Nyugat-Ausztrália partjainál vesztegel egy juhokat és teheneket szállító hajó, amelyet a Vörös-tengerről rendeltek vissza a húszi fegyveresek támadásai miatt. Az állatokat azonban a hatóságok nem engedik leszállítani, ami az élőállat-export ellen tiltakozók dühét tüzeli.
A vörös-tengeri konfliktus kapcsán a leggyakrabban felmerülő aggályok között leginkább az újabb inflációs nyomást és a megnövekedett szállítási időt szokták említeni. Az a probléma már sokkal ritkábban került szóba, hogy a már eddig is sokat kritizált élőállat-szállításra milyen hatást gyakorolnak a vörös-tengeri események.
A húszi fegyveresek még tavaly októberben vonták ellenőrzésük alá a Vörös-tenger kijáratát az Indiai-óceán felé, Jemen nyugati partjainál. A 20-30 kilométer széles Bab el-Mandeb-szoroson át közlekedő teherszállító hajókra lőnek, bizonyos esetekben foglyul is ejtik őket és a rajtuk szolgáló személyzetet.
A Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán áthaladó konténerhajók száma 90 százalékkal csökkent január első hetében 2023 elejéhez képest. A legtöbb logisztikai vállalat úgy döntött, a kockázatok minimalizálása érdekében inkább Afrika legdélibb pontját, a Jóreménység fokát megkerülve juttatja el Európába a szállítmányát. Ez azonban mintegy 40 százalékkal hosszabb távot és jelentős többletköltséget jelent.
Amíg azonban a tárgyakat szállító hajókon „csak” a legénység élete van veszélyben, a tengeri élőállat-export esetében már nem ez a helyzet. A probléma súlyosságát mutatja egy Ausztráliából Izraelbe tartó hajó esete is. Ezen a bizonyos hajón már több mint egy hónapja rekedtek fenn juhok és tehenek – számolt be a Plant Based News.
Partra sem szállhatnak, útra sem kelhetnek
Az MV Bahijah nevű hajót január 20-án utasították ausztrál kormánytisztviselők arra, hogy az egyre súlyosabb biztonsági aggályok miatt forduljon vissza. Miután azonban befutott a nyugat-ausztráliai Perth partjaihoz, biológiai biztonsági kockázatokra hivatkozva a hatóságok nem engedték, hogy az állatokat leszállítsák.
Miután a hajó már egy hete a parton vesztegelt, a Bassem Dabbah vállalat engedélyt kért arra, hogy ismét útra kelhessenek. Ezúttal a vörös-tengeri útvonal helyett már Afrikát megkerülve szerették volna célba juttatni az állatokat. Az ausztrál Mezőgazdasági, Halászati és Erdészeti Minisztérium azonban nem adta meg a zöld jelzést. Döntésüket azzal indokolták, hogy meglátásuk szerint ebben az esetben már nem tennének eleget az élőállat-exportra vonatkozó szabályoknak, elvárásoknak.
BAHiJAH update.
Mortalities amongst cattle & sheep reported since return to WA https://t.co/J6KGJ4rUfF— Fleur Shack (@FleurFleurshack) February 4, 2024
A jármű szállítmányával január 5-én, összesen 16 ezer állattal – közöttük juhok és tehenek is vannak – kelt útra. Ez azt jelenti tehát, hogy már több mint egy hónapja vannak egy hajóra zsúfolva. A helyzetet pedig rontja, hogy Ausztráliában jelenleg kánikula tombol, a hőmérséklet bizonyos napszakokban a 40 Celsius-fokot is eléri.
Az állatok állapota az elkövetkező napokban csak egyre rosszabb lehet, miután annyi időt eltöltöttek a hajón. Sürgős lenne megoldást találni a problémára, a helyzet ugyanis egyre aggasztóbb
– nyilatkozta Suzanne Fowler, az RSPCA (A Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals) Australia állatvédelmi szervezet tudományos főmunkatársa.
Hozzátette, a magas hőmérséklet és az összezártság több betegségnek is a melegágya lehet. „Ezeket pedig csak akkor fogjuk észrevenni, mikor már késő lesz” – mondta.
Ígéret már van az élőállat-export betiltására
Az ausztrál kormány tavaly ígéretet tett arra, hogy fokozatosan kivezetik az élőállat-exportot a gyakorlatból, majd teljesen be is szüntetik azt. Nem lenne egyedülálló globális szinten ez a döntés, korábban Új-Zéland és Brazília is meglépte ezt. Akad azonban ezzel kapcsolatban olyan példa is, amely alapján korai lenne még a kabinet határozatát ünnepelni.
Még Boris Johnson miniszterelnöksége idején állt elő a brit kabinet egy törvényjavaslattal, amelynek célja az Egyesült Királyság állatjóléti viszonyainak javítása volt. A Kept Animals Billként emlegetett törvénytervezet többek között tovább korlátozta volna a kölyökkutyák importját és az élő állatok hizlalási, vágóhídi célú exportját. Ennek a bevezetését azonban az aktuális – Rishi Sunak vezette, de szintén konzervatív – kormány végül elvetette.
III. Károly brit király a 2024-es törvényalkotási program ismertetésekor ismét előhozakodott az élőállat-export kérdésével. Azt ígérte, jogszabályba foglalják ennek a tilalmát. Kérdés, mit szól majd ehhez a brit parlament.
Csernik-Varga Adrienn korábban sport-, jelenleg gazdasági újságíróként dolgozik. Kamaszkora óta az volt az álma, hogy újságíróvá váljon, és ezt az álmot felnőttként is csak rövid időre engedte el, majd gyorsan visszatalált hozzá. Fontosnak tartja, hogy tudatos választásaival az öltözködés, étkezés, takarítás, vásárlás és az élet minden területén példát mutasson a kislányának, valamint mindazoknak, akik a környezetében és az olvasói között nyitottak a zöld megoldásokra. Amik igazán feldobják egy napját: egy jól sikerült interjú, az őszi és tavaszi napsütés, egy jó könyv és az, ha a kis családja repetázik egy-egy vegán fogásból.