Dicsérhetjük egy elektromos autó erejét, tekintélyt parancsoló méretét és gyorsulását, de közben a lényeg elveszik: a környezettudatosság – figyelmeztetnek kutatók. A nagyobb, erősebb járműbe ugyanis nagyobb akkumulátor dukál, ez viszont még nagyobb környezeti terhelést eredményez.
A környezettudatos autóválasztás a köztudatban egyértelműen az elektromos meghajtással kapcsolódik össze szabad asszociációként. Ennél azonban sokszor nem gondolkodunk tovább. Megelégszünk azzal a megnyugtató tudattal, hogy az elektromos autó megvásárlásával már tettünk is valamit a környezetért. Ez a gondolkodásmód azonban vakvágány lehet.
Általános autóipari tendencia az elektromos járművek növekvő mérete, kutatók pedig arra figyelmeztettek, hogy ez környezetvédelmi aggodalomra ad okot. Igaz ugyanis, hogy az elektromos autó működése nem produkál olyan károsanyag-kibocsátást, mint egy hagyományos autóé, más jellegű szennyezés azonban kapcsolható hozzájuk. A nagyobb járművek meghajtásához ugyanis nagyobb méretű akkumulátorok szükségesek. Ezek pedig nyilvánvalóan magasabb környezeti kárt okoznak.
Nagy Bertalan, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója is arról beszélt az Economxnak, hogy zsákutcának tartja a jelenleg megfigyelhető vásárlói elvárásokat. Paradoxonnak gondolja ugyanis, hogy sokan úgy szeretnének elektromos meghajtású autót, hogy közben nem tudnak engedni abból sem, hogy 2,5-3 tonnás gépkocsit, terepjárót vezessenek.
Amikor egy elektromos autó legfontosabb tulajdonsága, hogy hány másodperc alatt gyorsul fel 100-ra, akkor ott ugyanúgy egy túlfogyasztásról beszélünk, hiszen nagy akkupakkal rövid hatótávot tudnak megtenni ezek az autók, nem arra használják őket, amire az elektromos meghajtást alapvetően kitalálták
– mondta.
Az elektromos autó rákfenéje az akkumulátor
Az elektromos járművek többségében lítiumion-cellás akkumulátor található. Ezek előállításához rengeteg természeti erőforrás kitermelésére van szükség, ami rendkívüli mértékben károsítja a környezetet.
Egy 2022-es tanulmány alapján a chilei lítiumbányászat például már bizonyíthatóan megzavarta a régió természetes ökoszisztémáját. A tanulmányt készítő kutatók szerint a bányászat kárt tett a régió flamingóállományában azáltal, hogy zavart keltett a szaporodási helyeken, valamint korlátozta a madarak táplálékhoz és vízforrásokhoz való hozzáférését.
Tetézi a bajt, hogy nem kizárólag az a folyamat káros a környezetre, amíg kitermelik ezeket az ásványkincseket, hanem az is, amíg akkumulátor készül a felhasználásukkal. A Nemzetközi Energia Ügynökség (International Energy Agency, IEA) idei prognózisa, a Global EV Outlook 2023 szerint a nagyobb akkumulátorok gyártásából származó kibocsátás összességében 70 százalékkal lehet magasabb az elektromos SUV-ok esetében, mint a kisebb elektromos autók esetében.
Az ráadásul tovább bonyolítja a képet, hogy a nagyobb járművek fogyasztása értelemszerűen nagyobb. Amennyiben ezt a nagyobb energiaigényt nem vagy nem teljes mértékben tiszta erőforrásokból fedezi az elektromos autó tulajdonosa, ismét nem beszélhetünk környezettudatos közlekedésről.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.