Sokan azért haboznak belekezdeni a növényi étrendbe, mert félnek a hiánybetegségek kialakulásától. A gyermekkorunkban belénk ivódott egészséggel kapcsolatos közhiedelmek nagyban befolyásolják, milyen véleménnyel vagyunk bizonyos ételcsoportok szükségességéről, függetlenül attól, mit mondanak ezekről a jelenkori kutatások, dietetikai szervezetek.

De a tej valóban “élet, erő, egészség” lenne, amit elhagyva rosszat teszünk a csontjaink egészségének? A hús pedig elengedhetetlen fehérjeforrás, amit növényi alapokon lehetetlen pótolni? Ebben a cikkben megnézzük, mi a világ vezető dietetikai szervezeteinek álláspontja a növényi étrendről és annak megfelelőségéről az emberi szervezet számára.

Amerikai Táplálkozástudományi és Dietetikai Akadémia

Az Egyesült Államok legnagyobb dietetikai szervezete, a több, mint 100 ezer szakemberből álló Academy of Nutrition and Dietetics (Táplálkozástudományi és Dietetikai Akadémia) álláspontja a vegetáriánus és vegán étrendekről a következő:

“[…] a megfelelően összeállított vegetáriánus és vegán étrend egészséges, megfelelő tápértékkel bír, és akár egészségügyi előnyökkel is járhat bizonyos betegségek megelőzésében és kezelésében. Ezek az étrendek az élet minden szakaszában megfelelőek, beleértve a terhességet, szoptatást, csecsemőkort, gyermekkort, kamaszkort, idősebb felnőttkort és a sportolókat is.

[…] A vegetáriánus és vegán életmód csökkenti bizonyos betegségek, pl. az ischaemiás szívbetegség, 2-es típusú cukorbetegség, magas vérnyomás, bizonyos ráktípusok és elhízás kockázatát.”

Az állásfoglalásban elhangzik továbbá, hogy a vegetáriánus és vegán étrendek a jellemzően alacsony telített zsírbevitel és a sok zöldség, gyümölcs, teljes értékű gabona, hüvelyes, szójatermék, olajos magvak és magok fogyasztása miatt csökkentik az LDL-koleszterinszintet (ez a “rossz” koleszterin) és a vércukorszintet is.

A szervezet hozzáteszi: a vegánoknak megbízható B12 forrásra van szükségük, amit vitaminnal dúsított ételekből vagy étrendkiegészítőkből vihetnek be.

Brit Dietetikusok Szövetsége

A British Dietetic Association (Brit Dietetikusok Szövetsége) is azt az álláspontot képviseli, miszerint a jól megtervezett növényi étrend minden életkorban megfelelő. A szövetség a Vegan Society-vel, azaz a Vegán Társasággal együtt adott ki egy dokumentumot 2017-ben a növényi étrenddel kapcsolatos állásfoglalásáról.

A dokumentum szerint a két társaság közös munkájának célja az, hogy megmutassák, lehetséges olyan, jól megtervezett növényi alapú étrendet követni, ami egészséges minden életkorban, illetve terhesség és szoptatás alatt is. Céljaik között szerepel az is, hogy megbízható, bizonyítékokon alapuló tanácsadást tudjanak folyatni az egészséges vegán étrenddel kapcsolatban.

A Vegan Society egyébként a világ legrégebb óta működő vegán szervezete: Donald Watson állatjogi aktivista és barátai alapították 1944-ben, tőlük származik a “vegán” kifejezés megalkotása is. A veganizmus definíciója a Társaság szerint, amely a mai állatjogi mozgalmom alapját adja, a következőképp szól:

“[A veganizmus] olyan filozófia és életmód, amely kizárja – amennyire az lehetséges és megoldható – az állatok kizsákmányolását, a velük szemben való kegyetlenséget, és az étrendbeli, ruházati, vagy bármilyen más célra való felhasználásukat; ezáltal hirdeti az állatmentes alternatívák használatát mind az emberek, állatok és a környezet érdekében […].”

