A fokvárosi hatóságok vizsgálatot indítottak a bűz forrásának felderítésére, a nyomok pedig a kikötőben várakozó marhaszállítmányhoz vezettek. Állatvédők szerint ez is mutatja, hogy felül kellene vizsgálni ezt a szállítási gyakorlatot, amely „érző lényeknek okoz szükségtelen szenvedést”.
Az, hogy még mindig virágzik az élőállat-export, gyakran kritizált tény az állatvédők részéről. Többek között az RSPCA (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals) állatjóléti szervezet is kiemelte, hogy az élőállat-szállítás több szempontból is problémás.
- Mentális stressz: a szokatlan és esetlegesen ijesztő látvány, valamint a különböző zajok, szagok, ismeretlen állatok és emberek miatt alakulhat ki.
- Sérülések: a nem megfelelő és nem kellő gondossággal kezelt be- és kirakodás során, de utazás közben is előfordulhatnak.
- Éhezés és kiszáradás: sokszor utazás közben nem biztosítanak megfelelő élelmet és vizet az állatoknak.
- Hőstressz: abban az esetben alakulhat ki, ha forró időjárás mellett zajlik a szállítás.
Ezeknek a kockázata pedig az utazási idővel együtt nő – mutatott rá az RSPCA.
A bűzös marhaszállítmány a fokvárosiak arcába tolta a problémát
Hatósági vizsgálat indult a közelmúltban annak felderítésére, honnan származik az egész várost beterítő penetráns szag – írta meg az Associated Press. A dél-afrikai tisztviselők átvizsgálták a szennyvízkezelő rendszert, hátha szivárog valahol, valamint egy környezeti-egészségügyi csoportot is mozgósítottak, mire megfejtették a rejtélyt. Rádöbbentek, hogy a bűz forrása egy kikötőben várakozó hajó, pontosabban az azon fellelhető marhaszállítmány. A jármű 19 ezer élő szarvasmarhát vitt Brazíliából Irakba.
A Dél-Afrikai Állatkínzás Elleni Társaságok Nemzeti Tanácsa (SPCA) állatorvosi tanácsadót küldött a hajó fedélzetére. Ő súlyos állatjóléti problémákról és „visszataszító körülményekről” számolt be: elhullott, beteg és sérült szarvasmarhákat is talált. A szervezet szerint nyolc állatot el kellett altatni.
„Ez a szag jelzi, hogy az állatok milyen szörnyű körülmények között élnek, miután már két és fél hetet töltöttek a fedélzeten, ahol felhalmozódott az ürülék és az ammónia. A fedélzeten uralkodó bűz elképzelhetetlen, az állatok pedig minden egyes nap ezzel szembesülnek” – utalt az SPCA a közleményében arra, hogy a fokvárosiaknak mindössze néhány napig kellett csak elviselni a marhaszállítmány bűzét.
Ez az incidens éles emlékeztető arra, hogy a tengeri úton történő élőállat-export borzalmas és elavult gyakorlat, amely érző lényeknek okoz szükségtelen szenvedést
– szögezte le a szervezet.
Ausztráliában is felháborodást keltett egy állatszállító hajó
Idén nem ez az első alkalom, amikor világra szóló hír lesz egy tengeri élőállat-szállító műveletből. Február elején Nyugat-Ausztrália partjainál vesztegelt egy juhokat és teheneket szállító hajó, amelyet a Vörös-tengerről rendeltek vissza a húszi fegyveresek támadásai miatt.
Az állatokat a hatóságok – biológiai biztonsági kockázatokra hivatkozva – sokáig nem engedték leszállítani, ami a tiltakozók dühét csak tüzelte.
A blokádot végül február közepén oldotta fel az ausztrál kormány, az állatok így hat hét után kerülhettek újra szárazföldre. Amíg a kabinet meghozta a döntést, 81 állat elpusztult.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.