Vegán bőrre cseréli a Nike és a Puma is a focicipőikhez eddig használt kengurubőrt. A márka egy másik típushoz már kifejlesztett növényi eredetű bőrt, és tapasztalataik szerint minőségben felülmúlta az állati verziót.
Nem használ fel a továbbiakban kengurubőrt a Puma a KING futballcipőjéhez, a K-BETTER névre keresztelt új vegán bőrrel helyettesítik azt. Nem sokkal később pedig a Nike is bejelentette ugyanezt.
Felkerestük a Nike hazai sajtóosztályát azzal a kérdéssel, hogy a német rivális adta-e az ihletet a döntéshez, választ azonban egyelőre nem kaptunk.
A Puma 2022-ben piacra dobott ugyan már egy teljesen vegán alapanyagokból készült focicipőt, de a cég a többi lábbelijéhez ekkor még használt kengurubőrt. Saját bevallásuk szerint azonban olyannyira lenyűgözte őket a vegán bőr minősége, hogy arra jutottak, 2023 végére teljes mértékben helyettesítik ezzel a kengurubőrt a termékeiken. Hasonlóan érvelt a Nike is.
A két márka bejelentésével az Adidas marad az egyetlen gyártó, amely kengurut használ a focicipőihez.
A Puma által előállított vegán bőr javarészt nylon-mikroszálas keverékből, 20 százalékban pedig újrahasznosított anyagokból álló konstrukció. A belőle készült King cipőt többek között az Arsenal középpályása, Granit Xhaka is népszerűsíti majd.
A kenguruk bőripari indíttatású vadászatáról egyébként 2021-ben Gavin Polone – a Szívek szállodája producere – készített leleplező rövidfilmet.
Egyre népszerűbb a vegán lábbeli
A vegán cipők globális piaca jelenleg 40,9 milliárd dollár összértékű egy friss jelentés szerint, az összetett éves növekedési ráta (CAGR) pedig 2030-ra elérheti a 7,98 százalékot.
A felmérés szerint a növekedés hátterében legfőképpen etikai megfontolás áll: a vásárlók leginkább az állatok jogainak tiszteletben tartása és a karbonlábnyomuk csökkentése miatt döntenek a vegán alternatíva mellett. Az elemzés arra is rámutat: ahogy egyre több pénzt fektetnek a nem állati anyagok feltérképezésébe, a gyártási technikák rohamos tempóban fejlődnek, ez pedig szintén nagy lökést ad a piacnak.
Ugyanakkor a tanulmányból az is kiderült, mikor a piacot régiók szerinti megoszlás alapján vizsgálták, egyértelműen az észak-amerikai túlsúly volt kimutatható. Ez pedig várhatóan a közeljövőben nem változik, bár az elemzést készítő Cognitive Market Research azzal kalkulál, hogy valamelyest az európai piac is bővül majd 2030-ig.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.