Tavaly 1.1 milliárd dollárt bukott a tejipar


Miközben a növényi alapú alternatívák egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, a tehéntej iránti kereslet jelentősen visszaesett.
Az Amerikai Tejtermelők Szövetsége (Dairy Farmers of Amerika, továbbiakban DFA) szerint múlt évben 1,1 milliárd dollárral (kb. 308 milliárd forinttal) csökkent az eladások száma. A 2018-as évet 13,6 milliárd dolláros eladással zárták, míg ez a szám 2017-ben 14,7 milliárd dollár volt.
A DFA elnöke és ügyvezetője, Rick Smith szerint 2018 egy kihívásokkal teli év volt a tejtermelők számára. A Fast Company szerint a növényi alapú alternatívák népszerűbbé válása is felelős a tejipari bevételek csökkenéséért.
A farmerek is a növényi alapú alternatívák térnyerésében látják leginkább a veszélyt.

Növekvő vegán piac
2017-ben a tejalternatívák piacát 11,9 milliárd dollárra becsülték, ekkor úgy vélekedtek, hogy ez a szám 34 milliárdra is felugorhat 2024-ig. Ráadásul a szója-, és rizstejen elérhető haszon átlagosan 6 százalékkal magasabb, mint a hagyományos tejen lévő profit.
Az egyre növekvő növényi alapú termékeket forgalmazó iparágba pedig számos élelmiszeripari startup is csatlakozott, hogy a fogyasztók egészséges, állathasználattól mentes és környezetbarát igényeit kiszolgálják.
A diótejet forgalmazó Califa Farm 115 millió dolláros pénzalapot kapott a növényi alapú termékvonalának további kiépítésére. A zabtejet forgalmazó Oatly pedig nem tud lépést tartani a termékei iránti kereslettel.
A Whole Foods nemrég saját gyártósorra ruházott be, amelynek célja, hogy forgalomba hozhassa a saját márkás mandulatejét.
A tejiparban lévő változások hatására egyes hagyományos vállalatok is újragondolták a termékportfóliójukat és a növényi alapú alternatívákhoz fordultak, míg mások próbálják megakadályozni, hogy a növényi termékek a „tej” megnevezést használhassák.
A folyamatban lévő „háború” a hagyományos tejtermelők és az újonnan érkezők között nem csak a marketing által használt nyelvezetben jelenik meg, de a vásárlókat is összezavarja.
A növényi alapú termékekkel foglalkozó vállalatok nem elégedettek maradéktalanul. Ezt az Almond Board of California szóvivője, Molly Spence Fast Company-nak adott nyilatkozatából is kitűnik:
„A növényi tejek nem pár éve vannak jelen a piacon, hanem több száz éves múltra tekintenek vissza. Emiatt kicsit megkésettnek tűnik számunkra, hogy pont most kell bizonyítanunk a termékeink elnevezésének jogosságát.”
Miért váltsunk növényi tejre?

A növényi tej nem csak a vállalatok számára hoz hasznot. Fogyasztásuk az egészségünk számára is előnyös és a környezeti terhelése is kisebb mértékű, mint a hagyományos tejé.
Az Oxfordi Egyetem egy tanulmánya szerint a tejtermelés által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége háromszor nagyobb, mint bármelyik vizsgált növényi alternatíva előállítása közben keletkezett (a tanulmányban a rizs-, a szója-, a zab-, és a mandulatej kibocsátását vizsgálták).
Hasonlóképpen a tejtermelés bizonyult környezeti szempontból a legköltségesebbnek, mikor azt vizsgálták, hogy mennyi földterületet és vizet használnak az egyes termékek előállításakor.
Ugyanebben a tanulmányban olvashatunk arról is, hogy az emberi tevékenység által kibocsátott üvegházhatású gázok egynegyedéért az élelmiszeripar a felelős, ezen belül a legnagyobb részt a hús és az egyéb állati eredetű termékek előállítása közben keletkező gázok teszik ki.
Ahogy Dr. Adrian Camilleri – a Sydney-i Műszaki Egyetem fogyasztói döntéseket tanulmányozó pszichológusa és a Columbiai Egyetem környezetvédelemmel kapcsolatos döntéseket vizsgáló kutató központjának tagja – a BBC-nek kifejtette, szerinte az emberek általában nincsenek tisztában a tejtermékek környezeti hatásaival, de reméli, hogy ez változóban van, tekintve a 2017-es eladásokat.
„A tejtermékek előállításából származó üvegházhatású gázok mennyisége 30 százalékkal nagyobb, mint amennyire az emberek általában becsülik.
A legtöbb fogyasztó alábecsüli, hogy mennyivel csökkenthető az üvegházhatású gázok kibocsátásának mennyisége, ha az állati eredetű tejet növényire váltjuk”
–fejtette ki Dr. Camilleri.

Budapesten jártam egyetemre és végeztem közgazdaságtan szakon. Már akkor is visszásnak tartottam a fogyasztói társadalom túlkapásait, és elkezdtem megoldás után kutatni, így találtam rá a veganizmusra. Azért kezdtem el írni, hogy másokkal is megosszam az állat- és környezetvédelem fontosságát.