Egy új elemzés rávilágít a brit szupermarketek tisztességtelen marketingpolitikájára, akik tudatosan hallgatják el a működésükhöz kapcsolódó környezetszennyező tényezőket. Az elemzést végző környezetvédelmi szervezet jogi lépéseket is tett.
A Feedback brit-holland környezetvédelmi csoport legfrissebb jelentése szerint nincs olyan nagynevű brit szupermarket, ami ne alkalmazná a greenwashing (zöldre mosás) technikáját.
A zöldre mosás azt a kommunikációs módszert jelenti, amikor egy vállalat igyekszik a ténylegesnél sokkal környezettudatosabbnak mutatkozni a fogyasztók felé. Ezt leginkább úgy érik el, hogy a működésükhöz kapcsolódó problémás szektorokat figyelmen kívül hagyják vagy eltitkolják, miközben hatalmas hangsúlyt fektetnek olyan zöld változásokra, amelyeknek hatékonyságát direkt túlértékelik, és amelyek hosszú távon lényegében semmilyen érdemi változást nem eredményeznek.
A szervezet tizenkét kritérium alapján értékelte a vállalatokat. Ilyen többek között az, amikor egy szupermarket nem közli a növényi és állati fehérjék megoszlását az üzleteiben, nem beszélnek az állattartó mezőgazdálkodás klímaváltozásban játszott szerepéről, jól látható helyre teszik az állati termékeket, vagy akár akciókkal és kedvezményekkel túlfogyasztásra ösztönöznek.
A jelentésből kiderül, hogy a szupermarketek hamar rárepültek a környezetvédelmi vonalra, de egyikük sem tett lépéseket annak érdekében, hogy a működésükhöz közvetett módon kapcsolódó, a teljes kibocsátás tetemes részét kitevő, nagyüzemi forrásból származó hús-, tej- és egyéb állati termékek árusítását lecsökkentsék.
Van megoldás a zöldre mosás ellen?
A szervezet három pontban foglalta össze, hogyan lehetne változtatni a mostani állapotokon:
- Teljes átláthatóságra van szükség, amely során a cégek jelentik, hogy mekkora kibocsátási érték köthető az általuk értékesített hús- és tejtermékekhez.
- Ki kell jelölni egy tisztán látható és reális utat, amely során a tényleges zéró kibocsátás elérhető, mindezt a leginkább szennyező termékek kínálatának csökkentésével.
- Be kell szüntetni a hús- és tejtermékek népszerűsítését.
(Feedback)
Amatőr tájképfotós, öko-podcaster és állatjogi aktivista, aki lelkesen érdeklődik a fenntarthatóság és a természetvédelem iránt. Több civil egyesület alapítótagjaként rendszeresen részt vesz környezeti neveléssel, fenntarthatósággal és ismeretterjesztéssel kapcsolatos projektek szervezésében és lebonyolításában. Szabadidejét leginkább olvasásra, túrázásra, önképzésre és angol nyelvű vegán videók feliratozására fordítja.