Figyelemfelkeltésképp egy kampány keretében a német Penny az előállítás környezeti költségeit is kiszámlázza kilenc termék esetében vásárlóira. A többletbevételt egy, a mezőgazdaság fenntarthatóbbá tételével foglalkozó projektre szánják.
Számos tanulmány és cikk foglalkozik azzal, hogy a növényi eredetű élelmiszerek ökológiai lábnyoma mennyivel kisebb, mint az állati eredetűek többségének. Az állattenyésztés a globális szén-dioxid-kibocsátás 5 százalékáért, a metán 44 százalékáért és a dinitrogén-oxid 53 százalékáért felelős az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Világszervezete (Food and Agriculture Organisation, FAO) szerint.
A Penny most egy kampány keretében tesz azért, hogy tudatosítsa mindezeket a vásárlóiban. Ha el is siklanak a fent említett információk és cikkek felett, a német diszkont módszerével garantáltan beég a tudatukba.
A cég egy héten át kilenc termékének a valós, externális költségekkel terhelt árát számítja fel, hogy szemléltesse azok környezetre gyakorolt hatását. A költségeket a Nürnbergi Műszaki Egyetemmel és a Greifswaldi Egyetemmel együttműködve számították ki, figyelembe véve az élelmiszerek előállítása által okozott összes környezeti kárt.
A két egyetem tudósainak a jövőben is lesz még munkája a projekthez kapcsolódóan. Szociológiai hatástanulmányt is készítenek majd arról, miként fogadták és kezelték a Penny vásárlói a megemelkedett árakat és azok hátterét.
Kellemetlen üzenetet kézbesít a Penny
A kampány hatására
- a bécsi kolbász 88 százalékkal,
- a Maasdam sajt 94 százalékkal,
- a vegán szelet pedig mindössze 5 százalékkal drágult.
Annak érdekében, hogy egyértelmű legyen a különbség, az externális költségeket tartalmazó ár mellett feltüntetik az eredeti, alapjáraton fizetendő összeget is.
A Penny hangsúlyozta, hogy a változások nem állandóak – bár a hatások azok. Az árak mindenesetre a kampányidőszak után ismét a régiek lesznek.
Látjuk, hogy sok vásárlónk szenved a tartósan magas élelmiszerárak miatt. Ennek ellenére szembe kell néznünk azzal a kellemetlen valósággal is, hogy az ellátási lánc mentén keletkező élelmiszerek árai nem tükrözik a környezeti költségeket. Erre szeretnénk felhívni a figyelmet az országos kampánnyal
– mondta Stefan Görgens, a Penny ügyvezető igazgatója.
A vállalat, amennyiben többletbevétele keletkezik a kampány miatt, azzal egy olyan projekt megvalósítását segíti majd, amelynek célja a mezőgazdaság fenntarthatóbbá tétele. Azonban azt tartják reálisnak, hogy jelentősen visszaesnek az eladások, miután a vásárlók már eleve küzdenek az elmúlt időszak globális szinten tapasztalt áremelkedéseivel.
A német infláció júliusra 6,2 százalékosra szelídült éves összevetésben. Ugyanakkor az elmúlt időszakban mért legmagasabb áremelkedés is csupán 8,8 százalék volt 2022 októberében és novemberében, mindkét esetben éves viszonyításban. Júliusban az élelmiszerek ára 11 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest Németországban.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.