A dolog szépséghibája, hogy az Ecojet gépei eleinte még kerozinalapú üzemanyagot fognak használni, de Dale Vince tulajdonos szerint ennek megvan a logikus magyarázata.
Dale Vince angol üzletember, az Ecotricity energetikai cég alapítója, nem utolsó sorban pedig vegán. Az iskolából 15 évesen kibukó, majd éveken keresztül utazó hippiként élő cégtulajdonos jelenleg az Egyesült Királyság egyik leggazdagabb embere.
Dale számos ökotudatos projekt ötletgazdája, ő a tulajdonosa a világ legzöldebb focicsapataként emlegetett Forest Green Roversnek, de az élelmiszeriparban és a közlekedésiparban is indított alacsony kibocsátású és etikus vállalkozásokat. Legújabb üzleti projektje az Ecojet, Anglia első elektromos légitársasága, amely a tervek szerint 2024 elején kezdi majd meg működését.
A légitársaság több, 19 férőhelyes, zöld csíkos festéssel ellátott utasszállító repülővel startol, amelyek állítólag 300 mérföldet is képesek megtenni. Kezdetben csak Edinburgh és Southampton között repkednek majd a járatok. A gépeken környezetbarát egyenruhát viselő légiutaskísérők teljesítenek majd szolgálatot, és kizárólag növényi alapú fogásokat szolgálnak majd fel.
Sokan azt gondolják, hogy akik ökotudatosan élnek, azok mindenkitől azt várják, hogy egy barlangban elbújva éljék az életüket. A zöld életvitel nem azt jelenti, hogy mindent fel kell adnunk. Az összes dolgot, amit szeretünk csinálni ebben az életben, csinálhatjuk kibocsátásmentesen is
– mondta Dale.
Még nem igazán zöld az Ecojet
A második fázisban már 70 férőhelyes utasszállítókat szeretnének üzembe állítani, amelyekkel Európába is tudnának repülni. Az engedélyeztetési folyamat viszont hosszadalmas procedúra, emiatt pedig az Egyesült Királyság első zöld légitársasága nem zöld hidrogént használó repülőkkel kezdi meg működését.
„Elismerem, ellentmondásosnak hangzik, de a projekt lényege, hogy feljavítsunk és átalakítsunk már meglévő repülőgépeket. Ez az alapvető hozzáállás, szóval így nem vesztünk időt. Összerakjuk az infrastruktúrát, felküldjük a gépeket a levegőbe, és kicseréljük a motorokat, amikor eljön az ideje” – hangsúlyozta a cégalapító.
Dale nem teljesen elégedett azzal, hogy így kell elindulnia legújabb vállalkozásának, de elmondása szerint fontos, hogy megmaradjon a projekt momentuma, és lényeges, hogy mielőbb hozzá tudjon jutni a repülőgépekhez és biztosíthassa a reptéri helyeket. Az átalakítást követően zöld hidrogént használó meghajtás kerül a gépekbe.
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.