is a nyers tej növekvő árának és a piaci kihívásoknak befolyása alatt áll” – nyilatkozta Tony Sarsam vezérigazgató.
A tejfogyasztás az 1970-es évek közepe óta folyamatosan csökken. Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának adatai szerint az eladások 26 százalékkal csökkentek az elmúlt két évtizedben. Eközben a növényi tej értékesítése továbbra is folyamatosan növekszik, a zabtejek eladása 2015 és 2019 között 636%-kal nőtt.
A növényi tejek piaca máris 1,9 milliárd dolláros értékkel bír, állítja a 166 vegán élelmiszermárkát képviselő Plant Based Foods Association.

Csökken a kereslet a tehéntejre
Elmondta, hogy széleskörű tárgyalásokat folytatnak a lehetséges stratégiai tervekről a hitelezőikkel. Ám egyelőre képtelenek egyezségre jutni abban, hogy mit tegyenek az elkövetkező időben.
Egyelőre azt tervezik, nem szállnak ki az üzletből addig, míg a csődeljárás zajlik. Arról nem nyilatkoznak, hogy a későbbiekben folytatják-e az ipart, vagy abbahagyják. A Borden azinban azt mondta, a csődeljárási procedúrát arra használják, hogy felszámolják az adósságaikat és a hosszú távú sikerre készüljenek.
A cég, elmondásuk szerint, 2018-ban nettó 1,2 milliárd dolláros bevételre tett szert, de ez 14,6 millió dolláros veszteséggel járt együtt. 2019. januártól december 7-ig a Borden nettó 42,4 milliós veszteséget jelentett a csődeljárási adatok szerint.
A tejipari cég története az amerikai polgárháború idejére tekint vissza, amikor az alapító, Gail Borden 1856-ban kifejlesztette a sűrített tej előállításának módját. A partnerével együtt 1861-ben New Yorkban megalapítottak egy üzemet, mely az Egyesült Államok hadseregét sűrített tejjel látta el.
Egészen 1919-ig változatlan maradt a cég neve, a Borden Dairy Company. 1930-ra Borden több, mint 200 tejipari céget felvásárolt, hogy az övé legyen az USA legnagyobb tejüzeme.
1936-ban Elise, a tehén lett a cég reklámfigurája. Évtizedeken keresztül ez a tehén állt a marketing középpontjában, és 2000-ben a huszadik század tíz legjobb reklám-ikonja közt szerepelt.
Később a cég egyéb tevékenységekbe is belefogott, például vegyi anyagok gyártásába, és további költségekbe verte magát: 1987-ben 23 céget vásárolt fel, összesen 442,6 millió dollár értékben. De az 1990-es évek elejére már anyagi gondjaik támadtak, néhány felvásárolt cégét el kellett adni, főként a tejüzemeket.

Évek óta követem a vegán életmódot. A könyveimmel egy kis iránytűt szeretnék adni az embereknek, hogyan találják meg az útjukat a világban. A gyógyítással pedig szeretnék testi-lelki egészséget adni, személyre szabott módszerekkel. Hiszek abban, hogy minden élet egyformán értékes, és mindenkiben ott rejlik az együttérzés.