Physicians Committee for Responsible Medicine

A Physicians Committee for Responsible Medicine, azaz az Orvosok Bizottsága A Felelős Gyógyászatért egy olyan 12 ezer szakember közreműködésével működő szervezet, amely a növényi étrendet kifejezetten támogatja egészségügyi előnyei miatt.

Állásfoglalásukban azt írják, a gyümölcsöket, zöldségeket, teljes értékű gabonákat és hüvelyeseket előnyben részesítő növényi alapú étrend rostban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, koleszterintől mentes és kevés telített zsírt tartalmaz. Leírják, hogy ezeket az ételcsoportokat változatosan fogyasztva minden szükséges tápanyagot megkap a testünk, a fehérjét és a kalciumot is beleértve.

“A növényi étrendet követők között kisebb az esély a szívbetegség, 2-es típusú cukorbetegség, elhízás és más megbetegedések kialakulására”

Táplálkozástudományi és Dietetikai Intézet, Pécsi Tudományegyetem

A Táplálkozástudományi és Dietetikai Intézet és a Pécsi Tudományegyetem közös, 2016-ban kiadott tanulmánya a növényi étrendet a betegségek megelőzésére alkalmas eszközként mutatja be, amelynek pozitív élettani és a betegségek kockázatát csökkentő hatásai vannak.

A tanulmány kivonatában a szerzők a következőket írják:

“Célunk bemutatni a növényi alapú táplálkozást mint primer prevenciós eszközt. Irodalmi adatok alapján kritikusan elemezzük a növényi alapú étrendhez kapcsolódó korábbi téves vélekedéseket (fehérje-, B12-vitamin-, folsav-, vasbevitel), és megfelelő fogalmi alapot teremtünk ezen étrend értelmezéséhez, amelynek gerincét a gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, hüvelyesek és az olajos magvak alkotják. Ismertetjük a növényi alapú étrend pozitív élettani és betegségkockázat-csökkentő hatását.

Az elhízás talaján kialakuló metabolikus és szív-ér rendszert érintő betegségek nagyrészt megelőzhetőek lennének egy helyesen összeállított növényi alapú étrenddel. A daganatos megbetegedésben szenvedő betegek esetén az állati eredetű élelmiszerek háttérbe szorítása a növényi alapúakkal szemben is igazoltan pozitív hatású. Áttekintésünk bemutatja, hogy ez a fajta táplálkozás számos egészségügyi probléma esetén alkalmazható, és hosszú távon is fenntartható megoldást biztosít a legújabb kor egészségügyi kihívásaira.”

Tehát…

Ahogyan az a fent idézett szervezetek állásfoglalásából látszik, nincs miért aggódnod. Az a többszörösen megerősített megállapítás, miszerint a növényi alapú étrend minden életkorban és állapotban megfelelő üzemanyaggal látja el a tested, több százezer orvos által megerősített, peer-reviewed tanulmányokon és kísérleteken alapuló szilárd tény.

Ez persze nem azt jelenti, hogy ha minden nap cukros, ámde vegán müzlit eszel reggelire, olajban sült zöldségpogácsás-veganézes burgert sült krumplival ebédre, és vegán sajtos, nehéz pizzát vacsorára, akkor kicsattanó egészségnek fogsz örvendeni. Mint minden (!) étrend esetében, itt is körültekintő tervezésre van szükség ahhoz, hogy minden makro- és mikrotápanyagot megkapjon a szervezeted.

Ha nem tudod, hogyan valósítsd ezt meg, olvasd el ezt a cikkünket.

Flóra

Flóra

Publicista
Amikor gyerekként megértettem, hogy a hús ára egy élet elvétele, nem tudtam elképzelni, miért esszük egy emberként mégis; hogy az élet szeretete, az együttérzés, a közös társadalmi értékeink miért nem terjednek ki arra a néhány állatfajra, akik nap mint nap az asztalunkra kerülnek. Így lettem vegetáriánus, néhány évvel később pedig vegán. A téma azóta is foglalkoztat - ami leginkább leköt, az a veganizmus, a feminizmus és a környezetvédelem közös szociológiai háttere.

Írd le a véleményed!

Mindjárt kész vagy!

Ide fogjuk küldeni a napi útmutatókat, ezért kérlek pontos adatokat adj meg.