A szélsőséges reklámkampány a tejipar által alkalmazott marketingfogásokkal igyekszik felhívni az emberek figyelmét.
Aki kontextus nélkül találkozik a Switch4Good nonprofit szervezet legújabb óriásplakátjával, az nyugodtan hiheti, hogy a manapság oly népszerű sorozatgyilkos-őrület egy újabb iterációját látja, és a plakát valamelyik streamingszolgáltató legújabb dokumentumfilm-sorozatát népszerűsíti.
Második pillantásra viszont gyanússá – egyeseknek akár ismerőssé is – válhat a képen látható bűnelkövetők (Jeffrey Dahmer, Richard Ramirez, Charles Manson) felső ajkán végighúzódó, fehér színezetű folyadék, közismertebb nevén tejbajusz. A plakát alján nagy betűkkel a következő felirat olvasható:
„10-ből 9 sorozatgyilkos úgy nőtt fel, hogy tejet ivott.”
Az utalás egyértelmű: aki tejet iszik, még ha nem is válik ténylegesen sorozatgyilkossá, legalább ebben az egy személyiségjegyben osztozik a plakáton szereplő elvetemült gaztevőkkel.
A tejbajuszos dizájn nem véletlen. A nonprofit szervezet ugyanis a 90-es években futó és hatalmas népszerűségnek örvendő „Got Milk?” reklámkampány (Éled a tejet?) mintájára látta el a közismert gyilkosokat cuki tejbajusszal.
A mostanra már a popkultúra részét képező, a 90-es évek legnagyobb csillagait szerepeltető hirdetéseket a tejipar rendelte meg a csökkenő tejfogyasztás miatti aggodalmukban.
Habár a népszerű magazinok hasábjain mosolygó, fehér ajkú sztárok – Jennifer Aniston, Tyra Banks, Brittney Spears, Sarah Michelle Gellar stb. – szinte mindenkihez eljutottak, a kampány végül nem érte el a célját. Egy rövid és kismértékű fogyasztásnövekedést leszámítva a csökkenő tendencia tovább folytatódott.
Görbe tükröt akartak mutatni
A Switch4Good természetesen tudja, hogy az óriásplakáton olvasható szöveg szélsőséges.
„Teljesen tudománytalan azt állítani, hogy mivel a sorozatgyilkosok is tehéntejet ittak gyerekként, ezért aki hozzájuk hasonlóan tejet fogyaszt, jó eséllyel lesz sorozatgyilkos. Ez ugyanis legalább akkora ferdítés, mint amit a tejipart népszerűsítő hirdetések megpróbáltak elhitetni velünk” – magyarázzák.
„Úgy gondolod, hogy ez az állítás [az óriásplakáton olvasható szöveg] elképesztő, ugye? Mi is azt gondoljuk. Pont annyira elképesztő, mint a tejipar szlogenje: 10-ből 9 olimpikon úgy nőtt fel, hogy tejet ivott” – olvasható a kampányhoz tartozó KillerMilk (gyilkos tej) információs weboldalon.
A digitális felület tudományos tényekkel alátámasztva sorolja fel azt az öt pontot, amiben a tejipart bűnösnek találják:
- a tejipar embereket öl;
- a tejipar megöli a természetet;
- a tejipar megöli az igazságot;
- a tejipar legyilkolja a teheneket;
- a tejipar megöli az élelmezési igazságosságot.
A legtöbb pont közérthető és mostanra már köztudott, az utolsó pont pedig arra a tényre vonatkozik, hogy míg a kisebbségi csoportokon belül – afroamerikaiak, latin-amerikaiak, zsidók, ázsiaiak – magas a tejcukorérzékenyek aránya, a tejipar továbbra is célközönségként tekint rájuk, és népszerűsíti körükben a termékeit.
Az oldal tovább megy és a tejipart egyenesen a dohányiparral helyezi egy szintre, kijelentve, hogy hozzájuk hasonlóan az ágazat egy „hidegvérű gyilkos”.
Hasonlóan kreatív vagy meghökkentő reklámkampányokról már beszámoltunk a közelmúltban. Legutóbb a negatív kommenteket felhasználó, növényi csirkehúst gyártó VFC Foods húzásáról, előtte pedig a szalonnának rendezett temetésről írtunk.

Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.