Bár a szója és a belőle készült finomságok kínálják az egyik legjobb alternatívát a hús- és a tejtermékek pótlására, az utóbbi időben mégis komoly össztűz zúdul rá. Képtelenebbnél képtelenebb állításokat fogalmaznak vele szemben, de szerencsére az alapos kutatásoknak köszönhetően, könnyedén cáfolhatod őket.

Az utóbbi években rengeteg előítélet fogalmazódott meg a szójával szemben, pedig vegán étrendet követőként te is tudod, hogy a szójatej, a tofu, a szójakocka és a szójagranulátum is elég fontos résztvevője a „mit együnk ma” jellegű, fehérjepótló projekteknek.

A szójából készült termékeknek ugyanis nemcsak az íze és az állaga finom, hanem rendkívül magas a B-vitamin tartalma és igencsak gazdag kalcium, folsav, magnézium, szelén, vas és mangán készletekkel is rendelkezik. Hogy a többszörösen is telítetlen zsírsavakról ne is beszéljünk.

A szója az egyik legsokrétűbben felhasználható alapanyag

Fogyaszthatod akár szószként, tofuként, tempehként, növényi tejként, joghurtként, vagy a salátákra löttyenve olajként, esetleg csíraként, szóval egy rendkívül változatosan felhasználható alapanyagról van szó, ami könnyűszerrel illeszthető be a vegán étrendbe.

Éppen ezért veszélyes, amikor olyan történetek kapnak szárnyra, amik meg nem alapozott negatív állításokkal igyekeznek rontani ennek a remek növénynek a hírnevét. Sajnos az utóbbi néhány évben nem eggyel találkozhattál te magad is.

A szója női vonásokkal ruház fel?

Néhány rágcsálón végzett kutatás arra a következtetésre jutott, hogy a szója a benne lévő proteineknek és izoflavonoidoknak köszönhetően túlságosan megemeli a szervezet ösztrogénszintjét. Ennek alátámasztására hozták fel annak a néhány férfinak a példáját, akik hirtelen mellnövekedési problémákkal fordultak orvoshoz.

Csakhogy mint kiderült, ezek a férfiak jelentősen túllépték a szója ajánlott napi beviteli mértékét, amit 25 mg környékén határoztak meg a szakemberek, ez kb. 800 ml szójatejnek vagy 300 gramm tofunak felel meg. A panaszosok ezzel szemben az ajánlott mennyiség 15-20-szoros adagját fogyasztották el. Ez viszont már tényleg nem egészséges, de egy ekkora többletbevitel a világ legegészségesebb ételéből sem lenne szerencsés.



Ráadásul kutatások bizonyították be, hogy a szójában lévő proteinek és izoflavonoidok nem feminizálják a férfiakat, vagyis nem növelik meg az ösztrogénszintjüket, ellenben a hölgyeknél például segítenek a menopauzás tünetek enyhítésében.

De a mellrák és a GMO is felkerült az étlapra

Nem egy olyan cikket is olvashattál, amiben az emlőrák kialakulását barokkos túlzással a szójafogyasztás számlájára írták. Ezt szintén cáfolta jó pár tanulmány. Többek között az, amelyik kimutatta, hogy már fél csészényi tofu fogyasztásával 30%-kal csökken az emlőrák kialakulásának kockázata azokkal szemben, akik nem fogyasztanak szóját.

Egyébként azok a tanulmányok is igen figyelemre méltóak, amelyek egyrészt arra hívják fel a figyelmet, hogy a szójának köszönhetően a rákos betegek túlélési esélye 21%-kal nő, másrészt arról tájékoztatnak, hogy rendszeres szójabevitel mellett a férfiak prosztatarák kockázata is mintegy 20%-kal csökken.

A tengerentúlon szóba került a szójával kapcsolatban még egy olyan kifogás is, hogy a legtöbb szójakészítmény biztosan génmanipuláción esett át az előállítása során. Ez itthon talán még kevésbé jellemző probléma – az USA-ban komoly iparág épül erre –, de a legbiztosabb módja az ellenőrzésnek az, ha mindig alaposan megnézed a termékcímkéket: azokon ugyanis kötelező feltüntetni, ha a szójaszósz vagy a tofu – vagy bármely más élelmiszer – génmanipuláció áldozata lenne.

A fentiek okán tehát – hacsak nincs esetleg valamilyen allergia, esetleg szójaérzékenység a háttérben – nincs okod arra, hogy elkerüld a szóját és a belőle készült termékeket. Mi pedig csak annyit mondhatunk, hogy alapos utánajárás nélkül egyetlen ilyen szenzációhajhász hírnek sem érdemes hitelt adni.

Ez is érdekelhet ➡  A vegán étrend előnyei az egészségünkre
Kulcsszavak: szója
Raul

Raul

Alapító
Hiszem, hogy Magyarországot néhány éven belül a világ egyik legtudatosabb, legnyitottabb országává tudjuk tenni, ahol könnyű a környezet megóvása, hősies az állatok megmentése, fontos az egészségünk fenntartása, nyitott a társadalmunk és mindennapos az összefogás.

Írd le a véleményed!